Scott 1200w

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Scott 1200w

Indlæg af Vildkat » 31 maj 2013 06:58

Det er muligt, at slå knallert modeller op hos trafikstyrelsen, og jeg kunne se at cykelmodellen A2B Metro (UM011-årgang 2011), er godkendt som knallert.

De må ikke sælge en knallert som ikke er typegodkendt, og forsøger at flytter denne udgift til forbrugeren, ved at gøre opmærksom på at den skal registreres som knallert.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Scott 1200w

Indlæg af boeckstyns » 07 jun 2013 12:45

ankjaers skrev:boeckstyns - Det lyder ufatteligt sjovt at køre med så mange watt! Hvor stor kapacitet er dine batterier og hvad er den rækkevidden med "tjep" kørsel?
Ja det var sjovt så længe det varede. Kender ikke umiddelbart rækkevidden men jeg har 20Ah. Ifølge ebike.ca's simulator skulle jeg kunne komme ud omkring 27km hvis vi antager at jeg kører med en konstant tophastighed omkring 83km/t.
Nu venter jeg på en ny controller og så prøver jeg igen... Med lidt selvbeherskelse så jeg ikke futter den af med det samme igen...

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Scott 1200w

Indlæg af Vildkat » 07 jun 2013 14:36

Det er et fejldesign, hvis den anbefalede controller ikke kan holde til effekten.
I praksis er der flere måder at løse det i designet. Årsagen til at kontrolleren dør, er at strømmen som løber i udgangskredsløbet, afsætter en effekt i transistoren, som de ikke kan tåle. Bedre køling af transistorerne, kan afhjælpe en del af problemet (større køleplade areal), og en anden løsning er at mindske tabet i udgangstransistorerne, enten med en anden transistor med mindre on-modstand, eller flere transistorer parallel med hinanden.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Scott 1200w

Indlæg af boeckstyns » 07 jun 2013 14:52

Jeg er ikke enig med dig i at det er et fejldesign af controlleren. Jeg er enig med dig i at den kunne få en opgradering på kølingssiden. Grunden til at jeg futtede den af var at jeg lavede mange gentagne accelerationer til tophastighed hvorefter jeg stoppede med det samme og accelererede igen. På den måde belaster man controlleren mest + der er ingen effektiv vindkøling pga af jeg hele tiden stoppede...

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Scott 1200w

Indlæg af boeckstyns » 07 jun 2013 14:55

Controlleren har forresten 24 transistorer. Det er svært at finde en controller med flere der er til at betale...

ankjaers
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22 maj 2013 22:22

Re: Scott 1200w

Indlæg af ankjaers » 07 jun 2013 16:23

Kan kun anbefale at bestille en arduino og lave et system så en rød diode lyser hvis noget bliver for varmt eller andet.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Scott 1200w

Indlæg af boeckstyns » 07 jun 2013 18:07

Hvis jeg havde bare den mindste forstand på programmering så ville jeg sikkert kaste mig over det. Men har ikke mod på at skulle lære et nyt sprog lige pt.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Scott 1200w

Indlæg af Vildkat » 08 jun 2013 08:48

Hvad med en analog temperatur indikator på Transistorerne?
Du kan lave det med termisk modstand, en niveau detektor, og en lysdiode. Jeg vil antage, at den maksimale kerne temperatur i transistorerne kan tåle 125C, og hvis der ligger et termisk tab/modstand fra kerne til overfladen på eksempelvis 20C. Kan transistorerne tåle 105C overflade temperatur.
Alternativet er den skal slukke for motoren.

Jeg regner med at de 24 transistorer er monteret på kontrollerkassen. Ved at montere et stykke aluminium udvendig eller et køleprofil, vil man forbedre kølingen.
Hvad er koden som står på ryggen af transistorerne?

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Scott 1200w

Indlæg af boeckstyns » 08 jun 2013 09:26

Det er irfb4115 transistorer.
Ja jeg er allerede igang med at finde en god stump aluminium jeg kan sætte udenpå ved transistorerne. Og evt. montere kontrolleren på stellet via den så der er endnu større masse varmen kan løbe ind i... Og så har jeg fundet et digitalt termometer jeg kan montere lige ved transistorerne. Så kan jeg hele tiden følge med i varmeudviklingen.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Scott 1200w

Indlæg af Vildkat » 08 jun 2013 14:41

Du skrev ikke om transistorerne var monteret på siden af kassen?.

Hvis den er det, kunne denne køleplade monteret udvendigt være løsningen:
http://elektronik-lavpris.dk/p115559/SK ... 66_37,5mm/
eller
http://elektronik-lavpris.dk/p120811/SK ... 32,_BRUGT/

Den skal bare skrues fast, og termisk pasta gør varmetabet mindre i overgangen kasse køleplade.
Des jo større overflade som kølepladen har, des jo mindre termisk modstand har den, og jo større effekt kan transistorerne tåle.

Du skriver at der er 24 transistorer som er monteret i controlleren ??

Datablad på IRFB4115GPbF: http://www.irf.com/product-info/datashe ... 15gpbf.pdf
De interessante informationer i databladet, er at den indre modstand på MOSFET'en er max 11mOhm (RDS on). Denne kunne måske blive bedre med en anden MOSFET.
Så står der også at i forhold til den afsatte effekt i transistoren, så kan den tåle ca 62 C/W uden køleplade (T-JA). Ved 48V og 500W motor afsætter man ca 10.4A i motoren. Denne strøm bliver mindre, når det er 12 transistorer eller 24 transistorer som trækker strømmen.

På side 9 i denne rapport er et eksempel på en kølepladeberegning.
http://www.b0strup.dk/projekter/ITET/3. ... aerker.pdf

Besvar