Større batteri til elcykel

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
knudbhansen@live.dk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 sep 2013 20:22

Større batteri til elcykel

Indlæg af knudbhansen@live.dk » 19 sep 2013 20:54

Jeg mangler lidt hjælp.
Jeg har en elcykel fra T. Hansen, 1 år gammel. Det er med 36 v 250 w motor, batteriet den blev leveret med er 36v 9ah.
Nu har jeg købt et nyt batteri fra Kina. Jeg skrev til sælger og sendte billeder med af mit eget batteri og spurgte om det passede til min cykel. Han var egentlig mægtig flink og hjælpsom og svarede hurtigt at det var nøjagtig det samme batteri han solgte og jeg kunne rogligt købe hans for der var ingen problemer.
Mit batteri var et 9 ah og det jeg gerne ville købe af ham var et 11,6 ah.
Det har jeg nu modtaget, ladet det op og været ude at køre for at teste.
Jeg synes ikke at der er så meget energi i det nye batteri som der er i det gamle. Mit batteridisplay består af 4 røde lysdioder, hvor 4 lys er fuldt opladet. Jeg kører ikke ret langt før displayet går ned på 3 lys og egter st stykke tid ned på 2.
Jeg skriver så til ham at jeg ikke er tilfreds med batteriet og skriver ovenstående forklaring til ham.
Han skriver så tilbage at når man sætter et større (flere amperetimer) batteri i cyklen, så skal man nedjustere controlleren fra 31v til 28v.
Det lyder for mig ikke rigtigt, men er der nogen her i dette forum der har nogen erfaring som de vil dele med mig.
Batteriet kom forøvrigt til at koste dkk. 2.100,- hvor det købt i dk ville koste lidt under 5.000,-

kbh
kbh

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Større batteri til elcykel

Indlæg af Vildkat » 20 sep 2013 08:37

Hvis batteri spændingen er lavere, så er det rigtig at lysdioderne vil gå ud tidligere tid på øverste niveau på styret (men hvad siger batteriet status på batteriet?). Din controller måler spændinger i forhold til dit gamle batteri.

Grunden til at man har gjort spændingen lavere er at få plads til flere celler af et andet fabrikat i samme hus, eller antallet af celler er det samme, men de har en lavere spænding og højere Ah per celle.

Jeg ville nok teste det ved at køre en langtur, for at se rækkeviden.

knudbhansen@live.dk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 sep 2013 20:22

Re: Større batteri til elcykel

Indlæg af knudbhansen@live.dk » 20 sep 2013 09:42

Nu har begge batterier stået til opladning i mindst et døgn med opladere lysende grønt. 10 minutter efter at jeg har fjernet opladerstikket fra batteriet har jeg målt spændingen på begge batterier.
Gl. batteri var spændingen 42,3 v dc
Nyr batteri var spændingen 42,4 v dc
Batteriet er nominelt på 36 v, men opladerne er på 42 v.
Efter min mening burde der ikke være forskel på controllerindstillingen om jeg bruger et 9 ah eller et 11,6 ah når spændingen er den samme.
Det vil jo svare til at man skulle justere en bilmotor hvis man lagde en større tank i.
kbh

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Større batteri til elcykel

Indlæg af Vildkat » 21 sep 2013 09:22

Jeg tror at jeg har gennemskuet problemet. De to batterier har forskellige celler, og som man ser på ældre batterier bliver den indre modstand større med tiden. De to typer celler har forskellige indre modstand, og når motoren trækker strøm vil der ligge et større spændingsfald i den indre modstand i 11,6Ah batteriet end 9Ah. Derfor kan du ubelastet måle den samme spænding på begge batterier. Det er muligt at måle/beregne indre modstand for begge batterier, ved en dobbelt måling dvs. Ubelastet batterispænding og en belastet batterispænding over en modstand. Man taler om kortslutning strøm ved denne måling, men eftersom at der er en sikring i batteriet, vil jeg ikke anbefale en kortslutningsstrøm.
Med en motoreffekt på 250W, og 42V giver det en strøm på ca 6A, så du skal teste med en modstand på 100 ohm/(12W) eller 1000 ohm/ (1.23w). Pas på at du ikke brænder målemodstanden af.

