Liggecykel med motor

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Besvar
krk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 aug 2010 22:13
Min elcykel: Liggecykel under ombygning til elcykel
Geografisk sted: Ringe

Liggecykel med motor

Indlæg af krk » 24 sep 2010 21:44

For mange år siden byggede jeg min første liggecykel.
Siden byggede jeg endnu et par stykker, nu kører jeg på den fjerde.
Og nu begynder jeg at have vrøvl med knæene, så jeg har besluttet, at jeg vil prøve at bygge min cykel om med en elektrisk hjælpemotor.
I sidste uge bestilte jeg et elcykel-kit fra EcoRide.se.
Og i dag dukkede batteriet som den sidste del op.
Kittet består af
- en 36 V motor på 250 W monteret i et 26" forhjul med slange og dæk
- en styreboks
- et gashåndtag
- en sensor til montering ved kranken
- to håndbremsehåndtag
- et display, som viser hvor meget energi der er tilbage i batteriet.
Derudover har jeg fået leveret en lader og et 36 V batteri på 10 Ah.
Alt sammen til en pris på 7010 svenske kroner - ca 5700 danske af slagsen.
Jeg prøvede straks at samle systemet midlertidigt - der ligger et forbindelsesskema på ecorides hjemmeside.
Og systemet fungerer. Også selv om ét af de to stik, der kommer fra gashåndtaget, ikke kan forbindes med noget stik på styreboksen.
Systemet fungerer på den måde, at hurtig pedallering giver stor effekt til motoren - dvs man skal ned i gear, når man vil have megen hjælp.
Gashåndtaget fungerer uafhængig af pedalleringen - men det er forbudt i Sverige at køre alene med gaspedalen, som ecoride skynder sig at gøre opmærksom på.
Nu skal jeg finde ud af hvordan jeg mest hensigtsmæssigt får placeret gashåndtag, batterier og styreboks.
Vedhæftede filer
Min liggecykel.jpg
Min liggecykel.jpg (96.08 KiB) Vist 19143 gange
Midlertidig samling af elcykel-kit.jpg
Midlertidig samling af elcykel-kit.jpg (76.85 KiB) Vist 19143 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Liggecykel med motor

Indlæg af Vildkat » 27 sep 2010 08:37

Batteriet kan du jo næsten kun montere bag ryggen af dit sæde. Så bliver det også letteret at afmontere.
Jeg kan set at sædet er monteret på det gamle saddelrør, hvis denne forlænges efter den øvre del af sæde monteringen, kan du måske kombinere dit batteri med en nakkestøtte...

krk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 aug 2010 22:13
Min elcykel: Liggecykel under ombygning til elcykel
Geografisk sted: Ringe

Re: Liggecykel med motor

Indlæg af krk » 07 okt 2010 17:07

Så fik jeg monteret elcykel-kittet og kørt den første lille tur. Det blev til 20 km, og ifølge batteriindikatoren på selve batteriet er der stadig 80% tilbage. Det tegner jo forrygende.

Det var turen også. Normalt kører jeg på den mellemste klinge og udnytter alle 6 baggear. I dag kørte jeg på den største klinge og stort set hele tiden i de højeste baggear. Der er virkelig kommet medvind på cykelstien!

Montagen gik ret enkelt. Ecorides hjemmeside har et diagram over, hvorledes alle kablerne skal forbindes. Der er mange samlinger - gad vide hvordan det går i regnvejr. De fleste samlinger er beskyttet dels af et lille aluminiumsskjold, som jeg bukkede, dels af det betræk, som sidder under sadlen. Det er et betræk, som også virker som en ventilationskanal, så min ryg altid er ventileret. Det er sjældent, at jeg sveder på ryggen, når jeg cykler.

Ledningsindføringen ind i motoren virker ikke helt troværdig, den ser faktisk ikke vandtæt ud - jeg må fuske lidt og gøre den vandtæt på én eller anden måde. Ledningen fra pedalsensoren måtte jeg forlænge - pedalerne sidder langt væk på en liggeykel.

