Ombygning

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
steenj
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 aug 2012 15:24

Ombygning

Indlæg af steenj » 15 aug 2012 15:59

Hej med jer elcykelfolk.

Først vil jeg sige at det er et fedt forum som jeg først lige har opdaget.
Min situation er at min kone og jeg har et par ret dyre Batavus cykler som det ville være en skam at smide ud så derfor går jeg med overvejelser om at ombygge dem.
Jeg har så fundet én der forhandler et sæt han kalder sæt1 til knap 4000kr men det viser sig at være udsolgt og de næste han får hjem vil være ca 1000 kr dyrere da de nye batterier vil være li-fepo4 batterier.
Det er måske godt nok hvis det er rigtigt at de holder så længe som man påstår men det er der vel ikke rigtigt nogen der ved endnu eller hvad?
Eftersom batterierne er dobbelt så dyre som almindelige li-ion er der vel ikke meget forskel i omkostningerne. Jeg tænker her på at man kan finde batterier til omkring 2000 kr af den almindelige slags.
Batterierne der er tale om i de sæt er sammenbygget med styreboksen og man kan ikke få batteriet separat, det skal lige siges at både det nye og det gamle batteri er 24V og svjh. 10A.
En anden ting er motoren. Jeg har spurgt ham indgående om der er planetgear i motoren og han påstår at det er der ikke.
Dette undrer mig da jeg ikke har kunnet finde nogen elcykler der har motorer uden gear.
Jeg har jo læst bla.a. her på forummet at der er en del personer der har haft problemer med motorene/planetgearet og det laver vel også lidt støj så hvis man kan få høj moment motorer uden gear ville det jo være en stor fordel.
Hvad synes i, skal jeg ofre 5000 pr stk på ombygning med et lidt tvivlsomt produkt og beholde de gode cykler eller købe nogen nye men mere tvivlsomme cykler for 6-8000 pr stk?
Jeg kan se at en ny Batavus med el koster op mod 18000kr så dét bliver det ihvertfald ikke.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Ombygning

Indlæg af dk1 » 15 aug 2012 18:51

Vil bare lige give den kommentar at du ikke kan sammenligne selvbyggersættet som du gør, med cyklerne fra Batavus til 18.000kr.
Batavus modellen til de 18.000 har et større batteri, en meget kraftigere motor på 40Nm, og er total lydløs.

Skal du sammenligne med en Batavus, skal det være den de har til 13.000, da elsystemet der også er et 24 volts system.

Nu ved jeg godt at du har Batavus cykler i forvejen, men tager du kina byggesættet, så skal du jo stadigvæk bruge tid og måske ekstra penge på ting der ikke passer på dine "gamle" cykler.
De gamle cykler er ikke bygget til at fungerer som elcykler, så det vil altid være lidt spændende hvad man løber ind i under ombygningen.
Det i sig selv kan jo være en udfordring man søger.....

Et alternativ kunne jo også være at nøjes med at købe en elcykel som der kan fås dele til i Danmark, og som man kan få hjælp til ud i fremtiden, og så prøve at bytte mellem en "rugbrøds drevet" cykel og en elcykel til næsten samme pris som hvad det vil koste med de 2 ombygningssæt. Det kunne være en Batavus 24V version, men vil man ned omkring de 10.000, kunne en som denne være et godt bud: http://www.fantombike.dk/pi/ProMovec_Wa ... 0_192.aspx

En herre version kunne være sådan en her: http://www.fantombike.dk/pi/ProMovec_Fl ... 6_192.aspx

Batavus til de 13.000 er nok lidt mere lydløs, men har til gengæld kun mulighed for en batteri kapacitet på de ca. 35km, mens de 2 andre kan komme op på det dobbelte.
Sættene du har fundet vil også svare til ca. 35km kørsel, hvilket efter min mening er lidt for lidt. Husk at batteri kapaciteten bliver altid mindre med tiden, ikke større, og derfor er det en fordel at starte med et batteri der er lidt større end man tror man har behov for.
35km tager trods alt kun 1 time og ca. 15/20 minutter at køre, og det er ikke noget at regne......

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Ombygning

Indlæg af boeckstyns » 03 jan 2013 14:03

Hej Sten,

Bare en lille smule information om kits og batterier i tilfælde af at du endnu ikke har fundet ud af den rigtige løsning.
Når det kommer til de færdigbyggede modeller er dk1 vist herren man skal spørge til råd. Men jeg kan da komme med lidt input på motorkit området...
Du skriver et sted at du har spurgt ham indgående om der er planetgear i motoren og du er meget skeptisk når du får at vide at det er der ikke. Men det kan sagtens være sandt. Der kan være tale om et Direct Drive nav hvor kraftige magneter skifter poler lynhurtigt og på den måde får navet til at køre rundt. Der findes masser af forskellige modeller i forskellig kvalitet. Nogen er ganske lydløse mens andre kan ha en tydelig elektrisk resonans lyd.
LiFePo4 batterierne er efterhånden godt gennemtestet og behandlet pænt kan det sagtens opnå de lovede 1500-2000 cyklusser. Og enkelte fabrikanter har lavet LFP4 batterier der kan tage op mod 10.000 cyklusser.
M.h.t at batteri og kontrolbox er bygget sammen er min præference helt klart at de er adskilt. Så kan man skifte dem uafhængigt af hinanden hvis det skulle blive nødvendigt.

Held og Lykke

steenj
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 aug 2012 15:24

Re: Ombygning

Indlæg af steenj » 03 jan 2013 14:27

Tak til jer begge for jeres input ( selvom det er lidt sent i forhold til DK1).
Jeg har endnu ikke købt noget men håber at finde den rette løsning i løbet af foråret.

Steen.

ankjaers
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22 maj 2013 22:22

Re: Ombygning

Indlæg af ankjaers » 23 maj 2013 19:09

Hej Steen.

Jeg har en masse erfaring med at ombygge almindelige cykler til el. Hvis ikke du allerede har inversteret vil jeg gerne guide dig igennem junglen.

steenj
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 aug 2012 15:24

Re: Ombygning

Indlæg af steenj » 04 jun 2016 18:22

ankjaers skrev:Hej Steen.

Jeg har en masse erfaring med at ombygge almindelige cykler til el. Hvis ikke du allerede har inversteret vil jeg gerne guide dig igennem junglen.

Jeg genopliver lige denne gamle tråd.
Jeg havde desværre ikke set dit svar ankjaers, hvis du stadigt er med vil jeg gerne trække lidt på din erfaring.
Jeg har jo fået en elcykel siden og mener sagtens at kunne ombygge den anden så den er lige så god som den jeg har fået.

Steen.

Besvar