Nye kraftigere batterier

Diskussioner om reservedele m.m.
TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Nye kraftigere batterier

Indlæg af TrineLouise » 28 jan 2011 14:37

Jeg har lige set hos fantombike at de nu har 12AH-batterier, som giver både længere rækkevidde og flere opladningscyklusser. Så vidt jeg kan se kan jeg bruge det direkte på min MBK-elcykel og med samme oplader - det er da bonus!

http://www.fantombike.dk/pi/Batteri_Lit ... 9_125.aspx

Thoralor
Indlæg: 90
Tilmeldt: 29 jun 2010 13:48
Min elcykel: Mustang from Kvickly, Diavelo mountainbike, Diavelo EEcykel
Geografisk sted: Næstved

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af Thoralor » 11 feb 2011 14:24

Wow--4500 kr. -- do they think we're all rich?
Jeg kan læse Dansk, men jeg skriver den ikke så godt, så ba bruge http://translate.google.com hvis du kan ikke læse min Engelsk.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af dk1 » 11 feb 2011 17:51

Prisen kan man jo ikke se på alene... Tror at den batteri størrelse er for stor for mange, da det vel er ret få der kører 70km per opladning, eller om dagen for den sags skyld....
Men endelig kommer Panasonic også med et batteri der har fået en generations forbedring i forhold til de gamle Panasonic batterier, der nu kører på 4 år.

Men omvendt er fordelen jo, at når batteriet engang kun har halv power tilbage, så er det stadigvæk større end batterier på helt nye elcykler. Vægtmæssigt er 2,9kg for 432 watt timer heller ikke ringe.

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af TrineLouise » 18 feb 2011 14:27

Det er netop tanken om, at et batteri gerne skulle kunne bruges til ens kørebehov en stor del af batteriets levetid, der tiltaler mig. I og med at ydelsen falder med tiden er det attraktivt for mig med stor kapacitet. Alternativet er jo at man f.eks. skal have en oplader både hjemme og på arbejde i den sidste tid af batteriet levetid, og en ekstra oplader koster også penge. I starten kan jeg måske med det store batteri køre 2 dage på samme opladning, hvor jeg idag er nødt til at lade hver dag og dermed bruge en opladningscyclus selvom jeg ikke har brugt batteriet helt 'op'.

Ja, det er dyrt, men det er alt med el-cykler jo bare.

Hanne Andersen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 mar 2012 12:43

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af Hanne Andersen » 28 mar 2012 13:59

Hej jeg /vi ( er to 60 +er) har hver sig Batavus easy marcato el cykel købt i maj 2011 ( har problemer med at displ og batterri ikke viser samme el forbrug)
vi købte disse cykler efter vi havde haft dem på prøve en uges tid og prøvekørt for at se om det skulle være denne model da vi skulle havde en el-cykel med lav indstigning på grund af den ene skulle bruges til genoptrænning efter et længere sydoms forløb (over 4 år)hvilket den har været god til :D
fra maj til november kørte vi ca 1500km vi startede stille og roligt op men efter en månedes tid blev det til ture på mellem 26-28 km pr tur
:?: men nu kommer så mit spørgsmål om der er andre der har haft problemer med at displayen oppe på styret og selve batterriet ikke viser samme strømforbrug sommetider viser displ. at man har ca det halve el tilbage men batt. viser at man kun har knapt 1/4 del tilbage og sommetider er det omvendt selve firmaet i Holland kommer en masse forskellige forklaringer
bla. på grund af at displ.viser i wat men batterriet viser i ap. noget som vi synes lyder mærkeligt
og da vi har 2 ens cykler og køre samme tur og i samme hastighed på dem begge kan de vise meget forskeldeligt også hvis vi bytter cykler er de sjældent ens i el forbrug :cry:
og er der nogle der har prøvet at køre batterriet tomt i de forskellige gear og ved brug af trædeassistance let/middel/høj
mener altså hvor mange km man kan cykle i Let ?-/middel ?-/høj ? da vi har snakket om måske tage på cykleferie så ville det jo være rart at man kunne planlægge længde af ruterne (ved godt det afhænger af om det er bakket tærring eller ikke )
men et ca km ville jo hjælpe lidt
har også tænkt på et ekstra batterri med er jo dyrt og vejer jo også ekstra hvis man vælger en cykelferie

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af dk1 » 28 mar 2012 18:36

Prøv lige at tjekke hvad der står på batteriet, som f.eks 24 Volt 10 AH.

