Kan den komme til at køre hurtigere?

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Besvar
jensw
Indlæg: 12
Tilmeldt: 24 jun 2010 12:28

Kan den komme til at køre hurtigere?

Indlæg af jensw » 26 sep 2010 09:39

jeg er glad for min Raleigh Elegance (2009) som jeg købte hos Fantombike til 9999Kr. Man får meget for pengene. 2009 modellen kendetegnes ved kun at have gashåndtag. Det passer mig fint idet cyklen er forholdsvis let at træde uden el og når man så har lyst til lidt power drejer man på gassen.
Motoren slår jo fra når hastigheden er 25 km/t (lovkrav) men det forekommer mig at min forrige elcykel (Schwinn streamline) kunne køre hurtigere...
Nogen der har et trick til at få min Raleigh til at køre hurtigere?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kan den komme til at køre hurtigere?

Indlæg af dk1 » 26 sep 2010 11:37

Har hørt om nogen der satte en 24V motor på istedet, og dermed kører væsentligt hurtigere...... Det øvrige elsystem skal nok holde til det, men spørgsmålet er om motor kan... Men det kommer jo nok også an på hvordan man bruger cyklen.

jensw
Indlæg: 12
Tilmeldt: 24 jun 2010 12:28

Re: Kan den komme til at køre hurtigere?

Indlæg af jensw » 26 sep 2010 14:44

tænkte naivt at man kunne opnå noget ved at skifte tandhjul så gearene generelt lå lidt højere?
kan man tænke sig at der er små forskelle i ellers ens cykler på hvordan controlleren regulerer og kobler fra? er lovkravet på de 25km/t ikke lidt svært at ramme præcist...nogle kører hurtigere...andre lidt langsommere...

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Kan den komme til at køre hurtigere?

Indlæg af dk1 » 26 sep 2010 16:02

At sætte et større tandhjul på foran vil bare give mere modstand når der f.eks køres i højeste gear.

De cykler der er mere eller mindre moment styret, mærker på hvor hårdt der trædes. Alle andre (som f.eks alle Raleigh) er alle 100% styret via motor, og følelsen elcyklen giver styres dermed helt ved at styre forhjulstrækket via elektronikken, og baghjulstrækket ved at vælge et passende gear på cyklen.

Typisk stopper de elcykler der har momentstyring præcis ved en given fart, som f.eks 24,9km/t, mens de ikke moment styrede elcykler stopper mere flyende efter hvordan der køres, og i nogle tilfælde først omkring de 30km/t.
Har cyklen både motor og pedal baghjulstræk kan det godt give mening at have momentstyring, da det gør det sværere at styre hjælpen flydende, som man kan på de cykler der har 2-hjuls træk. (El på forhjul og pedalkraft på baghjul)

Det kan selvfølgelig være en smagssag, men jeg syntes at de momentstyrede cykler hører lidt fortiden til, da man idag har fået lavet nogle rigtig gode elsystemer der føles mere flydende når der cykles i forskellige situationer.

Men det besvarer jo ikke spørgsmålet omkring hvis man gerne vil have motoren til at virke ved højere hastigheder end de 25-30km/t. Før hen var der (som f.eks på de kinesiske cykler) ofte en skrue der kunne justeres på, men idag gør man mere for at gøre systemet langtidsholdbar, hvilket gør at elektronikken ikke er så let at justerer på efterfølgende.
Nogle systemer er også lavet således at systemets setup kan justeres via et PC program, men så skal man jo have PC programmet og viden om hvordan man ændre den elektroniske opsætning af controlleren.

Så hvis du skifter tandhjul får du ikke højere hastighed fra motor, men bare mulighed for at kunne træde hårdere med rugbrødsmotoren.......

Lovkravet på de 25km/t er i praksis lidt fleksibelt, da det jo ikke nævner noget om, under hvilke forhold det skal passe. f.eks vil der jo være forskel på hastigheden ved forskellig dækmontering & dæktryk, kulde/varme påvirkning af batteri, vindmodstand, underlag der køres på, om det er først/midt/sidst under afladning af en batteri cyklus, total belastning vægt-mæssigt af cyklen med mere.

Besvar