Min Grace MX II Urban S

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 17 feb 2015 19:16

Han skrev at han ikke er herinde hver uge og at vi skulle have tålmodighed :D Desuden skriver han at der kommer et eller to indlæg mere før 45 km/t :)
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 19 feb 2015 19:11

Og så nogle detaljer.
Jeg købte cyklen brugt i noget der ligner original stand.

- Det smarte dobbelte støtteben var skævt og flækket og blev ret hurtigt pillet af.

- Det originale styr var meget bredt (ser sejt ud) og var det næste der blev ordnet, 130mm blev bredden reduceret med. Og det er nu meget nemmere at komme rundt i trafikken.

- Herefter kiggede jeg på dækkene, store, brede og bløde Schwalbe Big Ben 26x2.15”. De blev udskiftet med den punkterfrie klassiker: Schwalbe Marathon Tour Plus 26x1.75”. En klar forbedring, håndtering og styring af cyklen blev mere præcis og hårdere.

- Jeg har monteret en forsikrings godkendt lås, den sidder ikke særligt godt. Jeg skal have fundet en bredere model.

- Cyklen har ikke kæde men tandrem fra Gates. Remmen er kulfiberarmeret og kræver ingen smøring. Indtil videre fungere det upåklageligt. Og jeg elsker at jeg ikke skal smøre og vedligeholde en kæde og en masse tandhjul her om vinteren (plejer at slide en kæde og kasette ned på en vinter). Desværre skal men bruge specialværktøj for at justerer remmen, det kan dog gøres med en stållineal, lidt snor og en fem liters vanddunk. Der er et link det her:
http://bicycles.stackexchange.com/quest ... ve-tension

- Jeg har eftermonteret skærme, Zefal Paragon C50 skærmsæt. Det er umuligt at montere almindelige skærme på cyklen, der mangler simpelthen fæste/skrue huller til det. Jeg har brugt nogle store strips, det ser tåbeligt ud men det holder endnu. Zefal skærmene er noget dårligt designet lort og er allerede knækket i plasten en gang.

- Jeg har monteret bagagebærer, også fra Zefal. Det fungere til gengæld bedre, nemt at monterer og det holder. Der hænger nu fast en billig cykeltaske fra T-hansen på, godt til at smide min ekstra kædelås ned i.

- Hjulene er med Presta ventiler (racer), hvem helvede har fundet på det? Det er totalt idiotisk at give en bycykel/mountainbike andet end autoventiler (Schrader). Det er heldigvis ikke værre end hvad et 8mm bor og to nye slanger kan rette op på.

- Sadelpinden kan justeres op og ned ved at løsne en Unbrako skrue, hvis cyklen aldrig skal bruges af andre er systemet fint. I mit tilfælde blev skruen udskiftet med en quick release der dog skulle modificeres med et 8mm rør for at fungerer efter hensigten.

- Stellet er størrelse Large og det største Grace laver, men dog ret lille, jeg er 190cm høj. For at kunne få sadelpinden højt nok op har jeg forlænget røret med en indsats/forlænger jeg har drejet af noget 7075-T6 alu. Jeg kunne ikke få nogen sadelpind der ellers var lang nok.

- Jeg har også hævet måtte hæve styrpinden får at få en korrekt kørestilling (jeg har jo hævet sadlen mere end Grace tillader). Jeg fandt en standard styrforhøjer fra BBB i sort der hæver styret 65mm.

- Lækker forlygte, aner ikke hvor mange lumen den er på, men nok til at køre gennem skovene nord for København nattens mulm og mørke om vinteren. Baglygten er god og man bliver set, sidder dog på en måde under sadlen at man til at starte med bukker holderen til man har vænnet sig til den. Bosch påstår at når motoren slår fra pga. manglende strøm, LVC, så burde der være 2 timers lygtetid tilbage, jeg har ikke testet det. Man tænder og slukker for lyset på displayet.

- Fede pedaler, ser godt ud og sandpapiret fungere virkeligt. Dog bliver de ekstremt glatte når der kommer sne på… ikke så godt. Måske skifter jeg til en BMX-model.


MINUS:
Mangler fæster til skærme
Vanskeligt at justere rem
Racer ventiler
Batteri pris

PLUS:
Rem træk
Forlygte
Bosch system
NuVinci gear
Høj standard på cyklens udstyr
Design

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 20 feb 2015 13:06

Tak for indlæg.

Jeg gad godt prøve hvordan det tandrems træk føles. Jeg er eddermukme træt af kæder og tandkrans.

Ved man hvor holdbare de tandremme er? Hvor mange km der er i dem?
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af dk1 » 20 feb 2015 22:03

Tandrem kan sagtens holde, men er ikke egnet hvis der er risiko for at sten kan ryge i klemme under kørsel. (F.eks ved kørsel offroad og på grusveje)
Har selv brugt det i mange år på en Harley...
Fordelen er mindre vedligehold og lyd....

