elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Diskussioner om reservedele m.m.
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af Vildkat » 27 mar 2013 18:01

Ja, du kan sagtens anvende din gamle 24 kontroller til et nyt 24V batteri.

Det som jeg bemærker ved det nye batteri er, at der er 4 kontakter som er monteret til den ene side. Passer det fysisk til det gamle batteri?

j204
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 mar 2013 19:56

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af j204 » 27 mar 2013 19:52

Vildkat skrev:Ja, du kan sagtens anvende din gamle 24 kontroller til et nyt 24V batteri.

Det som jeg bemærker ved det nye batteri er, at der er 4 kontakter som er monteret til den ene side. Passer det fysisk til det gamle batteri?
nej, den gamle har et 'mickey mouse' - ala det her
http://img.tjskl.org.cn/pic/z25bdf4d-0x ... _ebike.jpg

..og det er det som gør mig bekymret omkring controlleren og kabler; skal der loddes for stikkene passer fra den controller cyklen er født med -> den nye batteri 'boks', hvorpå batteriet sættes i. det er jo bare på ydersiden, kontakten til batteriet, at der er 4 pinde. ingen billeder af indersiden. hermed ikke sagt jeg ikke kan lave en lodning, men man er vel gerne fri for at skulle lave hjemmebiksede 'adaptere'...

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af Vildkat » 28 mar 2013 10:07

1) Du skal have en boks, som passer til det nye batteri 4 poler, og denne boks passer til batteri holderen. I boksen sidder kontrolleren sikring mm. Jeg kender ikke det nye batteri, men det batteri som jeg anvender har 4 poler. To til power og to til tænd/sluk baglys.

En boks som passer protaniums batteri 24volts system er denne:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=865 ... 1168425129

Jeg kan ikke se på akkukaufhaus har en tilsvarende styreboks, hvor batteri terminalerne passer til.

Dit gamle batteri var ikke "godkendt" til EU området, idet at det anvender et 220v apparat stik. Det er sikkert derfor at batteriet er ved at udgå. (Så meget for dansk design, hvis man ikke undersøger regler, og bare får sit eget "brand" navn på cyklen).

2) Gamle PC skærme kunne have en power ledning som gik til computeren. Denne ledning han/hun kunne anvendes som addaptor ledning til dit gamle elsystem, men.... du ville få et problem med fugt hvis den skal gå direkte ind i det ny batteri kontakter. Afstandene i batteri kontakterne er en og en standard del . Udfra billede hos akkukaufhaus så du kan være heldig at finde en reserve kontaktpin til protanium batteri systemmet som anvender samme 4 kontakt pinde.

Jeg tror bare at særlig mange cykelsmede skifter denne stump for kunderne, for de vil hellere sælge en elcykel til kunden.


3) Du kan godt anvende indmaden fra den gamle cykel styreboks, og sætte det over i en ny styreboks, som passer til det nye batteri system, men du skal sikre dig at batteri, og batterikontakter passer sammen fysisk.

j204
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 mar 2013 19:56

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af j204 » 28 mar 2013 18:52

tak for info, ja så meget for 'dansk design'...

http://www.akkukaufhaus.de/24V-12AH-Lit ... l_569.html#

hvad jeg kan se på billedet er der da styrebox hus med? der går en sort og rød ud fra den... det går jeg ud fra er disse 2 ledninger, som skal sættes i controlleren.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af Vildkat » 29 mar 2013 00:36

Jeg tænkte at plast delen var ladestikket til batteriet. Hvis det er "styreboksen" forventede jeg lidt flere ledning ud af den.
Men er det en styreboks som har plads til din gamle kontroller, så er det lige til at gå til.
Jeg ville nok spørge firmaet om, det er en styreboks med eller kun addaptor stik til batteriet.

j204
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 mar 2013 19:56

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af j204 » 30 mar 2013 21:14

de skriver ikke der er styreboks med netop der. andre steder har jeg set tilsvarende kits, og der skal de nok sørge for at skrive om controlleren er med (= dyrere).

det minder nok om dette kit, borset fra at man får lader med.
http://www.billigecykler.dk/Sliddele/Ba ... ml?Image=1

Besvar