Side 3 af 4

Re: Min Grace MX II Urban S

: 24 feb 2015 09:56
af Thomas
dk1 skrev:Den er da ikke ulovlig, når det er indregistreret som en 45 knallert.
Jeg har prøvet nogle hvor jeg kan køre godt 45km/t, men ved godt at en del faktisk ligger ca 5 km lavere.
En hastighed på 30-35km/t for en 45km elcykel, lyder lidt mystisk.

Den er i høj grad ulovlig, når der køres uden nr. plade og på cykelstien!

Re: Min Grace MX II Urban S

: 24 feb 2015 11:50
af Terminator
SPEED PEDELEC FAQ
En knallert 45 må som bekendt ikke køre på cykelstien, så jeg formoder det samme er gældende for 45-elcykler?? Både og - er elcyklens egen fart (hvor du ikke hjælper) over 30kmt, så korrekt - i henhold til Færdselslovens § 2, nr. 7 skal en 45 kmt elcykel kører ude på vejen sammen med biler og knallerter - ellers så må du faktisk godt køre på cykelstien. Bøden for at køre ulovligt på cykelstien er, i skrivende stund 1.000,-.
Hvad med styrhjelm? Er det lovligt at køre med cykelhjelm på en 45-elcykel?...Skal jeg køre med fullface hjelm eller knallert-æggeskal på cykel?? Ja det skal du faktisk, når man kører på en "stor knallert" så skal din hjelm være ECE22 godkendt - den eneste der p.t. opfylder dette er Cratoni Vigor.

Er det Jer bekendt lovligt med en 30 km/t elcykel. Med det rette udstyr (spejle og bedre lys), kunne den jo sagtens klassificeres som knallert 30?. Ja - så længe at elcyklens egen assistance er under 30kmt/t. De fleste elcykler er heldigvis lavet så de kun assistere op til 17-20 km/t ved aktivering af Walkassisten. F.eks. yder Bosch-drevet 45kmt elcykler kun 17kmt.

Re: Min Grace MX II Urban S

: 24 feb 2015 13:27
af Thomas
http://www.ebikecenter.dk/elcykler/speed-pedelecs

Det står meget klart på ebikecenters hjemmeside.
En Speed pedelec er at betragte som en knallert-45 og sådan er den jo også typegodkendt i Danmark. Ligeledes er motoren jo på 350 W, så den kan ikke godkendes som almindelig elcykel.

Bøden for at køre på cykelstien er 1.000 kr og formentligt det samme for den manglende nr.plade, men kan være mere i gentagelsestilfælde.

Hvis man ønsker at køre lovligt på cykelstien må man vælge den landsommere 250W model.
http://www.ebikecenter.dk/elcykler/prod ... n-detaljer

PS: jeg er enig at den burde kunne godkendes som 30 km/t knallert, men det giver lovgivningen vist ikke hjemmel for.

Re: Min Grace MX II Urban S

: 24 feb 2015 16:15
af Arvicola Terrestris
Vedrørende forundringen over at den ikke kan køre hurtigere så vil jeg godt uddybe det yderligere.

Cyklen er slet ikke gearet til hastigheder over 35km/t, hvis jeg ligger med god rygvind og køre op imod 40km/t så er kadencen så høj at det er ulideligt.
Kadencen ved 45km/t må være omkring 120, uanset hvad har jeg kun været oppe på 45km/t en gang og det var selvfølgelig ned af bakke.

Man kunne ændre gearingen med et andet remhjul foran eller bagved. Dog er udvalget ikke så stort eftersom det hele skal være Gates.

Re: Min Grace MX II Urban S

: 24 feb 2015 16:25
af Arvicola Terrestris
Terminator skrev:Tak for indlæg.

Jeg gad godt prøve hvordan det tandrems træk føles. Jeg er eddermukme træt af kæder og tandkrans.

Ved man hvor holdbare de tandremme er? Hvor mange km der er i dem?
Den Gates tandrem der sidder på min Grace har kørt over 4000km, og ser ikke synderligt slidt ud.

Jeg har ingen dårlige erfaringer med dette remtræk. I min iver efter at pille selv, har jeg kørt med for lav og høj spænding på remmen uden det gav problemer.

Jeg kan overhovedet ikke se at sten skulle kunne give problemer for dette rem system. Måske hvis man køre cross i en grusgrav, men så får man også problemer med en kæde. Og jeg har da heller ingen problemer haft med remme der er hoppet af, til trods for at jeg køre meget i skoven.

Hvis man køre meget kan jeg varmt anbefale remtræk.

Re: Min Grace MX II Urban S

: 25 feb 2015 09:03
af Thomas
Arvicola Terrestris skrev:Vedrørende forundringen over at den ikke kan køre hurtigere så vil jeg godt uddybe det yderligere.

Cyklen er slet ikke gearet til hastigheder over 35km/t, hvis jeg ligger med god rygvind og køre op imod 40km/t så er kadencen så høj at det er ulideligt.
Kadencen ved 45km/t må være omkring 120, uanset hvad har jeg kun været oppe på 45km/t en gang og det var selvfølgelig ned af bakke.

Man kunne ændre gearingen med et andet remhjul foran eller bagved. Dog er udvalget ikke så stort eftersom det hele skal være Gates.
Min A2B havde samme problem, gearet til bykørsel og højeste gear alt for lavt.
Dette kunne dog let løses ved at sætte en større krans foran.

