Overvejer selv-byg

Diskussioner om reservedele m.m.
wizcarlo
Indlæg: 29
Tilmeldt: 03 jun 2012 06:44

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af wizcarlo » 27 jun 2013 19:02

cab skrev:Er der nogen af Jer der har erfaring med hvor man kan købe sådan et kit som dk1 foreslår?
Mit forslag: La' vær. Køb en færdig cykel alligevel. Det er heller ikke billigere at bygge selv.

Import fra Kina eller USA er også udelukket, da til er afsindigt dyrt.

Her er en forhandler i Tyskland der har både hele sæt og enkeltkomponenter til ombygning:

http://www.elektrofahrrad-einfach.de/Umbausaetze

cab
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 jun 2013 12:22

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af cab » 28 jun 2013 14:06

Du har sikkert ret i at det ikke skal være for at spare penge at man bygger selv - jeg kan godt se at priserne bliver høje når fragt og moms lægges til.

Jeg synes bare det ser ud til at man får lidt større motor og batteri for de samme penge. Skal man have en rigtig fornuftig elcykel i færdig stand koster den så vidt jeg har set over 10.000,- mens man kan få et tilsvarende kit omkring 7-8.000,- og så er der jo også fornøjelsen af at bygge den :D

Tak for linket - jeg vil checke hvad de har af muligheder

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af boeckstyns » 01 jul 2013 12:56

Der hvor det er en idé at bygge selv er hvis man har en cykel man er glad for og som ikke er i den billige ende...

wizcarlo
Indlæg: 29
Tilmeldt: 03 jun 2012 06:44

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af wizcarlo » 01 jul 2013 20:48

boeckstyns skrev:Der hvor det er en idé at bygge selv er hvis man har en cykel man er glad for og som ikke er i den billige ende...
Det gjorde jeg faktisk.

http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=7&t=552

Det viser sig nu at en almindelig cykel er for spinkel til at være el-cykel. Grunden til at jeg ville bygge selv, var at jeg synes at de almindelige el-cykler ser bedstefar-agtige ud. Der er grunde til at de ser bedstefar agtige ud, og det er at de skal være solide, da det belaster cyklen mere at være el-dreven. Bevars' jeg er rigtigt glad for min el-cykel.

Derfor vil jeg ikke bygge selv igen, og vil egentligt fraråde folk at gøre det.

wizcarlo
Indlæg: 29
Tilmeldt: 03 jun 2012 06:44

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af wizcarlo » 01 jul 2013 21:17

cab skrev:Tak for linket - jeg vil checke hvad de har af muligheder
Du skrev vist at du ville ha' en elcykel med lang rækkevidde på batteriet. Det kunne du egentlig løse ved at tage et ekstra batteri med i cykeltaksen og skifte undervejs, hvis det skulle knibe ..................................

Men problemstillingen er forkert. Cykler med motor i forhjulet udnytter batteriet meget ringe! Og nu kommer vi ind på noget som jeg ikke selv har erfaring med, men som jeg har kunnet læse mig frem til gennem reviews og den slags: Nemlig at en cykel med krankmotor eller baghjulsmotor udnytter energien langt bedre. Det er nok den vej du skal gå, hvis du vil ha' lang rækkevidde.

Uha, men konstruktionen med en motor i kranken eller i baghjulet er langt dyrere...........................

Desuden: Der går en masse strøm til spilde, ved at motoren trækker med fuld kraft, hvor der egentligt ikke er behov for det. Forslag til løsning: en syggel med momentstyring af hjælpen fra motoren, således at jo hårdere du træder, jo mere trækker motoren.

Uha, så er vi oppe i den lidt dyrere ende angående prisen på cyklen.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af boeckstyns » 02 jul 2013 08:38

Wizcarlo - jeg må lige høre dig hvad dit belæg er for at sige at alm. cykler er for spinkle til at have elmotor på. Har du førstehåndserfaringer med det? Fordi min oplevelse er den absolut modsatte. Hvis blot man tænker sig om kan man sætte en meget stor motor på en cykel. Så en 250w motor kan jeg ikke forstå kan være et problem. Fortæl mig endelig hvis jeg tager fejl og der er andre der har førstehåndserfaringer med problemer med cyklens holdbarhed ved selv-byg. Fortæl gerne et par detaljer om hvad problemet var.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af dk1 » 02 jul 2013 18:02

Kan ikke rigtigt følge hvad ulempen skulle være trækmæssigt og energi mæssigt med hensyn til om motor er placeret i forhjul, baghjul eller krank.....

Men følelsen at køre på cyklen er, eller kan være meget forskelligt, alt efter hvordan elsystemet er sat op til at fungerer, og hvad man skal bruge cyklen til i praksis.

Mig bekendt er der ingen elcykler der kun virker on/off hos de kendte mærker, men alle elcykel systemer har enten moment styring af hjælpen, eller en programmeret styring af en art.

Det er sådan set præcis derfor at følelsen at elcykle er så forskellig fra type til type af både elsystem og cykeltype....

Syntes heller ikke man kan sige at der er noget system der er mere rigtigt end andre elsystemer, da det i sidste ende er et kompromis man tager mellem alle de faktorer der spiller ind på hvordan det føles at køre på de forskellige elcykeltyper og modeller, og så selvfølgelig pris og behov. Dog er der vise typer af elcykler der vælges af flere end andre.....

Med hensyn til placering af motor i forhjul, krank eller i baghjul, kunne jeg sagtens nævne ulemper ved alle 3 systemer, men det behøver jo ikke være samme oplevelse for alle....

cab
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 jun 2013 12:22

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af cab » 09 jul 2013 11:41

Jeg må tilstå at jeg ikke er kommet nærmere en beslutning, men jeg har fået gode input til nogle ting jeg skal have afklaret inden jeg evt. går i gang.

Foreløbig tak for input og skulle der være flere input er jeg stadig meget interesseret.

Mvh.
Carsten

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af boeckstyns » 09 jul 2013 20:06

Jeg har prøvet at bygge mine egne cykler med både forhjulsmotorer, baghjulsmotorer og krankmotorer. Og indtil videre føler jeg mig gladest ved de baghjulstrukne. De forhjulstrukne er også udmærkede, og jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg foretrækker baghjulsmotor. Måske fordi det føles mere stabilt at montere en motor inde i en trekant frem for på enden af to pinde... Men en forhjulsmotor er en del lettere at have med at gøre når man skal bygge selv. Der er færre ting man skal tage højde for.

Krankmotorer derimod har jeg været uheldig med. Jeg synes de er bøvlede at have med at gøre og jeg synes de giver mere larm. Den helt store fordel ved dem er at når du skifter gear på cyklen skifter du også gearing for motoren. Så den har mulighed for at yde mere effektivt ved forskellige hastigheder.

Besvar