Min Grace MX II Urban S

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af OdinTor » 18 okt 2015 22:29

... Interessant emne med batteri kapacitet

11 ampere/timer betyder at batteriet kan levere 1 ampere i 11 timer. Det er vel ikke helt simpelt at måle, og er det sammenligneligt. Vi ved at spændingen falder på batteriet i takt med, at det bliver afladet. Det vil sige, at den modstand der aflades over, skal være variabel, for at kunne holde den ene ampere konstant afladningsstrøm ved måling. Ved hvilken spænding stopper målingen ??.

Er det det samme at måle 2 ampere i 5,5 timer eller 4 ampere i 1,375 timer ?

Er der nogen standarder for hvordan kapacitet måles, og hvordan kan det kontrolleres ?

Mvh ...

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af dk1 » 19 okt 2015 20:29

De værksteder der har en batteritester kan måle det, da den simulerer et elcykelforbrug, og måler hvor mange watt timer der kan trækkes ud af batteriet.
Visuelt kan det derefter vises på en graf, hvor den ene graf viser et nyt batteri, og den anden graf det testede batteri. Dermed kan man ud over om max kapaciteten "er hjemme" også se om kurven er jævn og ensartet hele batteri afladningen igennem.
Ulempen ved testen er at den tager en 1-4 timer, alt efter hvor stort og sundt batteriet er.

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 24 okt 2015 12:45

dk1 skrev:De værksteder der har en batteritester kan måle det, da den simulerer et elcykelforbrug, og måler hvor mange watt timer der kan trækkes ud af batteriet.
Visuelt kan det derefter vises på en graf, hvor den ene graf viser et nyt batteri, og den anden graf det testede batteri. Dermed kan man ud over om max kapaciteten "er hjemme" også se om kurven er jævn og ensartet hele batteri afladningen igennem.
Ulempen ved testen er at den tager en 1-4 timer, alt efter hvor stort og sundt batteriet er.
Du aner tydeligvis intet om Bosch systemet.

Selvfølgelig kan man måle kapaciteten på et vilkårligt batteri. Det har man gjort siden de blev opfundet for et par hundrede år siden, det gøres med et stopur, en modstand og spændingsmåler.

Du kan derimod ikke "bare lige" måle kapaciteten på et Bosch Powerpack batteri (og visse andre mærker). Det kan gøres på to-tre måder:
- Du får Bosch til at måle det , systemet er proprietært og Bosch tillader ingen andre adgang til BMS'en.
- Du skiller batteriet ad og måler kapaciteten direkte på cellerne. Og garantien er væk.
- Et wattmeter indbygges ml. batteri og motor, og garantien ryger.

Batteriet har også et nød system der lukker det for evigt ved gentagne specifikke fejl, som overspænding, over temperatur ved ladning og lign.
Når det er sagt så findes der også en del fine eksempler på ombygninger af Bosch Powerpack batterier på nettet, men det er kun celler der skiftes, afviges der fra det originale design lukker BMS'en.

Så nej der er ikke nogen god og let måde at få målt kapaciteten på et Bosch Powerpack batteri. Medmindre nogle har brudt koden... så sig lige til :-)

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 24 okt 2015 12:56

OdinTor skrev:... Interessant emne med batteri kapacitet

11 ampere/timer betyder at batteriet kan levere 1 ampere i 11 timer. Det er vel ikke helt simpelt at måle, og er det sammenligneligt. Vi ved at spændingen falder på batteriet i takt med, at det bliver afladet. Det vil sige, at den modstand der aflades over, skal være variabel, for at kunne holde den ene ampere konstant afladningsstrøm ved måling. Ved hvilken spænding stopper målingen ??.

Er det det samme at måle 2 ampere i 5,5 timer eller 4 ampere i 1,375 timer ?

Er der nogen standarder for hvordan kapacitet måles, og hvordan kan det kontrolleres ?

Mvh ...
Den faldende spænding er også årsagen til at vi hellere opgøre det i watt-timer (Wh) når vi arbejder med batterier. Det gør også alle de forskellige batterispændinger sammenlignelige hvad kapacitet angår.

Men når det er sagt er det nu ikke noget problem at måle, måleudstyret måler ved nogle hundrede Hz så der er fint styr på evt. varierende spænding og strøm.

Standarden for afladning af batterier hedder C. og betegner strømmen der aflades med. 1C er afladning med en gang batteriets kapacitet per time. Blybatterier opgives gerne med 1/20C afladning. Det får man nogle fine grafer ud af man kan kloge sig på.

