Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Indlæg af kbe » 29 aug 2011 08:58

Batteriet vejer 2550 g og måler 11 cm x 5 cm x 37,5 cm. Hvis man måler baglygten med er længden 41,5 cm.

Her er nogle billeder.
IMG_2762.jpg
IMG_2762.jpg (28.15 KiB) Vist 21955 gange
IMG_2761.jpg
IMG_2761.jpg (16.48 KiB) Vist 21955 gange
IMG_2764.jpg
IMG_2764.jpg (20.9 KiB) Vist 21955 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Indlæg af Vildkat » 30 aug 2011 08:34

Står der noget navn på det ?

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Indlæg af kbe » 30 aug 2011 11:56

Næ, der står faktisk ikke mere tekst end det, jeg har vist på billedet.

/Kjeld

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Indlæg af dk1 » 31 aug 2011 00:47

Artikkel nummer 50172 er med Energizer battericeller, men kvalitets mæssigt skulle det svare til knapt så godt som et batteri med Panasonic celler. Kan desværre ikke lige finde oplysninger på hvad det betyder på den typiske holdbarhed, men skal nok skrive det når jeg finder det. Mener at Panasonic celler benyttet i cykelbatterierne ligger med en gennemsnitsholdbarhed på ca. plus 25-30% over Energizer cellerne.

Batteri med 7AH med celler fra Panasonic hedder istedet for no.: 50172 nummer 50040.

50041 er et 9AH 36V batteri også med Panasonic celler.

50173 er et 12AH 36V batteri med celler fra Panasonic, men med de nye high volt celler, der har en endnu længere holdbarhed, både med hensyn til antal opladninger og distance muligt per opladning. (også set over tid målt på antal år)

Alle batterierne passer til de samme cykler og opladere.

Med hensyn til hvorfor man har valgt at have konstant lys i baglygten, skulle det være ud fra en samlet vudering, da lyset giver bedre synlighed i trafikken både dag og nat, og da LED dioderne ikke bruger noget strøm af betydning, vil det ikke have indflydelse på rækkevidden på batteriets kapacitet. Dertil er det praktisk, da man i dagligdagen let kan se om batteriets er tændt eller slukket, uanset om batteriet er påsat cyklen eller ej.

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Indlæg af kbe » 31 aug 2011 06:54

Tak for info. Så er jeg blevet delvist snydt.

Jeg synes det ser dumt ud, at køre med lys på ved højlys dag, så det var derfor jeg satte en afbryder på.

/Kjeld

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Indlæg af dk1 » 31 aug 2011 11:29

Det er jo ikke helt tosset, da jeg lige så at Bilka har en tilsvarende elcykel på tilbud til ikke så meget mere.
Man skal dog være opmærksom på hvis man køber cykel i udlandet, at man har styr på gyldig stelnummer, da man ellers ikke kan få cyklen erstattet hvis den bliver stjålet.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Indlæg af Vildkat » 31 aug 2011 11:55

Det er rigtig med hensyn til stelnummeret, men man kan få sin cykelsmed til at "banke" et ny stelnummer i cyklen. ;)

Tilbage til batteriet, og Dk1. Så ville det være fantastik, hvis du på et tidspunkt med et udtjent batteri, kunne tage et billede af indholdet. Jeg har en stærkt mistanke om, at denne type batteribeholder indeholder cylinder battericeller (modsat flade celler), og fabrikken af batteriet burde også stå indvendigt.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Beskrivelse af batteri til Falter P 2.0 E

Indlæg af dk1 » 01 sep 2011 03:36

Hej Vildkat
Der benyttes ikke Polymer batterier i nogen af disse systemer, så ja, det er alle de runde batterier.
Fabrikanten af selve cellen er som nævnt på de forskellige artikel numre i denne tråd.

Det der kan gøre batterier og hvor de kommer fra interessante, er nok snart lige så meget hvem der laver batteristyringen. Det behøver jo ikke være den samme producent som har lavet selve cellen.... I sidste ende er det jo samarbejdet OG stabiliteten af det samlede batteri (celleR og celle styring) der har indflydelse på hvordan et batteri holder, både i længden i tid, og i den enkelte af- og opladnings cyklus.

Normalt, eller som regel...., så kaldes det "litium ion", når det er den runde type celler, eller de sammenrullede celler.
Når cellen kaldes "litium polymer", og nogen gange også med mellemnavnet "ion", så er det den flade type, hvor hver enkelt celle er flad, og dermed ikke sammenrullet som et normalt "lygte batteri".

Er der jern i batteriet, så er det så bare "litium jern fosfat" eller den engelske betegnelse selvfølgelig, og igen enten rullet eller i de flade polymer celle pakker.
For at gøre forvirringen endnu mere total, så laves der nu også mere eller mindre high volts celler, som har indflydelse på celle holdbarhed og hvor meget strøm opbevaring man kan få på mindst mulig plads.

Deres (Promovec/Panasonic) idé med udelukkende at benytte "ion" batterier er, at de sammenrullede celler giver mulighed for ventilation mellem cellerne, hvor imod "Polymer" cellerne kan have lidt problemer med varmeafvikling da de er så tætpakket. Syntes dog at det er noget man har fået styr på, men langt de fleste benytter idag de sammenrullede typer af batteri celler. (Rene "Ion" celler er fikseret i selve cellen, og har naturlige ventilationsgange mellem celler.)

Det vigtigste er, at det er med fornavn litium eller lithium hvis det skal være på engelsk.
At der er producent navn på selve cellen betyder blot, at der er nogen der vil ligge navn til, og som med så meget andet hjælper det intet at man har en super styring, hvis f.eks hjulene falder af...... Skal et batteri (uanset celle antal) holde f.eks i en rumraket, så skal det være i en høj kvalitet, og ikke nede fra kineser kiosken, lavet med det formål at være prisbillig.
Er det et batteri i en legetøjs rakat, betyder det ikke så meget at batteriet er ringere og dermed ofte billigere. Det er jo i princippet kvalitet man vælger imellem, hvis det ellers var til at gennemskue.....
Formålet og ønskelig strømafvikling af strøm fra et "batteri" (en række af celler) kan være meget forskellig, og har helt sikkert også betydning på et "batteri"s holdbarhed, og specielt hvis det benyttes som det er designet til.....

I dette tilfælde har man så valgt 2 forskellige typer af navngivne celler, hvor Panasonic cellen er den bedste, og Energizer cellen kapacitets mæssigt på sigt lidt ringere men billigere i indkøb. Begge er navngivne celler, så man ved hvad man køber....
Egentligt er der her tale om 3 celle typer, hvoraf de 2 er lavet af Panasonic, da den ene indeholder mere strøm end den anden (12AH batteriet med high volt celler).
Nogen har nok luret, at jeg ikke har været så heldig med de kinesiske "noname" batterier.... ;)

Besvar