Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Terminator » 17 jul 2014 15:52

Har før skrevet om Schwalbe Marathon Plus http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=7&t=680 men syntes at Energizer Plus Tour som er beregnet til el-cykler fortjener sin egen tråd.

Energizer Tour sad på min Haibike cykel som jeg købte for 5 1/2 måned siden. Jeg var lidt skeptisk med de dæk da jeg altid har hældt mest til Marathon Plus. Forskellen på de to er bl.a at Energizer har 3 mm indlæg i, og Marathon Plus har et 5 mm indlæg i.
Nu har jeg så cyklet næsten 6000 km på dem og det uden en eneste punktering. Og jeg kører når det lige HAR regnet, på lidt grus fra tid til anden, igennem hæk-affald, et par gange igennem glasskår osv. og ikke en eneste gang er de punkteret. Jeg kører med 4.8 BAR i dem. Det overrasker mig lidt at der endnu ikke er en punktering, da der jo er 2 mm. mindre indlæg i.

Om de løber "lettere" kan jeg ikke vurdere da jeg ikke har prøvet dem på andre end denne ene cykel. Jeg syntes dog ikke at de er så "kantet" som Marathon Plus er. Med "kantet" mener jeg når jeg ligger cyklen ind i et sving og der kan jeg mærke at Energizer er mere stabil end Plus. Det kan selvfølgelig godt skyldes at det er to forskellige cykler jeg sammenligner på, men jeg tror de 2 mm mindre indlæg i Energizer er det der gør dem mindre "kantet" da de jo ikke er så høje lige på midten.

Holdbarheden er mindst ligeså god som på Marathon Plus. Lige nu efter næsten 6000 km er der stadig ca. halvdelen af mønstret tilbage (se billede).

Når Marathon Plus er slidt op på min Ebsen Cross bliver der købt Energizer Plus Tour til den, det er helt sikkert.

Her kan i finde lidt om Schwalbe på dansk http://www.schwalbe.com/ebooks/Bike2014 ... .html#/46/
Vedhæftede filer
dæk.jpg
dæk.jpg (85.74 KiB) Vist 28754 gange
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Thomas » 17 jul 2014 18:17

Jeg kører på Marathon Energizer (alm. version) på min BH Neo Cross istedet for de oprindelige Kenda-dæk.
Og efter 600 km har der endnu ikke været nogen problemer. Kører tit på grusstier og har allerede 2 gange støvet hjulene og cykel af for støv og mudder.
Om mønsteret gør den hurtigere på asfalt er svært at sige, men det er let at holde 30 km/t på flad vej uden modvind.
Mine dæk var afmonteret fra en anden elcykel, da Fantombike jo ensidigt anbefaler Marathon plus til sine kunder. Så jeg fik et sæt dæk for 100 kr...
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Terminator » 17 jul 2014 20:51

Thomas skrev:Mine dæk var afmonteret fra en anden elcykel, da Fantombike jo ensidigt anbefaler Marathon plus til sine kunder. Så jeg fik et sæt dæk for 100 kr...

Det er nok mine dæk du har fået, for de blev siddende på da de tog min BH retur.... :mrgreen: glemte helt at det tabte jeg yderligere 460,- kr på! :o :mrgreen:
Du kommer jo fra vestegnen så det er nok ikke lige dem..men alligevel... :mrgreen:
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Terminator » 12 feb 2015 21:23

Så fik jeg første punktering på et Schwalbe Energizer Tour. Asfalt lidt fugtig.
Jeg har kørt ialt ca. 10.000 km på Energizer dæk. Lappespray gjorde så jeg lige kunne humpe de 12 km hjem.....

Så nu sætter jeg Schwalbe Marathon Plus på i morgen.....og dem er jeg aldrig punkteret på og det efter ca. 24.000 km......
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Terminator » 16 apr 2015 15:11

Havde glemt at opdatere denne tråd.

Et par uger efter jeg skrev sidste indlæg, var der en punktering på bagdæk på Schwalbe Marathon Plus.

