Rækkevidde med Bh Neo Jet 12 amp batt.

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Besvar
OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Rækkevidde med Bh Neo Jet 12 amp batt.

Indlæg af OdinTor » 16 maj 2014 20:49

... Så skulle jeg for første gang ud på en længere tur med min Bh Neo Jet. Da jeg skulle følges med nogle på almindelige cykler, satte jeg min cykel i eco mode. Vi kørte 40 km med en hastighed mellem 15 og 25 km i timen. Jeg brugte kun ét trin på batterimåleren. Dvs. én ud af 5 trin, eller ca 1/5 af batteri kapaciteten. Jeg vurderer, at den nemt kan køre 110 km i eco mode, taget i betragtning at rækkevidden bliver kortere per trin, for hvert trin, der bliver brugt. Altså jeg kan køre ca 40 km på trin 5, på et fuldt opladet batteri og måske kun 10 km på det sidste trin.
Måske lidt tåget forklaret :roll: . Jeg er ialtfald meget tilfreds ...

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Rækkevidde med Bh Neo Jet 12 amp batt.

Indlæg af Arvicola Terrestris » 17 maj 2014 22:49

OdinTor skrev:... Så skulle jeg for første gang ud på en længere tur med min Bh Neo Jet. Da jeg skulle følges med nogle på almindelige cykler, satte jeg min cykel i eco mode. Vi kørte 40 km med en hastighed mellem 15 og 25 km i timen. Jeg brugte kun ét trin på batterimåleren. Dvs. én ud af 5 trin, eller ca 1/5 af batteri kapaciteten. Jeg vurderer, at den nemt kan køre 110 km i eco mode, taget i betragtning at rækkevidden bliver kortere per trin, for hvert trin, der bliver brugt. Altså jeg kan køre ca 40 km på trin 5, på et fuldt opladet batteri og måske kun 10 km på det sidste trin.
Måske lidt tåget forklaret :roll: . Jeg er ialtfald meget tilfreds ...
Desværre er det ikke sådan det forholder sig (håber jeg tager fejl).

Din batteri indikator er en simpel spændingsmåler, den kan ikke måle rest kapaciteten i dit batteri, desværre. Den måler spændingen på dit batteri, det fungerede ret godt med bly-syre og NiCd batterier, og rigtig dårligt med Lithium-ion batterier.

Anvendeligheden af din batteri indikator kommer lidt an på hvilken type Lithium-ion batteri du har. Har du 3,7 volt celler fungere det en lille smule med tilvending. Har du 3,2 volt LiFePO4 celler er det nærmest ubrugeligt. Her vil en manglende pind betyder at du går i stå om ca. 10 minutter.

Hvis du virkelig vil vide det, så tøm dit batteri på en almindelig tur, så har du den som reference. Du kan også købe et wattmeter til 25$ på ebay.com
http://www.ebay.com/itm/191010954651?ss ... 1423.l2649

På grund af ovenstående wattmeter ved jeg om mit eget forbrug:
10Wh/km for langtur/fornuftig kørsel, 120 km i alt
15Wh/km for by/hurtig kørsel, 80 km i alt
25Wh/km fjeldkørsel, 50 km i alt

/Philip

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Rækkevidde med Bh Neo Jet 12 amp batt.

Indlæg af OdinTor » 18 maj 2014 21:43

... Hej Philip

Tak for dit svar.

Jeg kan køre ca. 60 km med max assist på min cykel. Efter 17 km er den 1. bjælke væk. Efter ca. 15 km er den 2. bjælke væk. Efter ca 13 km er den 3. bjælke væk. efter ca. 10 km er den 4. bjælke væk.
Altså, jeg kan køre meget længere på den første bjælke end den sidste bjælke. Hvilket er kendetegnet for batterier af hvilket som helst fabrikat, hvis du kun måler på spændingen. Det vil sige, at jeg godt kan anvende bjælkerne til at estimere, hvor meget der ca. er tilbage af rækkevidde på batteriet, da det er baseret på erfaringer. Som tiden går vil disse erfaringer ændre sig i takt med at batteriet kapacitet ændre sig. Men lige nu er det sådan, at jeg har kørt ca. 17 km, når den første bjælke er væk. I stærk modvind og i frostvejr ændrer tallene sig meget.

Mit første indlæg var et forsøg på at gætte, hvor langt jeg kunne køre ved assist niveau Eco. Jeg orker ikke at køre 120 km i Eco mode :D

Jeg kører normalt med assist niveau på max. Derfor den lavere rækkevidde på ca. 60 km, men højere hastighed på ca. 30 km i timen.

Jeg har prøvet en cykel med sådan en dynamisk wattmåling, som så blev omsat til rækkevidde. Jeg fandt aldrig ud af, om den tager hensyn til omgivelsestemperatur. Om den indimellem udfører målinger på batteriets kapacitet, som vi jo ved ændre sig med tiden og temperaturen. Jeg har erfaring med, at der er meget stor forskel på at køre i frostvejr eller + 20 grader.

Er der nogen der ved det ?

Mvh OdinTor

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Rækkevidde med Bh Neo Jet 12 amp batt.

Indlæg af Arvicola Terrestris » 18 maj 2014 23:00

Det minder i grunden meget om de her rækkevidde indikatorer i personbiler, det er også lidt som vinden blæser.

Men det virker som om du har rimeligt godt styr på det.

Og det vil helt sikkert være anderledes når det er frost, for så falder kapaciteten. Men hvor meget afhænger af producenten.
Batteriets kapacitet vil være ukendt for wattmåleren, eller der kan godt være en gemt værdi som til tider bliver opdateret ved kalibrering, men præcist bliver det aldrig. Bl.a. fordi du får flere Wh ud af et batteri du aflader langsomt/skånsomt end et batteri der aflades hurtigt/hårdt.

/Philip

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Rækkevidde med Bh Neo Jet 12 amp batt.

Indlæg af Thomas » 03 jun 2014 15:30

OdinTor skrev:Jeg kan køre ca. 60 km med max assist på min cykel. Efter 17 km er den 1. bjælke væk. Efter ca. 15 km er den 2. bjælke væk. Efter ca 13 km er den 3. bjælke væk. efter ca. 10 km er den 4. bjælke væk.
Præcis samme erfaring jeg har, kørte 65 km på cyklen (niveau sport) for at køre batteriet helt fladt før 1. opladning (importørens anbefaling ifølge forhandler) og afstandene pr. bjælke passer perfekt med mine oplevelser.
Kører let over 30 rigtige km/t (display = 32 km/t) på fuldt ladet batteri, mens 25 km/t var ca. hastighed på det flade batteri.
Vil klart lade den dagligt, så man undgår de 2 laveste bjælker.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Besvar