Kommentarer om min SCO cykel

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Flemming
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 jun 2007 13:15

Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af Flemming » 17 jun 2007 16:41

Jeg købte i april ´07 en SCO elcykel (med bly batterier) i Bilka samt ekstra batteri, så den skulle kunne køre 50 km på en opladning. Inden jeg satte ekstra batteriet på, kørte jeg en tur med næsten fuld gas, hvorefter batteriet løb tør efter 4-5 km. Det var ret skuffende. Gashåndtaget er et drejehåndtag med fjeder-retur, der er meget unøjagtig i reguleringen af motoren. Så monterede jeg det ekstra batteri, men lavede samtidig om på ledningerne, så begge batterier bliver brugt samtidig. Det gør at strømmen fra de enkelte batterier bliver halveret og afladetiden bliver meget længere, måske 3-4 gange. Returfjederen i gashåndtaget blev pillet ud og en lille filtklods sat mellem gashåndtaget og håndbremsen, så håndtaget bliver hvor det bliver stillet. Selvom gashåndtaget kan drejes 2 cm, ligger hele reguleringen indenfor de sidste 4-5mm, så bare 1mm mere eller mindre gas kan betyde en forskel på flere km rækkevidde. Efter den omgang er det blevet en fornøjelse at køre elcykel.

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af kbe » 17 jun 2007 21:53

Hej Flemming.

Jeg forstod ikke helt, hvordan du har tilsluttet batteriet. Er det ikke 24V/10Ah Bilkas SCO-cykler har? Har du så sat et batteri i parallel, så det giver 24V/20Ah?

Blybatterier er først og fremmest gode fordi de er billige. Men de bliver desværre slidt meget, hvis de aflades for "dybt". Prøv at se denne artikel jeg fandt.

/Kjeld

Flemming
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 jun 2007 13:15

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af Flemming » 17 jun 2007 22:26

Hej Kjeld.
Jo, jeg parallel-forbandt det ekstra batteri. Det er bare ærgeligt at der skal laves sådan nogle numre, for at det virker.
De 2 billeder som jeg vedhæftede kom desværre ikke med i mit første indlæg.
Jeg tror, at efter 14 dage mit køb, havde Bilka igen el-cykler, men denne gang med 5 Ah NIMH batterier. Det undrede mig lidt med det lave Ah. Men de kører måske med en højere spænding.
Det er en god artikel du har fundet. Jeg skal vist lige ha´ nærlæst den en gang til.
Mvh.
Flemming

Kasper
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 jun 2007 14:22

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af Kasper » 30 jun 2007 15:01

Hej flemming.
Kan du ikke uploade et billede af dit speeder-trick? og hvordan skiller du den ad for at fjerne retur-fjederen? For du har helt ret - det virker ikke optimalt...
Det kan godt svare sig at checke at ledningerne til batteri-kontakt-punkterne på cyklen er strammet ordentligt. Jeg oplevede at dimsen smeltede pga lysbue(!), og da jeg checkede dem på den anden side, var de også løse. Jeg fik bilka til at sende mig en ny uden problemer, men jeg returnerede faktisk den første model som jeg købte, da den havde en løs forbindelse eet eller andet sted, og det kunne faktisk godt være dér. Måske er det en svaghed...
Mht speederen, så har jeg lige prøvet den dyre model i bilka - den med lithium-batt - det er principielt den samme cykel MEN den har ingen speeder! kun en tænd/sluk-kontakt, så det er fuld fart, eller ingenting. Så foretrækker jeg vores model...
Til Kjeld
Super artikel om batterier. Essensen er altså: oplad batteriet hver dag efter brug (jeg kører ca 10 km, uden selv at bruge ret mange kræfter) Og så er det rart at vide at man ikke behøver at tage batteriet ind fra garagen selvom det er frostvejr!

Flemming
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 jun 2007 13:15

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af Flemming » 30 jun 2007 20:05

Hej Kasper.
For at få speederen af, måtte jeg skære gummihåndtaget op på undersiden, det blev bagefter limet sammen med 10-sekunders lim. Når unbraco-skruen på speederhuset er løsnet kan man trække hele huset af styret. Det drejelige speederhåndtag trækkes af og fjederen pilles ud. Derefter samles det hele. Jeg ved desværre ikke hvordan jeg sætter billeder ind her på siden. Men filtklodsen skal sidde mellem håndbremseholderen og den løse speeder-del. Du kan stramme ved at rykke på håndbremseholderen.

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af kbe » 30 jun 2007 20:56

Hej Flemming.

Du kan uploade billeder, når du skriver et indlæg. Hvis du bladrer lidt ned ad siden, er der et felt med navnet "Filnavn" og knappen "Browse", så skulle det kunne lade sig gøre. Billedet må dog højst fylde 256 kb.

/Kjeld

Flemming
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 jun 2007 13:15

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af Flemming » 30 jun 2007 21:49

Jeg prøver lige at uploade et billede at speederen.
Vedhæftede filer
Gashåndtag.jpg
Billede af speederen
Gashåndtag.jpg (105.41 KiB) Vist 32480 gange

Kasper
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 jun 2007 14:22

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af Kasper » 01 jul 2007 11:43

OK - det var smart! billeder taler deres sprog... jeg kunne ikke lige forestille mig den dér filt-klods.
Tak fra Kasper

Henning
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 aug 2007 22:14

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af Henning » 29 aug 2007 15:01

Hej Kasper m,flere det er godt at være lidt fingernem, men kunne du så ikke lige så godt lave fjederen lidt længere, så den stadig havde den virkning der er tiltænkt, nemlig at afbryde for strømmen hvis der sker noget, så motoren ikke kører hvis man er uheldig at vælte.
Har du strømafbryder på din elcylel, når du påvirger bremserne, det er en god sikring, så stopper, strømmen til motoren i samme øjeblik du påvirker bremsen.
hilsen Henning

danjohan
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31 aug 2010 11:51

Re: Kommentarer om min SCO cykel

Indlæg af danjohan » 31 aug 2010 13:21

Er der nogen der har et diagram/manual til en SCO Classic elcykel fra Bilka - 24V med blybatterier? Har et eksemplar der ser ud som ny, men motoren nægter at køre.
På forhånd tak!

Besvar