Mild tuning af el-motoren?

Diverse indlæg, løs snak.
PA1970
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 maj 2010 21:22

Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af PA1970 » 06 maj 2010 21:27

Hejsa, er der nogen der har kendskab til hvordan man kan ændre en smule på el-cyklen så man kunne få en smule højere fart ud af den - jeg tænker på ca. 30-35 km/t?

Ved godt loven siger 25 km/t, men den skal ikke køre på off. vej, så det er ikke ulovligt i dette tilfælde.

Kan man fjerne begrænseren eller skrue op et eller andet sted?

Det er en el-cykel fra THansen. Den hvide herrecykel som skal bruges.


Mvh

Peter

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af Vildkat » 07 maj 2010 08:50

Hej Peter
Der er en kontroller boks i baggage bæret. Prøv at tage et billede af elektronikken.

Styringen ligger dels i signalerne fra pedalerne, samt en motorstyring. Motorstyringen kan være er en effektmodstand i serie med motoren. Bliver strømmen for høj, vil spændingen også stige over effektmodstanden, og elektronikken vil lukke ned, (dvs. en analog styring hvor en spænding køre op eller ned). Alternativ er en digital styring hvor motoren bliver styret af et firkant pulser (man tænder og slukker for motoren). Jo længere tid den er tænd, des højere hastighed.
Begge styringer kan snydes med højere batteri spænding. Det kræver dog at controlleren kan holde til det. Så kan du også snyde med et større hjul.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af Vildkat » 07 maj 2010 08:56

Har du en controller fra Ananda som eksempelvis denne her, kan den godt klare 36 volt.
Ananda står på printet inden i kontrolleren eller udvendig på en label.
http://www.ananda.com.cn/anandaenglish/ ... asp?id=327

PA1970
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 maj 2010 21:22

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af PA1970 » 07 maj 2010 18:12

Hej "Vildkat" :) ,

tak for svar.

Kan man sætte et ekstra 12V på en 36V cykel? Eller skal man sætte højere end 12V?

Eller kan man skifte controlleren, tror du?

Tror ikke man kan sætte større hjul på. Det er en Raleigh Sidor - ikke fra THansen som jeg først skrev: http://www.fantombike.dk/pi/RALEIGH_Sid ... 6_100.aspx

Ved ikke hvordan der skulle kunne være større hjul da de allerede fylder godt.


Mvh

Peter

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af Vildkat » 09 maj 2010 20:35

Hej Peter.
Jeg kender ikke din kontroller, men kan du se et navn på den, så har jeg en mulighed for at finde oplysninger på den.
Ananda kontroller kunne godt køre på begge spændinger.
T-hansen sælger faktisk kontrolleren i løst handel, så du kan erstattet den hvis den brænder af.
Men find først navnet på kontrolleren, ved at kikke på den.
mvh
Ole alias Vildkat

klond
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 jan 2011 21:32

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af klond » 13 jan 2011 21:38

Hej, her er kontroller fra en thansen cykel:

håber du kan hjælpe..
Vedhæftede filer
foto.JPG
Kontroller
foto.JPG (70.91 KiB) Vist 50473 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af Vildkat » 13 jan 2011 22:17

Jeg har fundet den samme kontroller her, men jeg mangler at finde ud af hvilket fabrikat det er:

http://endless-sphere.com/forums/viewto ... =3&t=22444

klond
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 jan 2011 21:32

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af klond » 13 jan 2011 23:16

På printet står der http://www.lsdzs.com
Vedhæftede filer
foto.JPG
foto.JPG (87.14 KiB) Vist 50469 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af Vildkat » 17 jan 2011 09:11

Tak for linken:
Jeg kan ikke få modellen til at passe med en af deres produkt navne, som hedder noget med LSW70A/ 80, 96, og 120.

Her er specifikationen for LSW70A, og her står der at bliver programmeret til hvilken spænding den skal køre med ( for at kunne begrænse hastigheden til det lovlige) og den er udstyret med en strømbegrænser, så det ville være muligt at bruge denne 24volt kontroller på 36 volt, dog kan lygte systemet ikke klare denne spænding.


Functions and specifications
* Rated voltage: DC 24V/36V/48V
* Rated Power: 150~250W
* Low Voltage Protection: DC 21V±0.5V / DC31.5V±0.5V / DC42V±0.5V
* Current Limit: 7~14A(±0.5A)
* Standby Power Consumption: < 3W
* Speed Limit: Highest Speed range 35km/h ~ 45km/h (specified by motor). Speed limit under 20km/h
* Cruise Mode: Automatic Cruise or Manual Cruise. Stabilizing throttle for consecutive 8 seconds enters automatic cruise mode which makes e-bikes run at a const speed once releasing control from throttle
* Indicators: Work with multiple serial or parallel indicators, positive or negative shared indication LEDs( low voltage, current limit or cruise )
* Speed Indicators: Hall sensor speed indicators, positive or negative phase line speed indicators
* 1:1 pedal assistance: controller provides power assistance based on pedal feedback(speed) during pedaling. Various central hall sensors are provided like central shaft speed sensors or Torque sensors.
* Braking: work with open circuits low voltage brake, high voltage brake( +5V, +12V…)
* EABS braking: soft EABS braking system without braking noise and damage on motor. It makes motor sharply stop with a soft effect similar to that of EABS on vehicles. This regenerative braking brings energy back to battery from motor motion.
* Running regeneration: after throttle being released, the running motor transfer energy from motion into electrical power being stored into battery. This is power saving but will shorten distance of running. This function is selectable.
* Super low noise: super low noise at motor start and run beyond the performance of traditional brushless controller, making a low vibration and enlarge length of use
* Low heat generation: use the most advanced complementary PWM technique to lower the system heat generation. It optimizes power usage and extend length of use
* Multiple current limits: Use average current limit and peak current limit. Peak current limit checks current peak at every PWM cycle and protect MOSFET from resistless peak current and avoid damage. Average current limit makes controller a const current limit performance on all motors at low load, medium load, high load or stall. This simplifies testing process and checking process for e-bike manufacturers.
* Runaway protection: solve the problem of motor runaway from the problem of throttle or circuits and improves reliability.
* Stall protection: controller protects motor stall from stopping motor at 3 seconds in stall
* Short Circuits protection: controller protected once two or all of three phase lines are connected.

All of above functionalities are software based and will not increase the cost. PSoc system makes parts number as low as possible with its in-chip function blocks. This lowers the cost of hardware and improves reliability.

The newest product functionalities includes: 8 second cruise, running regeneration, alarm lock motor, 3-speed mode, 74hc164 serial indicators, three-wheeler reverse run button, sensorless brushless, non-standstill start and ratio pedal assistance for exportation.

Morten
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21 nov 2017 10:24

Re: Mild tuning af el-motoren?

Indlæg af Morten » 21 nov 2017 11:07

Hej

Jeg har købt en Benelli Alpan fra Thansen, og vil gerne have den til at kører lidt hurtigere..
Kan det lade sig gøre?

https://www.thansen.dk/cykel/cykler/elc ... 243391102/

Besvar