I år kan man godt nok få den model med enten 24V eller 36V elsystem, men mener at den kun kunne fås med 24Volt system sidste år.

Hvis det er et 24Volt 10 AH batteri, så er et godt gæt ca. 35-40km, med rimelig god hjælp.

36 Volt batteriet der også er på 10AH, vil til sammenligning kunne køre ca. 60km på en opladning.

Hanne Andersen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 mar 2012 12:43

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af Hanne Andersen » 29 mar 2012 14:52

tak for svaret :roll:
der står 24 volt 10AH
ja så bliver vi jo nok nød til at købe et batterri mere hver hvis vi vil på cykelferie da man jo ikke bare kan sætte den til at lade op når man holder et stop og efter 28-30 km skal det jo lade i 3-3½ time for at være fuldt opladet igen

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af dk1 » 29 mar 2012 23:19

Du/I kan gøre "tricket" ved den slags ture, at tage oplader med, og så måske tage ind på en kro eller restaurent (eller bekendte), og så bede om lidt strøm mens der spises eller drikkes kaffe.
Er litium batteriet tomt, så oplader det hurtigere strøm i starten eller i "bunden" af batteriet, end små opladninger i "toppen" af batteriet, og du/I kan så måske komme afsted med et 80% opladet batteri, og på den måde klare de dage hvor I tager en ekstra lang cykeltur. Sikkert allerede efter en times tid med opladning...

Det er også derfor at man anbefaler at oplade ofte frem for sjællend, da hurtig opladning giver mere varme i batteriet end langsom opladning, og "slider" derfor mere end flere mindre opladninger.

Om du så skal give en 20er for at få lidt strøm, er det jo langt billigere end at have et ekstra batteri, man måske kun bruger 5-10 gange om året.

Har også engang set en hjemmeside, hvor man kunne finde steder man kan "tanke" strøm, men det er sikkert knapt så hyggeligt som at få lidt mad eller en kop kaffe et hyggeligt sted..... (Kan desværre ikke huske hvad websitet hed, men det var dansk)

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af boeckstyns » 21 dec 2012 21:25

Lige en bemærkning til TrineLouises i dlæg tidligere i tråden. Det vil altid være bedre at lade oftere end sjældnere. Batterier har ikke en indbygget tæller der husker hvor mange gange du har opladt batteriet(ikke for lithiums vedkommende ihvertfald). Producenternes angivelse af hvor mange cyklusser et batteru kan bruges før det går under fx 80% af den oprindelige kapacitet er som regel sat omkring 75% afladning. Men hvis du lader oftere på et batteri der er sat til fx 1000 cyklusser under disse forhold kan sagtens nå op på mange tusind små cyklusser hvis man ikke aflader så dybt. Altså har et batteri bedre af at blive ladet en gang for meget end en gang for lidt.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af dk1 » 23 dec 2012 16:43

Er sådan set enig, bortset fra at nogle batteri systemer fra nogle mærker holder styr på batteriets historik. Man kan dermed trække information om hvordan batteriet har været brugt, med information om hvor ofte det er opladet, hvor og hvordan og hvor meget og hvis batteriet har lagt længe uden at have været aktiveret.

Årsagen er nok mest begrundet i at man i udlandet kan tilbyde ekstra garanti på batteriet i 5 år istedet for de normale halve år, 2 år i Danmark eller 3 år som en enkelt fabrikant nu tilbyder uden at stille krav om tegning af "forsikring".

Årsagen til at man ikke tilbyder muligheden for at få 5 års garanti på batteri i Danmark er fordi at den danske købelov ikke tillader det. (Desværre)

Syntes det er super at garanti betingelser på batterier forbedres og en nødvendighed i fremtiden hvis vi skal til at køre i elbiler...

Garantien på batteriets kapacitet er typisk minimum 70% restkapacitet efter en given tidshorisont. Det kan man teste i et apparat således at der ikke er for meget "elastik" i garanti betingelserne. Problemet er jo stadigvæk at opnåelig distance per batteri opladning varierer meget fra person til person.

Besvar