Batteri og motor oversigt

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
Vildkat
Indlæg: 823
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Batteri og motor oversigt

Indlæg af Vildkat » 13 okt 2015 10:09

Ebikecentret har en meget fin oversigt for garanti af Motor og Batteri.
(de har en forsikring/service som hedder Ebike+ som er for motoren)



Cykelmærke System / motor Motor garanti //Batteri garanti

Batavus Ion/ 2 år // 2 år
Bosch /2 år / (4 år m. ebikecare+) // 2 år ->80% kapacitet efter 500 fuldeopladninger

BH Neo/ 2 år // 3 år / 80% kapacitet efter 3 år
Centurion Promovec/ 3 år// 2 år* -> 70% kapacitet efter 2 år
Ebike Bosch / 2 år / (4 år m. ebikecare+) // 2 år->/ 80% kapacitet efter 500 fuldeopladninger
Shimano/ 2 år 2 år / ca. 1000 fuldeopladninger
Ebsen Panterra iht. købelov** 1 år
E-Fly TransX iht. købelov** iht. købelov**

Gazelle Impulse / 2 år /( 4 år m. ebikecare+) // 2 år -> ca. 1100 fuldeopladninger
Bosch/ 2 år / (4 år m. ebikecare+ ) // 2 år -> 80% kapacitet efter 500 fuldeopladninger

Innergy/ 2 år// 2 år -> ca. 800 fuldeopladninger
Panasonic/ 2 år //2 år -> ca. 800 fuldeopladninger
Grace Bosch/ 2 år / (4 år m. ebikecare+) // 2 år -> 80% kapacitet efter 500 fuldeopladninger

Bionx / 2 år // 2 år
Ultra / 2 år // 2 år
Haibike Bosch/ 2 år / (4 år m. ebikecare+) // 2 år -> 80% kapacitet efter 500 fuldeopladninger

Yamaha / 2 år / 70% kapacitet efter 500 fuldeopladninger

Hercules Bosch/ 2 år /(4 år m. ebikecare+) // 2 år -> 80% kapacitet efter 500 fuldeopladninger

Kalkhoff Impulse/ 2 år / (4 år m. ebikecare+) //-> 2 år / ca. 1100 fuldeopladninger
Xion/ 2 år// 2 år -> ca. 1100 fuldeopladninger
Bosch/ 2 år /( 4 år m. ebikecare+) // 2 år -> 80% kapacitet efter 500 fuldeopladninger

Groove/ 2 år // 2 år -> ca 500 fulde opladninger
Move Easy Ansmann/ 4 år// 3 år -> 80% kapacitet efter 3 år
Mustang Protanium iht. købelov** iht. købelov**
Nishiki Promovec/ 3 år // 2 år* -> 70% kapacitet efter 2 år
Puch iht. købelov** iht. købelov** / ca 500 fuldeopladninger
Raleigh Promovec/ 3 år // 2 år* -> 70% kapacitet efter 2 år
SCO n/a iht. købelov** iht. købelov** / ca 500 fuldeopladninger
Winther Promovec/ 3 år // 2 år* -> 70% kapacitet efter 2 år


Kilde: http://www.ebikecenter.dk/guide/garanti ... dsoversigt

SteenC
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 jul 2016 06:25

Re: Batteri og motor oversigt

Indlæg af SteenC » 05 jul 2016 09:05

Skift ikke bare batteriet - selv om det ikke virker. Det kan i nogle tilfælde genoplades.

Jeg er elektronikingeniør og har undersøgt et 10 Ah 29,4 V batteri af typen GX-L024010-H3C, der var afladet og som ikke kunne genoplades med den originale laderen. Det viste sig, at ladestrømmen ind i batteriet styres af en MOSFET transistor, der igen styres af en mikro processor, der igen får sin forsyningsspænding fra det selv samme batteri. Så hvis batteriet aflades til under et vist niveau kan processoren ikke tænde for MOSFET transistoren og så kan batteriet ikke oplades. Kunden / brugeren vil opleve det, som om at batteriet er ødelagt og købe et nyt batteri – smart!

