Dødt batteri

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
Brugeravatar
MtM
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 maj 2008 07:13

Dødt batteri

Indlæg af MtM » 09 sep 2011 21:44

Hej elcykling

på min "gl." elcykel er mit batteri gået helt dødt. efter jeg kom til at køre ned af en kantsten for at undgå at blive påkørt..

Det er et Protanium batteri 29,4 vdc 10Ah model BP-L2440sh1 Lithium ion

På dioderne forest viser den at der er strøm på batteri hvilket der også var da det gik i stykker..
men når jeg måler på udgangene er det ingen strøm..

Jeg har skilt batteriet ad og ingen sikkeringer er gået.. og kan ikke se nogen løse ledninger.. eller problemmer med printkortet
(ikke at der ikke er det, men der er ikke noget at se)

og cyklen virker fint med et andet batteri

nogen der evt kunne hjælpe med en løsning.. synes et nyt batteri er lidt peberet.. og det virkede fint inden uheldet?

På forhånd tak..
MtM

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Dødt batteri

Indlæg af dk1 » 10 sep 2011 18:59

Sikkert en lodning et eller andet sted der er røget, hvis begge sikringer er OK.

Brugeravatar
MtM
Indlæg: 10
Tilmeldt: 09 maj 2008 07:13

Re: Dødt batteri

Indlæg af MtM » 11 sep 2011 14:02

Hvordan checker man hvilken en det er.. ?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Dødt batteri

Indlæg af dk1 » 12 sep 2011 00:32

Man kan ikke gøre andet end måle sig frem, men har du tjekket sikringer kan der jo ikke ske noget ved at forsøge, da alternativet jo er et defekt batteri afligevel.....

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dødt batteri

Indlæg af Vildkat » 12 sep 2011 09:35

Batteriet er opbygget som en serie forbindelse, af de enkelte battericeller, og fra top til bund af alle battericellerne er målekredsløbet, hvor du kan se hvilket spændningsniveau batteriet har (som du beskriver viser den at batteriet er opladt).
Så er der et beskyttelsekredsløb før målekredseløbet, som sikre at battericellerne ikke bliver overladet. Her vil sikringerne være placeret.

Der hvor jeg vil antage fejlen ligger er, at fra batterikontakten (altså de kontaktflader hvor batteriet forsyner cyklen med strøm) til sikringskredsløbet, er en ledning knækket.
Jeg har været udenfor med et SCO batteri system, at den indvendig side af kontaktfladen i kontrol boksen som sidder på cyklen, var en låsemøtrik smeltet, så den havde dårlig forbindelse. Løsningen var en ny møtrik, og mekanisk fjernelse af smeltet plastik.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Dødt batteri

Indlæg af Vildkat » 14 sep 2011 09:31

Du skriver at der er lys i dioderne forrest. Mener du på styret, eller på batteriet ?

Besvar