Ebsen MTB ED3EX

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Besvar
Fer
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 maj 2012 20:14

Ebsen MTB ED3EX

Indlæg af Fer » 09 maj 2012 20:54

Hej Alle

Jeg er en glad mand :) har lige kørt mine første 10 km på min nye elcykel.

For historien:
Jeg fik for 1 år siden endelig et job der lå i cykel afstand. (13,5km) Jeg fik støvet min racercykel af og det gik jo forryggende.. på arbejde... Jeg kunne på min telefon se at jeg havde 80 meter op af bakke på vej hjem. (Selvfølgelig også noget ned af bakke) Men jeg blev slået helt i stykker af turen hjem. Så det blev kun til en 3-4 ture. Til sidst stod min cykel i 3 mdr på jobbet. Da konen havde hentet mig en dag jeg ikke orkede at cykle hjem.

Jeg er en stor "dreng" 130kg 34 år. Så jeg kunne bestemt godt bruge noget motion. Jobbet er stillesiddende.

Første tanke er at kigge i den blå avis. Kunne jo være man var heldig, men jeg må indrømme at 3500 for en SCO med døde batterier er for meget. Så jeg begyndte at kigge nye cykler. Først en tur i Fri Cykler i Næstved, hvor jeg fik en super god service af en kompetent medarbejder. Han var stor fortaler for Bavatus Padova Royal. Især deres ION system. Det lød fint, men jeg syntes måske 18-19.000kr var lidt meget for noget der lignede en handicap cykel :) Lidt drenge røv er man jo.

Billede

Derefter gik turen ned til Pingel Cykler. Hvor de havde nogen rigtig fede elcykler! Langt mere rigtige cykler af udseende, end Bavatus modellerne. Det var hovedsageligt Ebsen cykler og en Panther. Første gang jeg var der, blev jeg ekspederet af en ældre medarbejder, hvis evner omkring elcykler var omkring "De står der". Måtte derned igen idag, da jeg havde bestemt mig for det skulle være en af deres cykler, udseendet betyder åbentbart lidt for mig. Fik en noget mere kompetent betjening i dag af en medarbejder på min egen alder.

Jeg vaklede meget imellem en Panther og en MTB fra Ebsen. Ebsen og Panther er så vidt som jeg kan gennemskue præcist det samme.

Panther TE-777
Billede

Lækker herrer cykel med skivebremser, fede detaljer som håndtag i en slags ruskind.

Ebsen MTB ED3EX
Billede

Første MTB jeg har set med EL system. (ud over den kina model der er i dba)
Specifikationer:
6061 Light Alloy stel
RockShox XC32 TK affjedret forgaffel
Shimano SLX 9-Speed bagskifter
Shimano Alivo forskifter
Shimano SLX skiftegreb
Tektro hydrauliske skivebremser for og bag
Shimano FC170 44/32/22 kranksæt
Schwalbe Smart Sam Sport
Rodi 599-21fælge
Justerbar støttefod

System.:
Controller Digital E-Bke ED-3
LCD display m. ODO-meter funktion

Batteri.:
Li-ION batteri 9AH-37V = 340 watt timer.

Rækkevidde.:
Op til 50 km. ved brug af batteri 9AH-37V
Fine specifikationer. Prisen var endda billigere end den Batavus dame cykel. 15.999,-

Jeg fik et sæt skærme, og en lås med i prisen. (og købt på forbrugsforeningskort med 9% bonus der kommer til jul)
Dertil købte jeg så en blink baglygte (permanent med magneter i ved) og en kraftig LED forlygte (Bor på landet)
Da jeg skulle hente cyklen kom jeg i tanke om jeg hellere måtte købe en cykelhjelm også. har tænkt på det før, især på raceren, der nemt kan ramme 50+ ned af en bakke. Derudover skal man jo være en rolle mode over for min pige der lige har fået sin første cykel og hjelm :)
Sidst men ikke mindst en vandtæt saddeltaske så jeg har et sikkert sted til min telefon plus det løse.

Det pissede ned da jeg hentede cyklen, så det blev i bil og ind bag i med den. Blev gennemblødt på 200 meter hen til bilen.

Det klarede op her til aften og ud på en lille prøve tur. 9,5 kilometer blev det til. Hvor er det dog fedt at få hjælp til at få slæbt maven med over bakketoppene :) Automatikken virker fint, men min kondi kunne bedst lide den stod i trin 3 :)

Eneste anke jeg har, er at der ikke fulgte en manual med til styringen :( Den er dog logisk nok, men det er for ringe.

Mvh Tommy Fer
Glad elcykel ejer

Fer
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 maj 2012 20:14

Re: Ebsen MTB ED3EX

Indlæg af Fer » 10 maj 2012 20:19

nu har jeg fået knap 40 kilometer i pedalerne. Det er gået rigtigt godt. Dog lidt øm bag i :)

Batteritiden er faktisk udemærket. Jeg har 58 meter Fald/stigning til og fra arbejde. I alt sagde telefonen at jeg har kørt 129 meter fald og 79 meter stigning.Så dagen har budt på 208 meter stigning og 208 meter fald. Alt i alt syntes jeg det er ret bakket. Jeg havde cyklen justeret til max tilskud.

