elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Diskussioner om reservedele m.m.
j204
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 mar 2013 19:56

elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af j204 » 25 mar 2013 20:12

hej med jer, min mor købte i sensommeren 2010 en elvira madigan. den kostede 7000kr.

allerede i 2012 er der problemer. de siger hos cykelland at det er batteriet den er gal med. alt blev kontrolleret ved sidste service og var ok. cykelland lover bod og bedring på deres nye elvira madigan, sågar garanti på batteri (hvis det med småt er overholdt) - men det kan hun jo ikke bruge til meget.

- cyklen har fuld servicebog og kun gået 2000km (der er KM tæller). og ellers i rigtig god stand.
- batteriet er opladet ifg. manualen, og kun brugt forår -> efterår, i vintermånederne opladet hver måned som der står man skal. aldrig tabt eller været ude i frost.
- batteriet opladet ca.400-500 gange, da cyklen er stort set kun brugt til og fra arbejde.
- jeg har checket stikkene, de er hverken løse eller beskidte.

...har jeg overset noget?

cykelland vil have 3000kr ! for et nyt batteri. 24 V, 10 AH. det er jo en ½ ny elcykel fra coop.dk ! hvad gør man så? betaler ved kasse 1? jeg har ikke meget lyst til at købe endnu et lorte batteri. man kunne også prøve at købe et kit i tyskland - men det er svært at finde et 24V10AH batteri, vil et 36V10AH kunne 'passe' selvom den er født med 24V10AH? - jeg kan selvfølgelig ikke finde et batteri, der passer i slisken på den skod cykel (ser sådan ud: http://www.cykelland.com/Webshop/Elcykl ... plast.html )

eksempler på billige kits i tyskland:
http://www.amazon.de/Zusatzakku-Elektro ... 0MBD7Q0GHL
http://www.ebikeakkus.de
http://www.ebay.de/itm/36V-10AH-Gepackt ... 1c2bc162d6

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af dk1 » 25 mar 2013 21:42

Du kan ikke få et 36v batteri til at fungerer på et 24v elsystem, som i bedste fald bare ikke virker...

Man kan godt benytte flere AH til et elsystem, som blot vil give længere rækkevidde.

Det første svare f.eks til at sætte et amerikansk el-apparat der kører 110V til en dansk stikkontakt med 220V, og du vil også se et eller andet ske ret hurtigt.

j204
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 mar 2013 19:56

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af j204 » 25 mar 2013 22:35

ok. kan se det bliver svært at finde et 24v batteri efterhånden er alle 36v.

nå men man kan få denne her... til montering på saddelpinden.
http://www.ebikeakkus.de/de/lifepo4-akk ... nakku?c=12

og nogle enkelte kits...
http://www.amazon.de/Zusatzakku-Elektro ... 18&sr=1-15

har også fundet:
http://www.akkukaufhaus.de - ligger i KIEL til dem nær grænsen...
...hvor de har : http://www.akkukaufhaus.de/24V-12AH-Lit ... l_569.html#

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af dk1 » 26 mar 2013 03:20

Er bange for at dette er et godt eksempel på, at hvad der som udgangspunkt umiddelbart ser billigt ud, på sigt er lige så dyr som noget der fra udgangspunktet kostede noget mere...

Kineser batterier har ikke ry for at holde specielt længe, og det er uanset hvilken type litium batteri det er. Elvira har typisk benyttet sig af kinesiske noname batterier, hvilket mange af de helt billige elcykel modeller benytter, og der er kvaliteten ofte meget svingende. Det betyder så også at man både kan være heldig og uheldig i højere grad....

Omvendt så har jeg også set kunder der har haft batterier fra mærkevarer der kun holdt et par år. Der er dog sket rigtigt meget på batteri kvalitet de sidste år, og garanti er idag typisk længere end for år tilbage. I udlandet kan man hos visse mærker tilkøbe sig udvidet garanti på op til 5 år på batteri, men det er ikke lovligt i Danmark ifølge dansk købelov.
Men det betyder jo, at hvis man i udlandet er villig til at tilbyde den garanti, så holder disse batterier jo nok også i Danmark....
Testede for nyligt en kundes 6 år gamle batteri, og det kørte stadigvæk, kun med ganske få procent nedsat kapacitet, set i forhold til hvad det havde fra ny. Det blev brugt jævnligt.

Hos de store europæiske mærker er batterier blevet så avanceret, at de er selvstyrende, og det kan kontrolleres ved service, at batteriet faktisk er blevet passet ordenligt, og ikke har lagt uden strøm længe, eller været benyttet på anden måde uden for "normal brug". Der sidder simpelhen en lille chip (BMS) der sørger for konstant overvågning af alle batteries celler, under både op- og afladning af strøm. Den kan hos nogle producenter også lagre forbrugsmønster, og derved benyttes til service eftersyn, og forbedring af fremtidig batteri kvalitet.

