Wizcarlo blev el-cyklist.

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Besvar
wizcarlo
Indlæg: 29
Tilmeldt: 03 jun 2012 06:44

Wizcarlo blev el-cyklist.

Indlæg af wizcarlo » 01 okt 2012 22:16

Jeg er gået på efterløn (ikke helt frivilligt) og flyttet til udkantsdanmark for de billige boligers skyld. Jeg vil hellere bruge gysserne til noget andet og hyggeligere. Men de billige boliger er hvor afstandene er store, og hvor man nærmest er tvunget til at ha’ bil. Og så er der ingen vits i at flytte til en billig bolig.

Men det transportproblem har jeg løst ved at anskaffe mig en el-cykel. Det viser sig at have været mit livs bedste investering.

Min fysik er udmærket og jeg kan udmærket cykle over længere afstande på en almindelig cykel. Men med el-cykel får acceptabel transporttid. Ikke fordi den kører specielt meget hurtigere, men fordi el-motoren hjælper virkeligt godt der hvor det ellers er langsomt og/eller enerverende at cykle, nemlig op ad bakker og i modvind. Begge dele er der temmelig meget af her i nabolaget og el-cyklen smutter lige igennem begge dele.

Problemet i forbindelse med anskaffelsen var at de cykler der var at købe, så bedstefar-agtige ud og var tunge. Jeg ville ha’ en der også kunne benyttes som almindelig cykel - uden el. For at komme uden om det, fandt jeg på at bygge el-drift på en cykel jeg iøvrigt havde det godt med. Jeg havde en billig med fremragende Viva-cykel fra Bilka. Så søgte jeg på Google efter el-cykel-kit og fandt frem til det her.

http://www.ecoride.dk/elcykel-kit/170-e ... ul-26.html

Kit’et består af et forhjul med motor. Et batteri, diverse elektronik og styregrej. Det eneste problem ved monteringen var at man skal have det specielle værktøj der skal til for at skrue pedalarmen og kranklejet af for at sætte pedalcensoren på.

https://dl.dropbox.com/u/1940046/DSCF0217.JPG

Ups! Uden cykelhjelm, men det har jeg altså altid på når jeg cykler.

Det går fint at transportere end del sager, som man ellers skulle have haft bil til. Her er jeg i meget bakket terræn på vej ud og fiske.

Nu er der sikkert nogen der siger at nu får Dovne Carlo ikke noget motion, siden hans cykel er blevet overtaget af elmotor.

Det er netop det jeg gør: Får motion! Masser endda. For det første fordi man skal træde i pedalerne alligevel. Motoren er kun til hjælp og er virkeligt effektiv hjælp op ad bakker og i modvind, hvor det ellers kan være eneverende.

For det andet, fordi det går så let, så cykler jeg meget mere end jeg ellers ville ha’ gjort, da jeg anskaffede el-cyklen. Det er iøvrigt en erfaring mange nye el-cykelejere gør. De begynder at cykle meget mere end de havde i tanke og taber sig og opnår helbredsfordele.

Min cykels el-system er uintelligent. Det hjælper til at når jeg træder. Så kan jeg ikke benytte min egen muskelkraft optimalt. En cykel der gør det, skal veje hvor hårdt man træder i pedalerne og dosere el-assistancen efter det. Der skal være en vægt der måler trækket i kæden, ville være det mest rationelle. De cykler er dyre, men en af disse vil jeg ha’ når tiden er inde:

De har en E-fly og en Batavus hos Fantombike, som jeg har kig på, men venter på nyheder når jeg er kommet så langt.

Det med at bygge sin egen el-cykel er ikke noget jeg vil gøre igen, uden at jeg dog kan pege på nogen konkrete ulemper. Skulle jeg gøre det igen, ville jeg købe en dediceret el-cykel.

Carlo

HamJohnny
Indlæg: 18
Tilmeldt: 12 apr 2012 18:31

Re: Wizcarlo blev el-cyklist.

Indlæg af HamJohnny » 09 okt 2012 18:06

wizcarlo skrev: Det er netop det jeg gør: Får motion! Masser endda. For det første fordi man skal træde i pedalerne alligevel. Motoren er kun til hjælp og er virkeligt effektiv hjælp op ad bakker og i modvind, hvor det ellers kan være eneverende.

For det andet, fordi det går så let, så cykler jeg meget mere end jeg ellers ville ha’ gjort, da jeg anskaffede el-cyklen. Det er iøvrigt en erfaring mange nye el-cykelejere gør. De begynder at cykle meget mere end de havde i tanke og taber sig og opnår helbredsfordele.
Ja, samme her. Og så har jeg en tendens til at ligge og presse lidt oppe i toppen af assistanceområdet. Min cykel har også efter min mening været lidt undergearet, så jeg kører mange omdrejninger ved 26-27 km/t, og er godt svedig når jeg kommer frem. Bedste motion jeg har fået i årevis.

Vh. Johnny

Besvar