E-Fly Exclusive

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
E-FlyPigen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24 feb 2014 18:32
Geografisk sted: 2820

Re: E-Fly Exclusive

Indlæg af E-FlyPigen » 14 apr 2014 14:40

Hej thomas,
Ja, det er rigtigt at mit batteri ikke er så kraftigt! Jeg kan godt køre 30-40km på det, men så skal jeg køre på højeste hjælpeposition. Og det kan jeg sagtens, så kører den jo glimrende.

Det værste er at tænke på, at batterierne til el-cykler vist kun holder i 2-3 år? Og et nyt koster kr. 3000? Det er alligevel en del penge, det skal man tænke på.

Men jeg vil prøve at oplade det lidt oftere - så skulle det holde længere i længden. Men så kører man altså ikke 40km pr opladning. Så det er faktisk fuldstændingt ligegyldigt, om cyklen kan køre 20, 30 eller 40 km "inden opladning". Det holder bare ikke, fordi batteriet kan ikke holde til det!

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: E-Fly Exclusive

Indlæg af dk1 » 14 apr 2014 19:21

Bruger du også din mobil telefon indtil den kører tør for strøm ?

Det er det samme, da ofte opladninger betyder længere holdbarhed, og samtidigt en større sikkerhed for at man ikke løber tør for strøm på et uønsket tidspunkt.

At et elcykel batteri kan yde 40-50-70 eller 100km kørsel per opladning er kun et udtryk for hvor langt man KAN køre på EN opladning, og ikke hvad man SKAL køre for optimal holdbarhed i batteriets levetid. Jo oftere du oplader batteriet, jo længere vil batteriet holde i tid.
At et batteri kan holde til feks 600 opladninger, er derfor blot et teoretisk udtryk der ikke holder i praksis. Det betyder jo også at du kan tage 1200 halve opladninger, hvilket er mere praktisk opnåeligt end 600 fulde opladninger.

Problemet er bare at det misforstås af mange, da det faktisk VAR vigtigt jævnligt at køre et batteri tomt før litium batterityperne har overtaget markedet. Det skal man ikke mere.... Batterier havde en kemi der hed noget med nikkel, men de benyttes ikke længere til hverken elcykler eller telefoner. "Nikkel" batterier har "hukommelse" som betyder at benytter du kun "toppen" af batteriet, så vil resten af batterikapaciteten med tiden blive ubrugelig. Derfor benyttes "nikkel" batteri typen ikke længere til de fleste former for transport og mobiltelefoni.

Besvar