Idag er det efterhånden også hos alle mærkevarer producenterne blevet sådan at batteriet kan passe på sig selv, nærmest uanset hvordan det bliver brugt, så det går udviklings mæssigt den rigtige vej....

Så der er altså en årsag til at der er forskel på priser....

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af Vildkat » 26 mar 2013 13:52

Mit råd er at se på cyklens stand sammen med økonomien. Er cyklen velhold er det billigeste at købe et ny batteri til 3000kr, og du kan finde batteriet hos andre cykel forretning til måske en lavere pris. Hvis ikke at kranken er udskiftet, så vil det skulle ske indenfor de næste 2000km.

Med kun 4km per opladning burde batteriet kunne holde til flere km. Jeg har kendskab til andre 24V/10Ah batterier som har kørt 7-8000km, med 40-50km om dagen.

Jeg kan forstå, at man bygger racer og ligger cykler om til eldrift, men at ombygge en standard dame cykel om tror jeg ikke at du vinder noget ved. Hvad vil der ske, hvis du om 2 år ikke kan få det samme batteri længere ???
Der er sket en del siden 2010, og nu koster en 36V/10Ah elcykel næsten tilsvarende som det samme som 24V/10Ah elcykel(billig cykel), og man har en længere rækkevide.

j204
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 mar 2013 19:56

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af j204 » 27 mar 2013 00:26

@dk1 - tak for et godt svar, og du har ret i at man kan købe for billigt. kan jo se at der er mange som har problemer med cykler i samme pris leje - t.hansen, harald skrald osv.

@vildkat - jeg har ledt overalt på nettet efter et batteri der passer netop til den lås, og jeg kan ikke finde det. kun hos cykelland. og det er det jeg mener med kit - et universal kit med batteri og holder som passer til de fleste elcykler - så det passer - og så tilslutter kablerne fra motor osv. se linksne. for jeg kan jo læse at flere har problemer med at få batterier som passer nøjagtig flere år efter og jeg har heller ikke meget lyst til at købe det samme igen, det er en pæn sjat penge de vil ha for det.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af Vildkat » 27 mar 2013 09:16

Du kan gøre følgende:
1) Oprette et ny blog med batteriet navn BP-24xxxx måske cykelnavn, måle dimensionen på batteriet, og veje den. Så kan alle nemt finde batteriet i en søgning, og jeg kan måske finde en kilde til det.
Til en salgspris på 3000kr kan man som overslag regne, hvad indkøbsprisen har været. Når momsen er trukket fra er der 2250kr, og forhandleren fordobler ca prisen. dvs 1125kr.
Køber du den direkte fra Kina er det betaling upfront, og du skal betale transport (omkring 200kr-300kr), samt du skal betale import told. Så du vil ligge imellem 1125kr og 2250kr for et batteri du selv får hjem.

2) Du kan betale 3000kr, hvor du har reklamationret i Danmark, på det samme batteri.
3) Eller anvende et kit fra Tyskland. Til samme pris hvor du ville få 24V/15Ah batteri eller et 36 volt system.

Til min liggecykel har jeg lidt af det samme problem. Mit batteri er 24V/10Ah og det koster 4000kr. Hvis jeg skiftede til 24V/15Ah ville det koste 3000kr+transport fra Tyskland, og jeg ville få længere rækkevide.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af boeckstyns » 27 mar 2013 09:52

Hej j204,

Jeg er jo stor tilhænger af at folk selv kaster sig ud i at ombygge opgradere deres cykler fordi de så får noget indblik i hvordan en elcykel hænger sammen. Og det er egentlig ret simpelt. Der er groft sagt kun tre komponenter der er nødvendige for at få en cykel til at køre på el. En motor, en controller og et batteri. De fleste motorer kan køres med et hvilket som helst batteri. Det være sig 24v, 36v eller for den sags skyld 100v. Men jo flere volt desto større sandsynlighed er der for at brænde motoren af. Det er controlleren der er begrænset til at fungere ved et vist antal volt. Visse controllere kan fungere ved forskellige strømstyrker men det skal du ikke nødvendigvis gå ud fra at din kan. Så sandsynligheden er at du skal have skiftet din controller til en der kan klare 36v hvis du vil have lettere ved at finde batterier til cyklen i fremtiden. Men du ikke behøver at skifte motoren.

Jeg kiggede på nogen billeder af en Elvira Madigan på cykellands hjemmeside og jeg synes at kunne se at det er en Bafang 8fun motor. Hvis du kigger på navet i forhjulet kan du måske bekræfte det? Så skal der stå 8fun præget i metallet. Hvis du er så heldig er det en af de nemmeste motorer at skaffe en controller til.