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Arvicola Terrestris » 22 feb 2015 19:01

Så er det længe ventede indlæg her!

Knallert 45

Hvis man køber denne cykel for at race derudaf med 45km/h sammen med knallerter og biler, bliver man grundigt skuffet. Der mangler 50% mere motorkraft, jeg har prøvet at tage turen ude på vejen som knallert 45 (der kun køre 30!), det fungerer ikke og man irriterer i den grad bilerne, det giver simpelthen ingen mening at sælge denne cykel registreret som knallert 45. Til gengæld fungerer den vildt godt som pendler elcykel fra en omegnskommune og ind til byen. Registreret som en knallert 30 giver det mere mening, nogen der ved om man kan det?

Den løsning jeg har valgt er at den er forsikret og indregistreret som knallert 45, men nummerpladen er ikke monteret. Og jeg færdes på cykelstierne som en almindelig elcykel, og med hastigheder der er tilpasset mine medtrafikanter.

Juridisk er dette ulovligt.

Eftersom cyklen ikke kan køre mere end 35 km/t og jeg færdes som ovenstående finder jeg det moralsk i orden. Min kørsel er faktisk direkte sammenlignelig med dengang jeg havde en Puch Maxi der måtte køre 30, men uden snyd kunne komme op på 35km/t. En lille side bemærkning er at jeg faktisk ikke kan følge med de hurtige cykelryttere langs Hareskovvejen.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af dk1 » 22 feb 2015 23:12

Syntes det lyder mystisk. Er den blevet opdateret i software, og står den rigtigt?
Vil mene at den burde køre mere end 40km/t målt med GPS.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Thomas » 23 feb 2015 14:50

Arvicola Terrestris skrev:Så er det længe ventede indlæg her!

Knallert 45

Hvis man køber denne cykel for at race derudaf med 45km/h sammen med knallerter og biler, bliver man grundigt skuffet. Der mangler 50% mere motorkraft, jeg har prøvet at tage turen ude på vejen som knallert 45 (der kun køre 30!), det fungerer ikke og man irriterer i den grad bilerne, det giver simpelthen ingen mening at sælge denne cykel registreret som knallert 45. Til gengæld fungerer den vildt godt som pendler elcykel fra en omegnskommune og ind til byen. Registreret som en knallert 30 giver det mere mening, nogen der ved om man kan det?

Den løsning jeg har valgt er at den er forsikret og indregistreret som knallert 45, men nummerpladen er ikke monteret. Og jeg færdes på cykelstierne som en almindelig elcykel, og med hastigheder der er tilpasset mine medtrafikanter.

Juridisk er dette ulovligt.

Eftersom cyklen ikke kan køre mere end 35 km/t og jeg færdes som ovenstående finder jeg det moralsk i orden. Min kørsel er faktisk direkte sammenlignelig med dengang jeg havde en Puch Maxi der måtte køre 30, men uden snyd kunne komme op på 35km/t. En lille side bemærkning er at jeg faktisk ikke kan følge med de hurtige cykelryttere langs Hareskovvejen.
Altså ulovlig.

Elcykler må kun kunne køre 25 km/t før end hjælpen slår fra, selvom det på de fleste er glidende at hjælpen slår fra over de 25 km/t. Med frisk batteri og sport- el. turbomode på min Neo cross kører man nemt 30 km/t på flad vej, dog lidt mindre ved modvind.
Lyder som om din software skal opdateres, da den uden tvivl bør hjælpe til 45 km/t så du kan køre som en knallert-45.

PS: moderne knallerter er i nogle tilfælde kun godkendt til de samme 25 km/t som en elcykel.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 23 feb 2015 18:11

Thomas skrev:
Altså ulovlig.


.
Som han skriver :) og som din egentlig også er.... :) og som min er, da den giver hjælp til 27 km/t... ;)
Senest rettet af Terminator 23 feb 2015 18:20, rettet i alt 1 gang.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af Terminator » 23 feb 2015 18:19

dk1 skrev: men er ikke egnet hvis der er risiko for at sten kan ryge i klemme under kørsel. (F.eks ved kørsel offroad og på grusveje)
..
Da faldt min ide bort :mrgreen: tak for svar... :D
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Min Grace MX II Urban S

Indlæg af dk1 » 23 feb 2015 21:24

Den er da ikke ulovlig, når det er indregistreret som en 45 knallert.
Jeg har prøvet nogle hvor jeg kan køre godt 45km/t, men ved godt at en del faktisk ligger ca 5 km lavere.
En hastighed på 30-35km/t for en 45km elcykel, lyder lidt mystisk.

Besvar