Da jeg efter en uge uden at have kørt på den og ville trille en tur, var baghjulet fladt. Jeg pumpede op til 6 BAR og efter en time var den nede på 4 BAR.
Altid noget den stod stille da det skete :lol:

Siden hen har jeg kørt ca. 2000 km uden yderligere punkteringer. Så jeg er stadig Marathon Plus fan... :D
Senest rettet af Terminator 21 sep 2019 22:29, rettet i alt 1 gang.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Thomas » 16 apr 2015 15:47

Er nu meget glad for mine Energizer dæk, som jo samtidigt er væsentligt billigere og lettere end Marathon plus.
I str. 37-622 alias 700x35C er vægten hhv. 900 og 730 gram og prisen i tysk netbutik 25 hhv. 17 Euro:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=4
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=4
Energizer skal nærmest sammenlignes med det ældre Marathon dæk (uden plus).
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Terminator » 16 apr 2015 16:22

Væsentlige billigere vil jeg ikke kalde dem, jeg giver kun 229,- kr for Marathon Plus New Version uanset str. Og et 700x32c vejer ifølge mine info ca. 800 gram...og da jeg går efter et tykkere dækindlæg kan jeg jo ikke bruge Energizer :D
Og min erfaring siger mig at det ikke kun er vægten der afgør om det ruller nemmere, men i høj grad om gummi-blandingen. Jeg HAR prøvet det med to Panaracer der kun skulle veje ca. 700 gram..men mere om det under Urban 28 når jeg får tid.

Jeg køber gerne flere dæk ad ganngen og i forbindelse med andre dele, på den måde får jeg det altid portofrit. Har altid et par stykker på lager.

Jeg vil gerne indskyde at det nye Marathon Plus føles rigtig let at køre med, det ruller fantastisk i forhold til f.eks de omtalte Panaracer jeg havde på min Urban i kort tid.

http://www.cykelpartner.dk/daek-700x32c ... 70032.html

Her er mit seneste køb vedhæftet. Grunden til køb af det Marathon var at jeg kun havde 38x700c på lager, nemlig dem til min Cross Pro :)

Ham der købte min Haibike Trekking 2014 har lige haft en punktering på dem som tråden handler om...surt show...

Men ingen tvivl om at Energizer er et godt dæk, det dækker bare ikke mit behov.... :D

PS: Jeg kan se priserne er steget til 249,- kr men så sent som i sidste uge kostede de kun 229,-. Tror det er den dyre dollar der slår igennem som på alt andet...
Vedhæftede filer
partner.JPG
partner.JPG (118.6 KiB) Vist 27763 gange
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Thomas » 21 apr 2015 13:53

http://www.cykelgear.dk/reservedele/dae ... ss-700c32c

Koster kun 225 kr hos Cykelgear, som typisk er billigere end Cykelpartner.
Og kan fås til 200 kr i tyske netbutikker, hvor man dog så skal betale porto.

Og nu gik du en størrelse ned i dæk, derved bliver Energizer dækket jo også tilsvarende lettere, nemlig 645 gram.

Kan man leve med den ældre model Marathon Plus fås den endog til 177 kr i 37*622 i Bike-Discount:
http://www.bike-discount.de/en/buy/schw ... flex-28883
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Schwalbe Energizer Plus Tour dæk (næsten punkterfrie)

Indlæg af Terminator » 22 apr 2015 16:08

Det er rigtigt Thomas. Jeg har dog også købt en enkelt gang hos Cykelgear. Det var fordi der var 4,- kr`s forskel på de to. Men jeg valgte at give 4,- kr mere og handle fast med Cykelpartner.
Men det er klart, at jeg vælger Cykelgear hvis jeg løber tør for Marathon hvis prisforskellen er 25,- kr... :P Men mon ikke deres dækpriser snart stiger?

Dækkets vægt har ikke altid så meget at sige som gummiblandingen, håber snart jeg får taget mig sammen til at skrive om min erfaring... :mrgreen:

Her er lidt om rullemodstand..bare ikke med indlæg indbygget. :shock:

http://www.rouesartisanales.com/article-1503651.html
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Besvar