Updatering af gazelle elcykel..

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
remjan
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03 apr 2014 17:53

Updatering af gazelle elcykel..

Indlæg af remjan » 03 apr 2014 18:31

Hej,jeg har et spørgsmål omkring min elcykel,en gazelle chamonix .Forhandleren fortæller mig at det er meget vigtig at jeg kommer ned til ham,og får de sidste nye service updateringer.ihvertfald 2 gange om året.Dette for at sikre at min cykel kører som den skal,hvad er det for nogle updateringer han taler om?Er det motor eller batteri?Eller er det kun for at holde gang i cykelsmeden? .Skal sige at jeg pendler 20 km hver dag til arbejde,og er meget tilfreds med cyklen!
Håber nogle kan hjælpe med et svar.på forhånd tak!

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Updatering af gazelle elcykel..

Indlæg af Thomas » 03 apr 2014 19:36

Hvor hurtigt kører sådan en elcykel med forhjulstræk i praksis?
Jeg overhaler næsten dagligt 2 andre elcykler ca. samme model, men dog andre mærker, som tydeligvis ikke kører mere end 25 km ved almindeligt tråd, hvor min elcykel (A2B Hybrid 26") let kan trædes op til 28-30 rigtige km/t på flad vej.

Det er nok nærmere service af cyklen end reelle opdateringer cykelsmeden kan tilbyde.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Updatering af gazelle elcykel..

Indlæg af dk1 » 03 apr 2014 19:41

Først bliver cyklens system tjekket for fejl, og softwaren opdateres til nyeste version.
Typisk tager det 5-10 minutter, så burde ikke koste ret meget, hvis det ikke gøres som en service. Det gøres ved at koble cyklen via en PC til Gazelles server i Holland.
Både batteri og cyklens elsystem tjekkes og software opdateres. Batavus har et lignede system, mens andre mærker gør det på anden måde, og atter andre slet ikke.

Fordelen er selvfølgelig at hvis man imellemtiden har fundet "programeringsfejl / lus" så bliver de fjernet ud over at man får tjekket at systemet virker som det skal.
Vil personligt mene at en gang om året burde være nok, men det har selvfølgelig også noget at gøre med hvor meget man kører.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Updatering af gazelle elcykel..

Indlæg af dk1 » 03 apr 2014 19:51

Elcykler har normalt en march hastighed på mellem 20 og 30/32km/t.
De fleste ligger dog typisk på 24-27km/t.
Nogle kører lige hurtigt uanset om der køres med et fuldt eller et næsten tomt batteri, og andre kører væsentligt hurtigere på et fuldt batteri end på et næsten tomt batteri.

Cykeltypen har også noget at sige, og den model jeg har kørt hurtigst på er en BH Race, som jo også har cykelteknikken til at køre hurtigt..... Kunne sagtens holde en fart på mellem 30 og 40km/t.

Besvar