Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af Vildkat » 24 apr 2008 21:48

MVC-335F.JPG
MVC-335F.JPG (72.62 KiB) Vist 28237 gange
Jeg har nu kørt i to år på min elcykel fra Roskilde til Frederiksberg til hverdag, dvs 2x30km. Jeg kan lade batteriet op på mit arbejde, og mit oprindelige batteri var et blybatteri 36V/14Ah(vægt 13.6 kg). Det har jeg udskiftet til et 2kg tung 36V/9Ah Li-ion. Jeg har også udskiftet krank tandhjulet fra 35 tænder til 42 tænder, det har dog kun givet mig en lille forbedring på hastigheden på 2km/t. Når der er kraftig modvind løber jeg tør i Hedehusene (dvs. 10-12 km fra endepunktet). Derfor har jeg købt et ekstra batteri 36V/ 6.2Ah fra ACTEC. Ved hjælp af en omskifter som har on-off-on, forhindre jeg at batterierne kontslutter. Rækkeviden er nu ca 55 km.
MVC-334F.JPG
MVC-334F.JPG (83.22 KiB) Vist 28235 gange

JKO
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 dec 2008 23:10

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af JKO » 19 dec 2008 22:03

Hej.
Jeg har en cykel magen til din.
Hor har du fundet det nye tandhjul?
MVH JKO

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af Vildkat » 21 dec 2008 16:56

Hej JKO.
Du må sige til, når vi skal lave træf :lol:

Kranken er designet som åben krank, og den var slidt ned, efter de første 5000 km.
Derfor fandt min cyklensmed fandt et standard 3 klingesæt af MBK type, hvor der ikke er plads til en forskifter. Så jeg kan løfte kæde, hvis jeg køre flad. Jeg har måtte save i skjoldet for at få plads til 42 tænder, og når saven bliver varm, smelter plastikken sammen igen. Sav derfor langsomt-

Tandsættet bagrest har jeg snyd igen. Oprindelig er der 5 klinger, som er et gammeldags system, som ikke er tilgængelig i Europa. Derfor har jeg et 6 eller 7 tændsæt fra MBK type, og møtrikken er skiftet til en smallere type (men jeg kan kun bruge de 5 som gear, kæde rammer mekanisk stellet).

Bremse systemet er også et kinesisk system, så jeg har skiftet hele bremse systemet (minus kabler og håndbremse).

Den største forbedring er et lettere batteri.
mvh
Ole Alias Vildkat.

PS: Jeg må ha kørt de 8000 km nu på den,

Gojoin
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 mar 2009 22:35

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af Gojoin » 05 apr 2009 18:10

Jeg er med på et Diavelo træf :-).

Min har nu ikke kørt så langt, jeg orker ikke alt det hjuleri,
Jeg har også været hos en cykelhandler for at høre om jeg ikke kunne sætte et større tandhul på, men nej - der var jo ikke plads. Så nu har jeg fundet saven frem - der skal blive plads!
Jeg har også leget med at skiftet batteriet ud - har ind til videre sat et lettere udtjent LI-ion batteri i - det vejer godt nok 4 Kg, men det betyder stadig at der er kommet 10 Kg af vægten, så bliver den meget nemmere at manøvrere.
Jeg er derfor noget nysgerrig for at vide om du har fået lavet dine batterier på bestilling? Jeg har justeret lidt på controlleren, så den ikke giver helt fuld speed for at spare på batteriet.

mvh
Hanne

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af Vildkat » 06 apr 2009 16:45

:)
Hej Hanne
Jeg fik lavet mit ene batteri efter bestilling for at kunne anvende den samme lader til begge mine "små batterier". Nu kører jeg dog kun på mit gamle bly batteri, efter at jeg kortsluttede mit batteri med et DC stik, da jeg ville trække stikket ud (det burde ikke kunne ske).
Hvis du er begyndt at save på din cykel, vil du opdage at plastikken smelter sammen igen, hvis klingen er for varm.
Mit første 36V/9A er et standard batteri fra en de el cykel modeller som montere batteriet lodret bag sadlen.
Jeg mener, at der er en cykelsdag i september en gang (??), hvor vi måske skulle stille et hold med alle typer elcykler. Det kunne være sjovt.
Vi kunne jo bare mødes lokalt flere steder i Danmark, hvis der er stemming.