Der var lidt problemer med at få plads til gasreguleringshåndtaget. Jeg løste det ved at montere begge gearskifter på venstre side af styret - det er ikke helt optimalt.
Vedhæftede filer
Ecoride 3.jpg
Ecoride 3.jpg (73.68 KiB) Vist 19100 gange
Ecoride 2.jpg
Ecoride 2.jpg (85.31 KiB) Vist 19100 gange
Ecoride 1.jpg
Ecoride 1.jpg (73.16 KiB) Vist 19100 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Liggecykel med motor

Indlæg af Vildkat » 08 okt 2010 08:03

Tillykke med din opdatede liggecykel.
1) Hvordan føles det at komme opad bakkerne ?
2) Kan du mærke det i dine knæ ?
3) Hvor meget har du forbedret din køretid ?

PS: Jeg har anvend elektrikertape til at tætne ledningssamlinger, eller krympeflex.

krk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 aug 2010 22:13
Min elcykel: Liggecykel under ombygning til elcykel
Geografisk sted: Ringe

Re: Liggecykel med motor

Indlæg af krk » 08 okt 2010 20:35

Nå - træerne vokser ikke ind i himlen.

Jeg har været ude på en lidt længere tur i dag. Det gik strygende de første 45 km i blandet fynsk landskab med jævn vind 6-8 m/s. 50% sidevind og 50% modvind.
Så var batteriet fladt.
Men det var næsten også for godt til at blive ved. Jeg synes ikke, at jeg bestilte noget ikke engang op ad bakker, jeg måtte have en vindjakke på for at holde varmen.
Min gennemsnitshastighed incl. pauser var ca 20 km/t.
Jeg havde heldigvis fået valgt en rute, hvor hjemturen på 25 km efter at batteriet døde foregik i medvind. Hjemturen foregik med 18 km/t. Hvis det havde været i delvis modvind, ville jeg nok kun have kørt 15 km/t. Så der er stor forskel på, om turen foregår med eller uden hjælpemotor.

På denne tur lod jeg automatikken styre, hvor meget motoren skulle hjælpe. Ind imellem havde jeg en fornemmelse af, at motoren hjalp unødvendig meget. Jeg vil prøve at eksperimentere lidt med at bruge gashåndtaget - det betyder, at jeg må afkoble pedalsensoren. Måske kan anvendelse af motoren, når det virkelig er nødvendigt, udsætte tidspunktet, hvor batteriet går dødt. Man kan godt mærke, at der er kommet mere vægt på cyklen - godt 6 kg tror jeg - så det er ret vigtigt, at der er hjælp til de sølle knæ. Når motoren fungerer, er det en fornøjelse igen at kunne cykle uden de store problemer med bentøjet.

Jeg overvejer at anskaffe et ekstra batteri og anbringe det symmetrisk på den anden side af stellet. Så ville det kunne blive til en dagsrejse på ca 100 km.

Om elkablerne: Jeg har isoleret lodningerne ved forlængelsen af pedalsensorkablet med krympeflex. Samlingsstikket mellem strømkablet og motorkablet har jeg bygget ind i en lille plastboks, som er gjort tæt med flashband - aluminiumsfolie med bitumen på den ene side. Det er lidt voldsomt, men jeg tror det er tæt.

Er elektrikertape det samme som isolerbånd? Det var måske en mulighed - det har jeg slet ikke tænkt på. Man er meget tilbøjelig til at bruge den teknik og de materialer, som man arbejder med til hverdag.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Liggecykel med motor

Indlæg af Vildkat » 09 okt 2010 09:39

Jo, isolerbånd og elektrikertape er det samme. Klisteren er mere sej, en almindelig tape. Jeg anvende elektriker strips til at holde ledningerne, og tape til at dække hele ledningen på lang af stellet.
Anvendelses af gashåndtag forkorter din rækkevide, men min hastighed stiger til omkring 27km/t (ved fuld batteri), hvor imod pedalsensoren giver mig 24km/t.
Hvis du vælger en dobbelt batteri løsning skal du vælge en omskifter til minimum 10A, hvor du kunne placere den under dit sæde.

Besvar