Cykelhjelme (kasketter) der passer fint til elcykler.

Diverse indlæg, løs snak.
Besvar
arkivaren
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 okt 2011 15:59

Cykelhjelme (kasketter) der passer fint til elcykler.

Indlæg af arkivaren » 01 nov 2011 19:12

Som nævnt andetsteds har konen og jeg lige anskaffet en elcykel hver, og da jeg har en sygdom, der har givet voldsomme svimmelhedsanfald; men som nu er i aftagende, var det magtpåliggende at få cykelhjelme. Vi er af den "gamle" skole, hvor børnene SKULLE bære cykelhjelm; men vi voksne mente at vi så dumme ud med hjelm. Poul Nyrup gjorde jo ikke ligefrem reklame for cykelhjelme ;)

Til en elcykel er det, efter vores mening ikke "bling", at bære "racerhjelm", så vi søgte flittigt på nettet. Vi fandt ret hurtigt Aykkay hjelmene; men syntes prisen var for opskruet. Heldigvis faldt vi over http://www.fancyhelmets.dk. Rigtig pæne kasketter med beskyttelse. Vi har så købt en til os hver, og må sige, at det er "hjelme" vi bruger med stor glæde. De er ikke godkendt; men nogen beskyttelse er sikkert bedre end ingen beskyttelse og med et par "Halsedisser" kan vi sikkert også holde varmen.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Cykelhjelme (kasketter) der passer fint til elcykler.

Indlæg af Vildkat » 02 nov 2011 11:34

Du har ret at lidt beskyttelse er bedre end ingen beskyttelse.
Dog er det ikke særligt seriøs at de IKKE nævner at hjelmene ikke er godkendte efter EU reglerne. Det syntes jeg er lidt betænkelig. Det koster penge at få gennemført en type godkendelse, og det giver en konkurence mæssig fordel, ved ikke få hjelmene godkendt. Om det er tilladt sælge sikkerhedsudstyr som ikke er godkendt, tvivler jeg lidt på i EU, med mindre de angiver det som en beklædningsgenstand.
Cap.jpg
Cap.jpg (81.91 KiB) Vist 17275 gange
Det som kunne være et problem med denne type af CAP, er hvorledes den reagere, når skyggen rammer jorden. Vil man brække nakken ?, og nakken er ikke særligt godt beskyttet af hjelmen.
Problemet er hellere ikke så stort, så længe at det er frit om man skal bære hjelm eller ej.
Personligt har jeg en gang haft brug for min hjelm, og jeg så på sygehuset, en tilsvarende cykelist som havde kørt uden en hjelm. Hovedet banker før eller siden ned i asfaldten i et uheld.

arkivaren
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 okt 2011 15:59

Re: Cykelhjelme (kasketter) der passer fint til elcykler.

Indlæg af arkivaren » 02 nov 2011 22:22

Der står jo: "Ikke En 1078 godkendt." Hvilket er den europæiske godkendelse, som de skriver højt og tydeligt, at den ikke har.

Om det er EU godkendelse eller hvad, er for mig lige meget. Jeg er dog advaret om, at den ikke har alle godkendelser, hvilket jeg er helt bevidst om.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Cykelhjelme (kasketter) der passer fint til elcykler.

Indlæg af Vildkat » 03 nov 2011 08:26

Jeps , min fejl, jeg overså det. :oops:
Deres børnehjlem "Mariehøne" bliver beskrevet, hvorfor den ikke består testen:
citat:
Section 4.4, Shock absorbing capacity; ”..the peak acceleration shall not exceed 250 g…”
Tested on headform H50.
Result, NOK for the test on the crown (top) of the helmet onto the Flat anvil (358 g) and for impact
of the rear part of the helmet onto the Kerbstone anvil the result was OK, 182 g.


En cykelhjelm er som en reserveskærm. Man håber ikke at man får brug for den :lol:

Her er lidt om hvad man skal kikke efter på en cykelhjelm.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og- ... rste-cykel

EllertNU
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 maj 2012 13:42

Re: Cykelhjelme (kasketter) der passer fint til elcykler.

Indlæg af EllertNU » 21 maj 2012 13:56

Hvis man skal købe en cykelhjelm, så kan man vel ligeså godt købe en der er godkendt og derfor beskytter sit hoved bedst muligt.

permacjensen
Indlæg: 81
Tilmeldt: 11 jun 2010 11:43

Re: Cykelhjelme (kasketter) der passer fint til elcykler.

Indlæg af permacjensen » 24 okt 2012 13:25

Jeg bruger ikke cykelhjelm.

Har du det godt med at bruge hjelm så brug den endelig - men kend dens mange begræsninger.
Kampagner til fordel for cykelhjelme er en anden ting. Store kampagner kan være skadelige, hvis de undlader at fortælle om alle de forskellige vinkler. Skadelige fordi de forsøger at tegne et billede af cykling som 'farligt', selvom statiskkerne siger noget andet. Næste skridt på vejen, et lovindgreb, der påbyder danske cyklister at køre med cykelhjelm, vil være katastrofalt for den danske cykelkultur.

Besvar