Her er der en link til beregningen:
http://www.eksperten.dk/spm/490666

Alternativ hvis du åbner batteripakken, finder ud af batteri mærket/ celle varenummer, kan vi finder databladet.

Et batteri er opbygget af celler som er koblet i serie for at få den spændingen på 36V, og for at få lavere indre modstand parallel kobler man to eller flere serie-koblet celler rækker. Eksempelvis har man en serie koblet celler med en samlet kapacitet på 36V / 1Ah og en indre modstand på 36 ohm, får man ved to 36V/2Ah og indre modstand på 18 ohm. Udefra kan du ikke måle forskel i batteri spændingen ubelastet, men det ene batteri vil bliver afladet hurtigere end det andet.

Derfor ... kan dit nye batteri enten have mistet en af sine celle serie forbindelser (så i stedet for 5 kun 4 paralle rækker af serie koblet celler), eller fabrikatet af cellerne har en højere indre modstand.

knudbhansen@live.dk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 sep 2013 20:22

Re: Større batteri til elcykel

Indlæg af knudbhansen@live.dk » 21 sep 2013 10:26

Hej "vildkat".
Tak for din indsats i mit problem.
Giver det så nogen mening at sælger skriver til mig at jeg skal sænke spændingen fra 31 v til 28 v på controlleren. Jeg har sat hans svar ind herefter:

The problem we have met in the other clients,your bike's controller limited voltage is about 31V ,but if you change the battery to 11.6Ah ,you must adjust the controller voltag to limited 28V ! Than you will find it will be drived farther !

Det skulle jo også gerne være således at jeg kunne bruge begge batterier efter behov.

I gåt eftermiddag/aften satte jeg det nye fuldt opladet batteri i cyklen og det gamle i cykelkurven og startede fra mit hjem til mit sommerhus. Der er 35 km med svag modvind de første 20 km og derefter sidevind. Jeg lagde en del energi i pedalerne og kom frem og 15 km retur. Det er trods alt længere end med det gamle batteri.

Sælger har sendt mig denne specifikation:
we will give you the standard configuration:
1 pcs. 36v/11, 6 Ah battery pack.USE Panasonic NCR18650 Cell ;
1 pcs. cover for the battery to be mounted on a bicycle.
1 pcs. 230v/36 v charger with EU plug

Jeg vil helst ikke åbne batteriet da der er en plomb på som skal brydes og derved mister jeg garantien. Hvad den så er værd når det skal foregå i Kina.
Jeg prøver om jeg kan lave den spændingsmåling med belastning som du omtaler og vender tilbage med et evt. resultat.

vh kbh
kbh

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Større batteri til elcykel

Indlæg af Vildkat » 21 sep 2013 18:26

Tak for dit input:
Batteri databladet er her:
http://industrial.panasonic.com/www-dat ... 00CE17.pdf

Det betyder at du har 10 celler i serie og 4 rækker i parallel (I alt 40 celler)
Hvis du har et problem med en af rækkerne (en dårlig celle eller lignede), så mangler du 2.9Ah i det batteri dvs 11,6-2,9Ah= 8,7Ah.
Den indre modstand for cellen er U_tomgang/I_kortslutning =3.6/2.6=1.24ohm =>en række celler 10 x 1.24= 12.4ohm. 4 Rækker giver en indre modstand i batteriet på 3.1 ohm.

Deres forklaring mig ikke nogen mening for mig. Controlleren kan programmeres til at give en lavere hastighed, men der er ikke ønskeligt, og controlleren spændingsmåling er ikke helt korrekt, men det nye batteri bør ikke falde hurtigere.
mvh
Vildkat alias Ole

Besvar