Rotationsbaseret , Speedbaseret, momentbaseret

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
pippilotta67
Indlæg: 13
Tilmeldt: 31 aug 2015 00:13

Rotationsbaseret , Speedbaseret, momentbaseret

Indlæg af pippilotta67 » 01 sep 2015 22:21

Hjælp jeg er ved at sætte mig ind i begreberne. Men jeg bliver forvirret. Nogen siger en momentbaseret centermotor er bedre end en rotationsbaseret forhjulsmotor, andre det modsatte. Der var en der advarede mig mod den momentbaserede som jeg ellers havde tænkt mig, for som hun sagde, når det virkelig går op ad bakke, så kan den ikke trække dig op hvis du ikke selv yder en stabil indsats. Jeg prøvede i dag en venindes gammel el-cykel, aner ikke hvilket system den har, men det var sku hårdt op ad en stejl bakke selvom jeg havde max gas på. Hendes cykel er en Gazelle som er ca 3 år gl. kan ikke huske modellen. Jeg vil gerne have mere hjælp til bakkerne end den kunne give, men kræver det rotationsbaseret, ikke at skulle træde til op af bakkerne.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Rotationsbaseret , Speedbaseret, momentbaseret

Indlæg af dk1 » 02 sep 2015 08:31

Hvor meget cyklen trækker har ikke noget med hvor cyklens motor sidder at gøre, men hvordan elsystemet styres af cyklens elektronik.
F.eks trak tidligere krankmotor modeller ikke ret meget, men det kan de sagtens gøre idag.
Og f.eks har Gazelle lavet forhjulstrækkende elcykler der ikke trak ret meget, da det var noget kunder efterspurgte. (Ved ikke om det var specifikt i Holland)
Tidligere trak de momentstyrede motorer ikke ret meget (uanset hvor den sad på cyklen), men sådan er det heller ikke mere...
Så du er nødt til at prøve hvordan en elcykel trækker, hvis du vil være sikker, og specielt hvis det er vigtigt for dig.

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Rotationsbaseret , Speedbaseret, momentbaseret

Indlæg af OdinTor » 02 sep 2015 11:29

... pippilotta67
Min første elcykel var en rotationsstyret model. D.v.s max kraft ved minimal omdrejning af pedalerne. Det var rigtigt behageligt :D .
Den næste jeg fik, var en momentstyret model. Det er rigtigt, at den trækker helt anderledes. D.v.s at ved minimal omdrejning af pedalerne får jeg også minimal hjælp af motoren, og omvendt når jeg træder max i pedalerne, så får jeg max hjælp af motoren. Det kan være smart ved bykørsel, hvor hastigheden kan variere meget pga. de andre trafikanter.

Jeg har prøvet en enkelt cykel med Bosch centermotor. Den kunne jeg ikke vende mig til. Den stoppede brat med at hjælpe, når jeg nåede ca. en hastighed på 25 km/t. Det var meget kedeligt.
Den cykel jeg har nu assisterer helt op til ca. 30-32 km/t, med en glidende behagelig overgang fra fuld assistance (ca. 25 km/t), til ingen assistance ved ca. 30 km/t. Den er rigtig sjov at køre på.

Som Dk1 skriver, så må du prøve de forskellige typer.

God fornøjelse og lad os høre, hvordan det går ...

Mvh.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Rotationsbaseret , Speedbaseret, momentbaseret

Indlæg af Thomas » 02 sep 2015 14:31

Prøv forskellige cykler med forskellig teknik.

Var derfor jeg henviste dig til Fantombikes i den 2. tråd da de er utroligt hjælpsomme og gerne vil lade dig prøve 5-6 modeller.

Og ja, der findes butikker, der sælger elcykler i selve Århus, men har ingen kendskab til deres serviceniveau.

For øvrigt er styreteknikken på BH Neo-jet ikke rent momentbaseret, idet den kan finde på at yde voldsom hjælp med igangsætning, når man blot trækker den ned ad nogle trapper! Men enig i at den yder hjælp over 25 km/t, op til ca. 30 km/t på friskt battere og til 27-28 på halvfladt batteri.
Den Batavus Stream jeg prøvede havde ikke den pludselige frakobling ag hjælp, så jeg ville bestemt prøve en med krankmotor også.

Og på de fleste kan hjælpen reguleres typisk med et ekstra kraftigt niveau (Turbo) til kørsel op ad bakke.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

pippilotta67
Indlæg: 13
Tilmeldt: 31 aug 2015 00:13

Re: Rotationsbaseret , Speedbaseret, momentbaseret

Indlæg af pippilotta67 » 02 sep 2015 18:39

Hej igen
jeg har ikke tid til at køre til fantom bike før weekenden. Så jeg prøvede lige et par stykker tættere på i dag. en Gazelle med motor i front og rotationsstyret, og en med center motor og moment styret. Den første nedsat til 13.000 den anden til 16.000. Den til 13.000 var jeg ret skuffet over, den anden var fantastisk. En god bakke i modvind klarede den gode på eco mode, den anden skulle have power og kørte stadig ikke lige så godt, dog klarede den det bedre da jeg kørte i 8. gear op ad bakke, for mig underligt. Batteristørrelserne var ens, motor størrelse var ens, hvad er det der gør at den ene trækker langt bedre end den anden op af bakke. Det er der jeg har mest behov for hjælp. Mener den billige hed Chamonix den havde 8 gear, den anden var en arroyo c7+ impulse. Jeg ville gerne slippe lidt billigere og få noget der er lige så godt som Arroyo c7+ impulse

Besvar