Typegodkendelse af køretøjer (lovgivning)

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Typegodkendelse af køretøjer (lovgivning)

Indlæg af Vildkat » 28 maj 2013 09:40

Hvis man ønsker at sælge en knallert/motorcykel/bil, så skal der være en typegodkendelse på køretøjet.

Elcykler skal ikke være typegodkendt, men skal overholde loven's krav til indretning (maks. størrelse, lys, 2 bremsesystemer,maks. 250w motor, stelnummer osv).
Man kan checke om køretøjet er typegodkendt i Danmark på hjemmesiden:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og ... delse.aspx

Citat:
Køretøjer som ikke er typegodkendt, kan synes på basis af et af følgende dokumenter:
•Data-erklæring - udstedes af køretøjsfabrikanten, dennes repræsentant(er), eller et anerkendt prøvningslaboratorium.
•EU-overensstemmelsesattest (CoC) - udstedes af køretøjsfabrikanten.
•Oplysninger fra køretøjsfabrikanten


Bygger man sin egen elcykel om til knallert 45 (stor knallert), vil den ikke have sin egen typegodkendelse. Skal den til syn, og godkendes som Knallert 45.

Citat:
§ 1. Bil, motorcykel og knallert skal være typegodkendt eller godkendt ved syn, inden
køretøjet tages i brug på færdselslovens område,


Citat:
§ 7. Trafikstyrelsen udsteder følgende godkendelser:
1) Standardtypegodkendelse, der omfatter flere ens fabriksnye, seriefremstillede
køretøjer. På grundlag af den tilhørende typeattest kan registreringspligtige køretøjer
tages i brug uden syn.
2) Typegodkendelse, der omfatter flere ens chassiser, hvor hvert enkelt færdigopbygget
køretøj skal synes inden ibrugtagning.
3) Godkendelseserklæring, der omfatter et enkelt køretøj eller chassis, hvor det
færdigopbyggede køretøj skal synes inden ibrugtagning.
Stk. 2. Trafikstyrelsen udfærdiger desuden anmeldte EF-typegodkendelser, der
omfatter flere ens fabriksnye, seriefremstillede køretøjer, der er EF-typegodkendte.


NB: Som så meget andet, er der mange som importere uden at have sig sig ind i reglerne. Det vil falde tilbage på sælger ved kontrol eller uheld.

Kilde:
http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/D ... dende.ashx

Besvar