Et godt sted at læse om batterier og afladning er www.batteryuniversity.com

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 28 feb 2016 17:31

13000km plus lidt:

Lejerne i motoren er slidte og motoren er nu en tur i Tyskland for at få skiftet lejer. Man kan høre det rumler lidt i motoren (når der ikke er nogle larmende biler i nærheden).

Der er stadig garanti på motoren så ingen kvaler her.

Jeg har købt det nye 500Wh Bosch batteri, det originale 400Wh har mistet 10-15% kapacitet efter 400 afladninger, hvilket jo er forventeligt. Oveni det mister det også nogle procenter i frostvejr. Hvis jeg oven i alt det også har stærk modvind så kan jeg ikke komme hjem på fuld kraft.

Det er selvfølgelig et luksus problem, eftersom jeg bare kan skrue lidt ned for kraften. Men nu er det en pendler cykel og jeg syntes heller ikke forsinkede tog eller bilkø er sjovt.

Så det "gamle" 400Wh ligger som reserve i cykeltasken og jeg har nu fordoblet min køre radius og behøver aldrig tage laderen med igen.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 01 mar 2016 15:11

Arvicola Terrestris skrev:13000km plus lidt:

Lejerne i motoren er slidte og motoren er nu en tur i Tyskland for at få skiftet lejer. Man kan høre det rumler lidt i motoren (når der ikke er nogle larmende biler i nærheden).

.
Det samme sket med min Haibike Cross Pro efter kun 2 måneder og med ca. 1100 kørte km.

For det ikke skal være løgn er det nu sket igen. Heldigvis nåede jeg ikke at sælge den. Det bliver selvfølgelig fixet på garantien, men surt hvis en evt. køber fik det problem efter få dage. Det er 13 måneder siden det skete første gang og jeg har kørt ca. 13.000 km siden.

Det lader til at Bosch kender "problemet" ifølge dette:

There is a known problem with the main drive bearing on the Gen 2 motors, it though should not have failed after such a low mileage [mine started to get noisy after ~ 4000km]

Bosch now use an upgraded bearing [MAX type i.e. it has the maximum number of ball bearings in the race for higher radial strength], the upgraded bearing also features a more robust seal [LLU type]. There is also a small auxiliary seal being fitted externally, which give some extra mechanical protection to the main bearing seal.

The bearing and auxiliary seal are available from a certain UK ebike shop, though they will only sell to people who have purchased bikes from them.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 01 mar 2016 23:01

Terminator skrev: Det lader til at Bosch kender "problemet" ifølge dette:

There is a known problem with the main drive bearing on the Gen 2 motors, it though should not have failed after such a low mileage [mine started to get noisy after ~ 4000km]

Bosch now use an upgraded bearing [MAX type i.e. it has the maximum number of ball bearings in the race for higher radial strength], the upgraded bearing also features a more robust seal [LLU type]. There is also a small auxiliary seal being fitted externally, which give some extra mechanical protection to the main bearing seal.

The bearing and auxiliary seal are available from a certain UK ebike shop, though they will only sell to people who have purchased bikes from them.
Det sgu info der kan bruges, mange tak.

Men jeg føler ikke mine "mange" defekter er underligt, denne cykel har et meget hårdt liv i byen og er altid tungt læsset med to store cykeltasker.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 04 mar 2016 18:52

Afleverede min cykel ved eBikeStore i Aarhus sidste fredag. Motor afhentet mandag og sendt til tyskland. eBikeStore ringer idag og siger: så er der monteret en ny motor i din Haibike Cross Pro.

5 arbejdsdage så var min cykel klar... :D
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 14 mar 2016 21:33

Terminator skrev:Afleverede min cykel ved eBikeStore i Aarhus sidste fredag. Motor afhentet mandag og sendt til tyskland. eBikeStore ringer idag og siger: så er der monteret en ny motor i din Haibike Cross Pro.

5 arbejdsdage så var min cykel klar... :D
Jeg må have haft en mandags motor, den nye motor yder 50-100W mere. Min gns. hastighed er gået op med 3km/h

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 15 mar 2016 11:16

Arvicola Terrestris skrev:
Terminator skrev:Afleverede min cykel ved eBikeStore i Aarhus sidste fredag. Motor afhentet mandag og sendt til tyskland. eBikeStore ringer idag og siger: så er der monteret en ny motor i din Haibike Cross Pro.

5 arbejdsdage så var min cykel klar... :D
Jeg må have haft en mandags motor, den nye motor yder 50-100W mere. Min gns. hastighed er gået op med 3km/h
...3 km/t ekstra er fint....
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Besvar