Link til reparatør ønskes

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
ibib40
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 sep 2011 21:26

Link til reparatør ønskes

Indlæg af ibib40 » 23 sep 2011 21:36

Jeg har købt en ny elcykel i Sverige - auktion, Lauritz.com.
Den skulle køre 50-70km på lithiumbatteriet, men efter 15 km går indikatoren på styret fra "fuld" til "næsten fuld", og umiddelbart efter er den helt død.
Spændingen på batteriet er stadig næsten 37 volt og opladningstiden bagefter er ret kort. Og så kan jeg køre 12-15km igen
Mit gæt er et eller andet med elektronikken.
Er der en reparatør i københavnsområdet der ikke bare reparerer egne mærker??

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Link til reparatør ønskes

Indlæg af dk1 » 24 sep 2011 12:32

Hvis ikke du kan få batterierne op på mere end 37V, så tror jeg at det er batteri cellerne der er færdige. Prøv at tjekke hvor meget opladeren yder, da hvis den ikke yder mere end de 37-38V stykker, selvfølgelig heller ikke kan få cellerne højere op.
Er cellerne friske, så burde du kunne få dem op på minimum 41V, hvis det altså er et "36V" batteri.

På opladeren plejer der at stå, hvad den kan yde, så det burde være ret let at tjekke. Der er dog nogle oplader systemer man ikke kan tjekke uden at oplader er tilsluttet batteriet, og så er det lidt sværere.

ibib40
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23 sep 2011 21:26

Re: Link til reparatør ønskes

Indlæg af ibib40 » 24 sep 2011 15:13

foreløbig tak til dk1.
Jeg har nu målt ordentligt:
Laderen giver en spænding på 41,8volt
Batteriet (ZL10101F, 37volt - 10,5Ah)har efter opladning og ca 3km kørsel en spænding på 40,6 volt (og under opladning med laderen tilsluttet 40,7 volt).
Jeg kan ikke forstå hvorfor indikatoren på styret hurtigt går fra 4 til 3 "prikker" og så direkte ned på 0. Indikatoren på batteriet viser samtidig fuld ladning (jeg har ikke målt spændingen, men tager voltmeter med på næste cykeltur!)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Link til reparatør ønskes

Indlæg af Vildkat » 26 sep 2011 08:29

Styreelektronik til batterimåling er en videnskab for sig selv. Problemet er at man har svært ved at måle hvor mange elektroner som er i batteriet. Batteriet ydelse afhænger bla. af temperaturen. Derfor fungere de bedste batterimåle udstyr hvor man måler celle temperaturen løbende, og har en strømmåling og en spændingsmåling samtidig. Så mange penge invistere man ikke i cykel elektroniken, så batterimålingen bliver et gæt.
Når et batteri bliver ældre, stiger den indre modstand. Det bevirker at batteriet "får" en modstand imellem batteriet og batteriterminalerne. Det betyder at hvis man måler på et ældre opladet batteri, ser man batteri spændingen på voltmeteret. Den samme batteri spænding kan man ikke forvente, når batteriet er i funktion på cyklen, fordi når der løber en strøm til motoren, så bliver der spændingstab til batteriet's indre modstand. Dvs. at motoren får en lavere spænding, end når batteriet er nyt.

Det er fysisken bag ældning af batterier, og derfor tror jeg også at det batteri er slidt.

Besvar