Neddrosling og lovgivning

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
klond
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 jan 2011 21:32

Neddrosling og lovgivning

Indlæg af klond » 04 feb 2013 16:15

Hejsa elcykel nørder

Er der nogen af jer der ved om det er nok at neddrosle elektronisk til de 250w eller om det skal gøres mekanisk?

Jeg kan se at f.eks fantombike sælger neddroslet cykler.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Neddrosling og lovgivning

Indlæg af boeckstyns » 04 feb 2013 17:01

Hvad mener du med mekanisk begrænsning?
Så længe motoren ikke yder væsentligt mere end 250w så bør du være på den sikre side. Om det så er en elektronisk begrænsning eller om batteri/controller kombinationen gør det kan jeg ikke læse mig frem til i loven skulle gøre nogen forskel.
Men noget jeg heller ikke kan læse mig frem til er hvorvidt en motor må være i stand til at yde mere end 250w så længe den ikke er konfigureret til det. En af mine cykler er i stand til at yde 1500w men jeg har sat en knap på så den yder lige omkring 300w. Hvis man ser bort fra de xtra 50w så er jeg lidt i tvivl om hvorvidt det er tilladt at kunne trykke på en knap og så have en cykel der er en knallert... Forudsat at jeg kun bruger den funktion på privat grund...

klond
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 jan 2011 21:32

Re: Neddrosling og lovgivning

Indlæg af klond » 04 feb 2013 17:48

Kunne godt være man mekanisk kunne begrænse motoren.

Men tak for dit svar - det var lige det jeg skulle bruge ;-)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Neddrosling og lovgivning

Indlæg af Vildkat » 05 feb 2013 13:06

Et lille indspark er at en "mekanisk" begræsning, kunne være gearing eller Hjulstørrelsen. Lad os antage et 28" hjul har en 300w motor og controller system, hvis man så anvende et 20" hjul, ville hjulet køre med X antal omdrejninger i forhold til controlleren. Herved ville distancen og hastigheden bliver lavere.
Ved kædebaseret motorsystemer vil man kunne opnå højere hastigheder ved gearing.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Neddrosling og lovgivning

Indlæg af boeckstyns » 05 feb 2013 15:34

Vil den ikke stadig trække 300w?

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Neddrosling og lovgivning

Indlæg af Vildkat » 05 feb 2013 15:57

Indenfor fysiskens verden får man ikke noget gratis. Hvis man tænker på et trisse- wire træk system på gamle sejlskibe, er det muligt at løfte noget som er meget tungt. Her er det en længere bevægelse som får genstanden til at bevæge sig.

Et 20" hjul motor er mindre belastede end et 28" hjul, så der er flere watt per cm fremgang på 20" hvis motoren er den samme.
Et tænkt eksempel ville være, hvilken cykel vil med samme system først stoppe op af en bakke. Her vil et 20" hjul vinde over et 28" hjul begge med 250watt motor. Så vidt jeg husker giver et 20" hjul per omgang 94cm, og et 28" per omgang 160 cm. (Det kan man se på sit speedometer).

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Neddrosling og lovgivning

Indlæg af boeckstyns » 05 feb 2013 19:11

Den vil trække færre Ampere det er klart. Mindre moment er nødvendigt ved mindre hjul. Du har selvfølgelig fuldstændig ret. Og samtidig får man sat tophastigheden ned.
Men det er nok lidt upraktisk hvis man allerede har bygget sin cykel der er til 26" hjul... :D

Besvar