Jeg kørte hjemmefra med fuldt batteri og da jeg kom hjem 28km senere sagde den der var 20 km tilbage. Den havde brugt 2 ud af 4 streger på batteri indikatoren.

EZBIKE
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 okt 2010 10:11

Re: Ebsen MTB ED3EX

Indlæg af EZBIKE » 14 maj 2012 16:23

Tillykke med din EL - MTB... Den ser rigtig lækker ud. hvordan virker den der "boost" knap? kan du bruge boostknappen til at starte i højeste gear, så man eksempelvis ikke behøver at geare ned når man holder i et lyskryds?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Ebsen MTB ED3EX

Indlæg af dk1 » 14 maj 2012 23:38

Den har 3 funktioner

1: Uden tråd i pedaler, vil motor få cyklen til at køre ca. 6km/t ved konstant tryk på knappen.
Også kaldet en "gå knap", men off road kan den bruges til at starte opad hvis man af en eller anden grund har måttet stå af cyklen. Det er stort set umuligt uden et elsystem på en offroad cykel. Er man røget af på en rigtig stejl skrænt, så er 6km-knappen guld værd, da man kan bruge knappen til at komme hurtigt op på mere fladt areal. Cyklen kan jo sagtens trække sig selv op, mens man løber opad ved siden af.
Ved almindelig cykelbrug, kan man bruge knappen til at trille med 6km/t uden at træde, hvis man skulle have behov for det......

2: Med tråd i pedaler, vil motor booste cyklen med ekstra moment ved konstant tryk på knappen. (Motor yder mere end 250W kortvarigt)

3: Ved hurtige tryk på knappen, så skiftes der hjælpetrin, således at man ikke behøver at flytte hånden ind på midter displayet for skift mellem de 3 trin..


Nr 2 er præcis det du spørger på, da man off road kan starte i noget højere gear, og dermed accelererer væsentligt hurtigere. Det kan man selvfølgelig også på vej.....
Det samme gælder Cross modellen fra Ebsen/Panther.
Ved dog ikke om man i praksis vil starte i højeste gear, men man kan evt. nøjes med at bruge forreste klinge, og så er man jo lynhurtigt oppe i hastighed, blot ved at skifte en enklet eller 2 gange på forreste klinge. Bruger selv ofte at køre et par gear ned på bagerste klinge, og så kun de 2 største klinger foran, og man kan "skifte gear" noget hurtigere end på en almindelig cykel.
Man skal dog stadigvæk have alle gearene, da man jo kan komme ud for en masse forskellige situationer, hvor valgt gearing vil være anderledes.

Har lige haft mulighed for at prøve MTB 4000 fra Ghost idag, og den er mere simpel, da man ikke stiller på elsystemet under vejs. Man vælger trin 1-2 eller 3.... Ikke så mange dikkedarer, og den er med en mere kraftig motor endnu vildere. Den er designet af erfarne MTB ryttere i alperne, og er mere simpel da man f.eks til konkurrence brug ikke skal have noget "unødvendigt gejl"....
Ghost 4000 kan fås i en dyrere model kaldet 9000, og det er udelukkende cykelteknikken der er bedre på den. Stel og elsystem er identisk. 9000 modellen er nok mest til de meget kræsne brugere, og så til dem der går meget op i perfekt teknik på MTB sporet, eller for den sags skyld til konkurrence brug.
Rygtet siger at der er en endnu vildere Ghost på vej, men som i Danmark ikke vil være lovlig på offentlig vej, da man kan vælge mellem 3 hastigheds programmer. 25km/t, 33km/t og 48km/t og den har en motor på hele 150Nm.... Regner man gearingen ind i den motorkraft så giver det et træk på mellem 43Nm og langt over 200Nm og så kan man jo kører lodret op i himlen, hvis man ellers kunne holde balancen....

Iøvrigt ekstremt sjovt at køre offroad med en elcykel lavet til det.... :D

PS: Og så lige til dem der tror at man ikke laver noget på en elektrisk MTB/Cross... Glemt det.... Det går bare meget hurtigere, er vildere og du kan kører flere steder og over længere distance og dermed tid. Og så kører man og griner, også selv om man må stoppe en gang imellem for at få pusten.... :roll:

Jonas Odense
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 okt 2013 14:52

Re: Ebsen MTB ED3EX

Indlæg af Jonas Odense » 20 okt 2013 20:06

Hej Fer.

Nu har du haft cyklen i 1 år eller sådan, har du flere erfaringer du kan dele ud af? Bruger du den stadig, kører den stadig fint og hvordan er rækkevidden.

Vh Jonas

Besvar