Strøm udfald på Thansen EL cykel

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
wheeler
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 aug 2012 13:12

Strøm udfald på Thansen EL cykel

Indlæg af wheeler » 03 aug 2012 13:33

Hej Forum

Jeg har en 2 år gammel Thansen Elcykel (24V/200watt) den hvide model med sølvskærme og sølvblank batterikasse.

Periodisk går strømmen helt på cyklen. Den slukker simpelthen både i dispalyet på styret og også lygterne slukkes (baglygten er integreret med batteriet).

Lige umiddelbart 2-3 sekunder tænder den selv op igen, med al lys hvorefter jeg kan køre videre.

Jeg synes det er mest udtalt i fugtigt vejr (eller lige efter det har regnet). Hvor skal man starte med at fejlsøge på denne model. Er det en løs forbindelse der er oplagt at kigge nærmere på.

Jeg regner ikke med at det er controllerboksen der er problemet, da det som sagt er al strøm der pludselig afbrydes, men er ikke sikker?

Problemet er smadder irriterende, specielt når det går op ad bakke idet cyklen uden varsel nulstilles med det resultat at motoren går ned på niveau o og skal trykkes op manuelt igen.

Cyklen er modellen, der kom før denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=737 ... -981946408


Håber I kan hjælpe - mange tak

Mvh

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Strøm udfald på Thansen EL cykel

Indlæg af Vildkat » 03 aug 2012 23:11

Prøv at se på de kontakter som batteriet har kontakt med. De kan godt irer/ruster med tiden. Det giver et større spændingsfald, og når kontrolleren tror, at dit batteri er ved at være flad, så slukker den for batteriet, og dermed lyset.
Løsning slib dine kontakter på batteriet med en lille fil, og batteri kontakten med fint sandpapir.

wheeler
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 aug 2012 13:12

Re: Strøm udfald på Thansen EL cykel

Indlæg af wheeler » 04 aug 2012 22:40

Tak for input

Er afprøvet men uden positivt resultat (der var heller intet tegn på k
Ir/rust)

Har giver alle multi stik i controllerboxen fugtfortrænger)

Men har fortsat problemet :-(

Andre forslag modtages meget gerne

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Strøm udfald på Thansen EL cykel

Indlæg af Vildkat » 06 aug 2012 20:47

Problemet må stadig ligger fra batteriet i forbindelsen til controlleren.
Hvorfor fordi controlleren slukker for strømmer til lyset.

Hvis du har et ohm meter kan du måle forbindelsen fra batteri terminalerne til kontrolleren. En ledning kunne være knækket i en af stikforbindelserne.

Der er også et samlestik til motoren få forgaflen, hvor der kunne være en dårlig forbindelse, men den ville ikke slukke for lyset.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Strøm udfald på Thansen EL cykel

Indlæg af dk1 » 07 aug 2012 00:40

Ved ikke om det er tilfældet med Thansen cykler, men har oplevet at man på kinacykler kan finde på at lodde ledninger, og så give dem krympeflex ovenpå, og de kan lave det så godt at man faktisk ikke kan se det. Problemet er så bare at en sådan lodning let kan knække, og så virker cyklen periodevis......
Kan huske med Diavelo cyklerne, at der nogen gange var problemer når man drejede til den ene side, og det tog godt nok lang tid inden problemets faktiske årsag blev fundet.
Lodninger på ledninger der kan bevæge sig, og så tilmed skjule det er altså en lappeløsning.... Diavelo kunne finde på at lave den slags, men det så rigtigt pænt ud.

Det behøver ikke være det der er galt, men tjek efter den form for lodninger, når du undersøger cyklen alligevel.

wheeler
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 aug 2012 13:12

Afslutning: Strøm udfald på Thansen EL cykel

Indlæg af wheeler » 27 aug 2012 12:51

Jeg skylder en opfølgning
Tak for de gode råd.
Det var dog ingen af disse forslag, som viste sig at være tilfældet.

Derimod et nyt batteri fra Thansen til 2000 kr. (fik lidtv rabat da cyklen kun er 2 år)

De prøvede at genoplive det gamle uden succes, og nu er det helt dødt.

De tilbød mig forresten at sende det gamle til Kina for at skifte indmaden (jeg ville så få et netop ombyttet batteri)
Det ville jeg spare 500 kr. på, men så ville jeg ikke få 6 mdr. reklamationsret :-(

Nogen erfaringer med "ombytter-batterier"?

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Strøm udfald på Thansen EL cykel

Indlæg af Vildkat » 15 sep 2012 09:00

Jeg har ikke erfaring med at ombytter batterier, men teknisk set, burde et ombytterbatteri fungere lige så godt som et nyt batteri, idet at cellerne bliver udskiftet, og et ombytterbatteri bliver testet som et nyt batterier (hvis det er fra fabrikken). Det ville være interessant om man kunne se om det var det gamle batteri hylster, eller det var et nyt fra hylde.

Sommer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22 sep 2011 23:23

Re: Strøm udfald på Thansen EL cykel

Indlæg af Sommer » 03 jun 2013 22:57

Det er godt nok et gammelt indlæg som jeg kommenterer, men hvis du stadig har batteriet, hvorfor forsøger du så ikke selv at finde fejlen.
Det kan dårligt være en af cellerne i batteriet (ca. 4V pr celle) da fejlen er periodisk
Det kan godt være PCM men det lyder mere som en dårlig forbindelse, knækket ledning m.v.

Besvar