Motorisere en Christiania Cykel

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
simons
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 jul 2013 16:50

Motorisere en Christiania Cykel

Indlæg af simons » 16 jul 2013 17:00

Hej
Jeg vil gerne bygge en el-motor på en brugt Christiania-cykel og søger derfor et ombygningskit, så jeg kan erstattet cyklens originale 26" baghjul med et nyt hjul med indbygget navmotor.
Er der nogen, som har erfaringer med gode kits, der kunne være egnede til formålet?

Mvh Simon


boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Motorisere en Christiania Cykel

Indlæg af boeckstyns » 17 jul 2013 10:01

Der findes utroligt mange forskellige kita. At skulle guide dig mod nogen uden at have prøvet dem er svært.
Jeg har selv prøvet at ombygge christianiacykler med crystalyte og bafang. Og jeg foretrækker umiddelbart crystalyte. Men det er fordi jeg godt kan lide kraftige lydsvage motorer. Crystalyte er en Direct-Drive motor og det betyder at den har noget mere modstand hvis du skal træde den uden el. Bafang laver gearede motorer så de får ikke mere modstand selv om du løber tør for strøm. Til gengæld larmer de mere og holder i teorien ikke så længe.
Og så en anden ting. En original christiania cykel kommer med et 24" hjul. Ikke 26". Så pas på hvad hjulstørrelse du køber.
Og endnu en ting. De fleste baghjulsmotorer kræver at man har udvendige gear på sin cykel. Det er de færreste christianiacykler der har det. Så du skal måske ud i nogen krumspring for at kunne montere gear.
Et alternativ kunne være at montere en enkelt forhjulsmotor men det kan kun lade sig gøre hvis du har den gamle model christianiacykel der har dobbeltophængt forhjul...
Held og lykke. Og skriv hvis du har behov for hjælp.

lcltech
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 sep 2013 15:07

Re: Motorisere en Christiania Cykel

Indlæg af lcltech » 12 sep 2013 15:12

Hej

Har du fået motoriseret din cykel? Jeg har nemlig planer om det samme. Boxbike har et til omkring 7k specielt til christiania-bikes, men syntes det er lige i overkanten. Har f.eks. set samme kontroller som de tager 500kr til 150kr.

Besvar