Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
Kil
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 feb 2013 09:40

Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af Kil » 20 feb 2013 07:41

Hej
Jeg har haft min el-cykel inde til reparation, da el-motoren sætter ud efter nogle kilometers kørsel. Hos TH Hansen kunne de ikke finde nogen fejl. Imidlertid sætter den fortsat ud. I går først efter 12 kilometers kørsel, og der er stadig masser af strøm på batteriet. Dt er som om, at en overbelastningssikring slår til/fra. Efter nogle minutters stilstand kan den køre et øjeblik igen. Hvad kan det dog være? :x Er der noget sted i København, hvor man kan repareret cyklen af mere professionelle "elcykel-kendere"
Mvh og tak

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af dk1 » 20 feb 2013 09:33

Kunne godt lyde som om det kan være batteriet der måske bare er slidt ?

Hvis problemet ikke er der ved et frisk opladet batteri, men først kommer efter et stykke tid, ville jeg kikke der.

Et slidt batteri bliver med tiden "mere slap i elastikken"....., og vil derfor typisk lukke ned når der er behov for hjælp, som f.eks på bakker etc.

Et batteri kan testes for kapacitet, men det er der ikke ret mange værksteder der har udstyr til.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af boeckstyns » 20 feb 2013 10:41

Hvilken bydel bor du i? Der findes enkelte værksteder rundt omkring der nok skulle kunne finde ud af hvad problemet er.

Kil
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 feb 2013 09:40

Re: Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af Kil » 20 feb 2013 11:56

Jeg bor lige nord for København (Charlottenlund).
Kan kontrolpanelet og lygterne mon lyse, selv om batterier er ved at være fladt?

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af boeckstyns » 20 feb 2013 12:38

Ja de kan godt lyse selvom batteriet er ved at løbe tør. Men de bør ikke gøre det i det øjeblik motoren slår fra hvis det er batteriet der er ved at være fladt.
Det nærmeste værksted der gør sig i elcykler jeg umiddelbart kan finde er eCykler på Østerbro. Du kan jo evt. prøve at ringe til dem og høre hvad de kan tilbyde.

Kil
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 feb 2013 09:40

Re: Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af Kil » 20 feb 2013 16:38

Mange tak, det prøver jeg
MvhKim

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af Vildkat » 20 feb 2013 18:09

Halløj,
Når et batterier bliver ældre, stiger den indre modstand i batteriet. Selvom batteriet er fuld opladet til 29,4V, så vil indre modstand på 0.5 ohm, og ved en strøm på 5A give et spændingsfald på 2.5V. Stiger modstanden til 1ohm bliver spændingsfaldet 5V. I dette tilfælde er det kun et nyt batteri, som kan afhjælpe problemet. Controlleren søger for at lukke ned, hvis spændingen er under en bestemt værdi.
Det er ikke sikkert at der er noget i vejen med dit elsystem.

Er det et gammel batteri?

Kil
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 feb 2013 09:40

Re: Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af Kil » 20 feb 2013 21:46

Cyklen er fra 18. August 2010. Den har kørt ca. 30 km om dagen siden køb. Kan det give det omtalte spændingstab?Jeg kørte i dag ca 7 km på vej hjem, før at motoren slog fra. Når den slår fra, er det nærmest som om, at systemet "bremser" og cyklen bliver tung at trække. :shock:

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hjææælp - X-Zite elcykel motor sætter ud

Indlæg af Vildkat » 20 feb 2013 22:07

Det er en mulighed.
Hvis du kender andre med samme type batteri, kan du låne deres batteri, eller du kan vælge at købe et nyt batteri for 2300kr.
200 dage gange 2 år + 80 dage gange 30km er 14,400 km. Det er en del km for et batteri.

Besvar