Ned ad bakke kunne min gamle elcykel også komme op i 45 km/t eller mere, i mange tilfælde endda i friløb. Jeg har ikke været ude på de samme bakker med min Cross endnu.

Ved kadence 100 skal udvekslingen ca. være 3,7 for 45 km/t, hvilket modsvarer 48 foran og 13 bagpå. I mange år var var 52-13 højeste gear på racercykler, svarende til Gear 108 (hjulstørrelse i tommer gange udveksling), jeg vil tro at Cancellara kan træde noget a la 54-11 på flad vej, så giver kadence 100 lidt over 60 km/t. Det modsvarer gear 132,5, hvorved cyklen ved en pedalomdrejning kommer ca. 10,6 meter frem.

Re: Min Grace MX II Urban S

: 25 feb 2015 13:26
af Arvicola Terrestris
Den nye Bosch motor har en indvendig gearing der gør at man ikke behøver så stort tandhjul foran. I dette tilfælde er der en 24T foran og 24T på baghjulet.

Den eneste mulighed er en 26T til at sætte foran. Det burde give en fart forøgelse på ca. 8%

Man kan se udvalget i "Gates Carbon Drive Technical Manual"

Jeg har i øvrigt lige målt kadencen, og ved 35km/t ligger den på 70 og ved 40km/t ligger den på 105. En kadence på 105 er bestemt ikke noget jeg orker at holde i længere tid. Derimod er en kadence på 70 perfekt.

Re: Min Grace MX II Urban S

: 25 feb 2015 15:37
af Thomas
Arvicola Terrestris skrev:Jeg har i øvrigt lige målt kadencen, og ved 35km/t ligger den på 70 og ved 40km/t ligger den på 105. En kadence på 105 er bestemt ikke noget jeg orker at holde i længere tid. Derimod er en kadence på 70 perfekt.
Tjah så er der noget galt med elektronikken.

Alt andet lige skal kadence og fart er proportionale.
40 km/t burde du nå ved kadence 80 i det gear, som svarer til de 35 km/t ved 70 i kadence.
45 km/t så til 90 og kan du klare 100 ville det medføre 50 km/t.

Jeg går udfra at du selv vælger gearingen og der ikke er elektronisk valg af denne.

http://www.fallbrooktech.com/sites/defa ... sh_Web.pdf

Hvis man kigger i datasheet til N360-navet bør udveksling være mindst 1,8, altså f.eks. 36T foran og 20T bagpå. Og så vidt jeg kan læse kan navet maks. give 1,8 som højeste gear, et meget lavt gear. Der kan selvfølgelig findes andre versioner af Nuvincinavet med højere udveksling, men jeg kan ikke finde det på nettet.

Re: Min Grace MX II Urban S

: 23 maj 2015 19:55
af Arvicola Terrestris
Nu har cyklen rundet 6000km og været inde til service.

Status:
Remmen har det meget fint og vurderes til at holde til mindst 10.000km
Den digitale skifter ved venstre hånd er blevet udskiftet på garantien, fordi den tager vand ind og stopper med at fungere (det gør den nye også, og skal have skiftet den igen).
Har skiftet bremseklodser en gang
Har skiftet begge gear wirer
Ingen punktering på mine Schwalbe Marathon Plus Tour, endnu (de sad på en anden cykel før, så de har i alt kørt 7000km)
Fik en udskrift af batteriet, ikke noget imponerende data dokument. Man kan bl.a. se antal fulde op/afladninger, 168 i mit tilfælde. Og maks. temp., total leveret Ah og lidt andet. Ikke nogen celle oversigt eller andet lir.

Re: Min Grace MX II Urban S

: 18 okt 2015 11:29
af Arvicola Terrestris
Status ved 9000km

NuVinci 360 gearet lækkede olie og blev ombyttet uden bøvl, tog dog et par uger fordi gearet skulle en tur forbi tyskland.

Ved samme lejlighed valgte jeg at få skiftet rem og begge remhjul, cyklen virket ikke korrekt gearet i forhold til motor og brugsmønster. Ved at ændre gearingen forøges cyklens teoretiske topfart med ca. 8% (fra 24T for og 24T bag til 26T for og 24T bag). Det giver en lavere gearing og ved opstart bruger jeg nu også den højeste gearing og med vinden i ryggen på landevejen har jeg den laveste gearing tilgængelig. Det var sådan denne cykel skulle have været gearet fra start, men det er et velkendt problem på mange bycykler.

Batteriet på 400Wh begynder at blive mærkbart brugt, seneste måling viste 270 fulde opladninger. Jeg vurdere at jeg er tæt på at runde de 80% i kapacitet. Men Bosch har været så snedige at de har fjernet informationen om batteriets kapacitet fra cykelværkstedets batterimåling. Så man ikke kan se om man er over eller under de 80% kapacitet de garanterer, smart af dem. Første måling af batteriet i foråret var kapacitets informationen der, ved anden måling var den fjernet.

Nogen der kender til et sted man kan få lavet en kapacitets måling med Bosch udstyr?

Ellers tyder det på at sliddele skiftes ved:
- gearkabler 3-4000km, kan forøges hvis man skifter pænere end jeg.
- originale Arvid bremseklodser 4-5000km
- Schwalbe Marathon Plus Tour dæk 11-13000km (uden punkteringer!!)
- lejer i fornav 8-10000km