Her for tiden køre jeg på min El~Silvio og den anden dag møde jeg en af de hurtigste racer cykler som køre på strækningen Frederiksberg-Roskilde. Jeg kom bagfra og indhentede ham, og de næste 14 km i modvind, lå han i læ. Han indhentede mig hver gang at vi stoppede.

mvh
Ole

PS: Hvis du skal ha hjælp til opdatteringen, eller mangler billeder så må du sige til.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af allancyklen » 09 okt 2009 19:48

WAW ! den er flot :o

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af Vildkat » 11 okt 2009 19:42

Tak tak Allan, men den er stadig en første generation elcykel. ;)

Preben
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 jun 2010 20:11

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af Preben » 20 jun 2010 20:23

Hej Vildkat !
Jeg har også en Diavelo lige som din. Jeg havde netop fået skiftet
krank og forklinge, da batteriet gik dødt. Jeg er ikke nogen ørn til det
elektriske. Hvad vil du råde mig til mht. nyt batteri ? Kan man overhovedet
få et nyt batteri magen til det oprindelige ( Bly/syre 36 V 10 Ah) ?
Med venlig hilsen
Preben ( nyt medlem af dette forum )

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af dk1 » 20 jun 2010 23:55

Man kan godt få nye batteri celler der passer til, men ikke et komplet nyt batteri med batterikasse og det hele. Du skal derfor skifte selve cellerne som bare ikke må have større ydermål end dem du har, da de jo ellers ikke vil passe i kassen.
Det kunne f.eks være 15AH batteri cellerne fra Panasonic som dem her, men der findes sikkert andre også: http://www.fantombike.dk/pi/3x12V_15_AH ... 9_126.aspx

(Det er dem med den længste rækkevide per opladning jeg har set)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min cykel er en Diavelo Fan cykel (har kørt 6000km)

Indlæg af Vildkat » 21 jun 2010 08:26

Preben skrev: Hvad vil du råde mig til mht. nyt batteri ? Kan man overhovedet
få et nyt batteri magen til det oprindelige ( Bly/syre 36 V 10 Ah) ?
Med venlig hilsen
Preben ( nyt medlem af dette forum )
Hej Preben.
Det er rigtig, at at bly batterier, er relativ nemt at skaffe. Det er som DR1 nævner det, bare at åbne batteri modulet op, og tage mål på de 3 batteri moduler af 12volt. De er koblet i serie, og det er en relativ let operation.
Jeg købte mit det sidste batteri og fik forretningen til at lade dem op før jeg kom. Desværre kun 2 ud af 3 batterier. Jeg kunne derfor cykler de 2 km hjem, men det fik desværre den konsekvents, at jeg ødelade kemien i et eller flere af batterierne, fordi jeg pressede elektrisk batterierne hjem.
Derfor er det vigtig at få ladet batterierne op inden brug.

Denne her cykel model, har også muligheden for at anvende Li-ion Batteri, ved hjælp af en lille addaptor ledning.

Du skal bruge:
1) Et 220V kabel fra en PC skærm til PC. Det stik i skærm enden passer til stikket på cyklen.
2) Den anden enden klippes af, og der skal monteres et rundt 3 polet Phono stik.
3) Så skal du ha et 36V Li-ion batteri som er af den type som monteres lodret ned på cykel.
4) Det du herved har opnået er en lavere vægt på cykler på omkring 9 kg.

Du har overlevet det værste, hvis kranken er skiftet.

Besvar