Man kan redde batteriet ved at oplade det. Da jeg ikke havde noget diagram, skilte jeg batterikassen ad, og ladede med plus til den røde ledning, der går til 10 A sikringsholderen og minus til den sorte ledning, der går mellem batteriet og printkortet. Efter at have laddet med 250 mA i en time var batterispændingen steget til ca. 20 V, og jeg kunne tilslutte den almindelige lader, der nu fungerede igen. Til ladningen brugte jeg en laboratoriestrømforsyning med strømbegrænsning, der blev indstillet til 29,4V og 250 mA.

Man kan undgå at skille batteriet ad ved at lade gennem de to yderste terminaler / ben i det hunstik, der sidder i enden af batteriet, og som er beregnet til at forsyne motoren på cyklen. Dermed sendes ladestrømmen baglæns gennem de to MOSFET transistorer, der er beregnet til at drive motoren. For ikke at brænde MOSFET transistorerne af, bør ladestrømmen i dette tilfælde begrænses til 100 mA.

Men pas på! Plus og minus må ikke forveksles. Plus er det yderste ben / terminal i den side, hvor sikringen (FUSE) sidder. Minus er det yderste ben / terminal i den modsatte side (den side hvor den røde batteriprøveknap sidder). Man kan bruge to papirclips af stål til at tilslutte strømforsyningen til stikket. Har man ikke en laboratorie strømforsyning kan en 12V lader til en bil formodentlig bruges. En strømbegrænsning til ca. 100 mA kan laves ved at forbinde 12V laderen i serie med en 25 eller 40 W / 230 V glødelampe.

Advarsel: Litium batterier kan være livsfarlige. De kan både brænde og eksplodere. Så hvis ikke du er sikker på hvad du gør – så overlad det til andre.
Steen



If the battery on your electrical bike doesn’t work – here is a way to possible revive it.

Being an electronic engineer, I have just investigated a 10 Ah 29,4 V battery of the type GX-L024010-H3C. The battery had been discharged and could not be recharged with the original charger. It appeared that the charge current into the battery is controlled by a MOSFET transistor, which in turn is controlled by a micro processor, which in turn is supplied by the very same battery it is supposed to control. Hence, if the battery is discharged below a certain level the micro- processor cannot switch on the MOSFET transistor, hence the battery cannot be charged. The customer / the user will perceive it as if the battery is faulty and buy another battery!

You can save the battery by recharging it. Not knowing the schematic I took the battery pack apart and applied plus to the red wire going to the 10 A fuse holder and minus to the black wire connecting the battery and the printed circuit board. After having charged for an hour with a current of 250 mA the battery voltage had raised to approx. 20 V, and the original charger could function again. I used an adjustable bench power supply with a current limiter. The voltage was adjusted to 29,4V and the current to 250 mA.

If you don’t have access to a bench power supply a cheap 12 V charger for a car might do the job. To provide the current limiting a 25 W or 40 W / 230V incandescent lamp should be wired in series with the power supply.

You don’t have to dismantle the battery pack. You can electrically access the battery through the four terminal female plug at the end of the battery pack (two metal paper clips can slide into the two outer terminals of the plug). Doing so the charge current to the battery will be passing through the two MOSFET transistors, designed to drive the motor. To prevent excessive power dissipated in these MOSFET transistors during charging the charge current should be limited to 100 mA.
Watch out!! Plus and minus must not be interchanged!

Plus is the outmost terminal (nearest to the 10A fuse) in the four-terminal plug (connecting to the bike). Minus is the outmost terminal in the opposite side (the side where the red battery test switch is located).

Warning!!! Lithium batteries can be lethal! They can burn and they can explode. Hence, if you are in any doubt of what to do – leave it to others!
Steen in Denmark

Besvar