Nye kraftigere batterier

Diskussioner om reservedele m.m.
boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af boeckstyns » 24 dec 2012 10:49

Jeg er helt enig i at længere garanti tid er bedre...

Men med hensyn til data samling har det i praksis ingen indvirkning på hvordan batteriet opfører sig. Det er jo udelukkende så producenten i en klagesituation kan se om man har behandlet batteriet forsvarligt. Så medmindre garantien udløber ved et vist antal opladninger så er det stadig en bedre løsning at lade så tit som muligt. Og hvis producenten har et maximum på antal opladninger er det jo helt hul i hovedet. Det vil bare medføre at folk for at beholde garantien aflader deres batterier dybere end godt er for at holde antallet af opladninger nede...

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af dk1 » 24 dec 2012 15:34

Dataindsamling kan sikkert medvirke til bedre batteri teknologi i fremtiden, men at batteriet er teknisk i stand til at passe bedre på sig selv ser jeg kun som en fordel.
Det har jo intet med antal opladningers at gøre, da jeg også er enig i at ofte opladninger altid vil være bedre end sjældne.

At batteriet har elektronisk styring kan f.eks betyde, at hvis batteriet ikke bliver benyttet i en given periode, så går det selv i dvale, således at det passer bedre på sig selv, hvis en bruger ikke har transport behov i en periode.

Der kan f.eks også være at et batteri selv kan mærke om den oplader der bliver tilsluttet er den rigtige, hvilket også har givet uheldige situationer, hvor et batteri er blevet ødelagt ved tilslutning af noget forkert.

Når vi nu er inde på dataindsamling, så kommer der også systemer hvor cyklen kan mærke via en pulsmåler om den skal hjælpe mere eller mindre med elmotoren, og GPS fortæller om man er foran eller bagud på den samme rute man kørte sidste gang....
Kun fantasien sætter grænser, men der bliver helt klart sjovere at elcykle i fremtiden....

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af boeckstyns » 24 dec 2012 15:41

Godt ord igen.

Mht. at elcykling kun bliver sjovere i fremtiden er jeg grundlæggende enig. Men det helt store ryk i morskab kommer efter min mening kun med en liberalisering af lovkravene til motorydelse. Hastighedsbegrænsningen kan jeg til nøds tolerere men 250w max er lidt en lyseslukker... Men det er jo en helt anden diskussion der bør få sin egen tråd på et tidspunkt...

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Nye kraftigere batterier

Indlæg af dk1 » 24 dec 2012 16:05

Der er nogle producenter der kan få en masse ud af 250W..... ;-)

Umiddelbart vil jeg ikke mene at der behøves mere kraft hvis designet er rigtigt, da det også handler om valg af motor og styringen af motoren. Det er jo lige før at man skal passe på hvad man gør, og så er vi på grænsen til et rent motoriseret køretøj.

Besvar