Fx her:
http://www.bmsbattery.com/controller/41 ... oller.html (skal sendes fra Kina men ved så lave priser er det sjældent med told og moms problemer).

Det største problem ved at gøre det på denne måde er at du nu har en bagagebærer der har controlleren bygget ind i for at få æstetikken og brugervenligheden helt i top. Det får du ikke med denne her. Du skal finde et sted at installere den. Og du har stadig problemet med at du så skal finde et batteri med en passende baggagebærer. Der kan du evt. skrive til dem her og spørge om det er muligt at købe det løst:
http://www.8funbike.com/detail.asp/sku=EK26F36R. Du kan selvfølgelig også spørge dem om du kan få controlleren med derfra.
Men hvis det er en 8fun motor du har så er der ikke behov for at købe den.

Ellers er der et batteri med bagagebærer fra Holland her:
http://www.fietsunie.nl/webshop/batteri ... i-ion.html Ham har jeg selv købt en del stumper fra og han er god til at svare på spørgsmål via mail. På engelsk.

Det virker muligvis lidt uoverskueligt men det er faktisk vældigt enkelt. Men cyklen mister noget af sin elegance. Til gengæld får du 36v = lidt mere hastighed og lettere ved fremtidig udskiftning af batterier. Og ikke mindst et indblik i hvordan elcykler hænger sammen...

Men check lige at motoren er den jeg tror det er.

Held og lykke.

j204
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 mar 2013 19:56

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af j204 » 27 mar 2013 16:56

Vildkat skrev:Du kan gøre følgende:
1) Oprette et ny blog med batteriet navn BP-24xxxx måske cykelnavn, måle dimensionen på batteriet, og veje den. Så kan alle nemt finde batteriet i en søgning, og jeg kan måske finde en kilde til det.
Til en salgspris på 3000kr kan man som overslag regne, hvad indkøbsprisen har været. Når momsen er trukket fra er der 2250kr, og forhandleren fordobler ca prisen. dvs 1125kr.
Køber du den direkte fra Kina er det betaling upfront, og du skal betale transport (omkring 200kr-300kr), samt du skal betale import told. Så du vil ligge imellem 1125kr og 2250kr for et batteri du selv får hjem.

2) Du kan betale 3000kr, hvor du har reklamationret i Danmark, på det samme batteri.
3) Eller anvende et kit fra Tyskland. Til samme pris hvor du ville få 24V/15Ah batteri eller et 36 volt system.

Til min liggecykel har jeg lidt af det samme problem. Mit batteri er 24V/10Ah og det koster 4000kr. Hvis jeg skiftede til 24V/15Ah ville det koste 3000kr+transport fra Tyskland, og jeg ville få længere rækkevide.
jeg kender skam batteriet; det er et ældre phylion XH259-10J. men på producentens side, findes det slet ikke i den 'kasse' mere, cykelland bruger. og der findes mange variationer af det. jeg kender godt til at handle fra kina, og det er kun noget jeg gør med mindre ting. med større ting bliver det som regel ikke rentabelt, og så tager det lang tid. som regel prøver jeg at finde tingene i tyskland i stedet (se links).

j204
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 mar 2013 19:56

Re: elvira madigan og meget kort levetid på batteri

Indlæg af j204 » 27 mar 2013 17:20

@boeckstyns - jeg har ikke et ønske om at konvertere resten til 36v... hvis cyklen bare holder et par år mere - fint. så jeg vil gerne genbruge controller, motor m.v. men tak for links m.v., selvom jeg dog ikke vil handle med BMSbattery. kan læse på et tysk forum at de har blandede erfaringer derfra - og som sagt - med transport, told og moms, ja så er besparelsen ofte ædt væk ifht. at handle i f.eks. tyskland.

kan jeg bruge den nuværende controller med alle 24v batterier? passer stikkene... så var dette en mulighed.
http://www.akkukaufhaus.de/24V-12AH-Lit ... l_569.html#

så behøves jeg jo sådan set ikke mere end tilhørende bagagebærer:
http://www.akkukaufhaus.de/Alugepaecktr ... l_599.html

men det bliver ialt 340 euro + 10 euro fragt sendt fra kiel, betaling med paypal. og det er stadigvæk en pæn udskrivning... og en del arbejde. og jeg er i tvivl om det er så meget bedre end det batteri, cykelland tilbyder til 3000kr som mildt sagt ikke er det bedste. der loves ingen garantier... det er stadigvæk et kina batteri. kan se at selv thansen er gået over til at sælge panasonic (24v 9ah). til 3000kr.

Besvar