Batteri mysterium

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
morse
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 jan 2015 20:36

Batteri mysterium

Indlæg af morse » 01 jan 2015 20:50

Hej alle, dette er mit første besøg på dette forum - håber I kan/vil hjælpe mig.

For ca. 1/2 år siden købte jeg en ladcykel med elmotor. Som enlig mor uden den helt store direktørløn lod jeg mig friste af et billigt tilbud, og cyklen har haft en del "børnesygdomme", bl.a. måtte jeg have baghjulet eget helt om.

Men batteriet har fungeret perfekt, så da tilbehør til cyklen kom på udsalg mellem jul og nytår, købte jeg et ekstra batteri for at øge min aktionsradius. Jeg fik batteriet i går, men opdagede til min skuffelse at det ikke kunne lade. Selv om laderen lyste grønt blev det ved med kun at være halvt opladet.

I dag kørte jeg så en tur for at køre batteriet helt fladt og give det en ny chance. Da jeg kom hjem og satte laderen til, lyste den igen grønt, selv om der ikke var mere strøm på batteriet. Dvs. indtil jeg tændte for batteriet for at se indikatorlysene - så blev laderen rød.
Jeg lod det derfor stå tændt nogle timer, og nu viser batteriet fuldt opladet.

Det andet batteri er nøjagtig samme mærke og type, men skal ikke tændes for at lade. Så nu er jeg forvirret... Hvilket af dem er egentlig defekt?

Cykelmikael
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 feb 2014 15:24

Re: Batteri mysterium

Indlæg af Cykelmikael » 02 jan 2015 15:18

Det lyder som om dit nye batteri er defekt.. Der er ikke andet for at få målt hvor meget effekt der er på dem når de er ladet op, du skal bruge et voltmeter til det, kan købes i jem og fix eller lignende fra ca 60 kr. Hvis batteriet er et 24 V skal det måle ca 29 V ved fuld opladning og et 36 V skal måle ca 42 V. Hvis de ikke gør det er der et problem med dit batteri, hvis de måler omkring 29 eller 42 og ikke virker ret længe er der noget galt med cellerne i batteriet. Du kan også måle din lader om den giver strøm nok eller overhovedet giver noget, problemet kan også lægger her i.
Tjek også om batterierne har samme volt og amp.

morse
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 jan 2015 20:36

Re: Batteri mysterium

Indlæg af morse » 02 jan 2015 19:26

1000 tak for svar!

Jeg bruger samme lader til begge batterier, så jeg tvivler på at den er problemet. Nu tror jeg lige at jeg skriver en mail til forhandleren og ser hvilken respons jeg får derfra.

Er det korrekt at antage at cykelbatterier ikke normalt skal være tændt for at lade?

Cykelmikael
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 feb 2014 15:24

Re: Batteri mysterium

Indlæg af Cykelmikael » 03 jan 2015 14:47

Jo det er ligemeget og batteriet er tænd eller slukket under opladning, det er ligesom din mobil telefon.

morse
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 jan 2015 20:36

Re: Batteri mysterium

Indlæg af morse » 03 jan 2015 23:04

Tak igen :)

Besvar