Min Focus Jarifa Offroad 2011

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Besvar
jmf8167
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 maj 2012 13:20

Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af jmf8167 » 23 maj 2012 14:08

Hej,

nu vil jeg også lige skrive lidt om min fine el cykel. Jeg har købt en Focus Jarifa Offroad via E-Bay i Tyskland i februar 2012. Det er en 2011' er model men med et batteri fra 2012. Cyklen er monteret med en Bionx motor på 250W, 48volt 6,6 AH LiMn akku, Bionx G2 konsole. Cyklen er på mit ønske blevet opgraderet til fuld Shimano Deore XT. Desuden har jeg købt mig et TinyCan1 interface samt et kabel så jeg kan gå ind i cyklens software og justere diverse parameter. Jeg har efterhånden kørt 1200km på cyklen og må sige, at jeg ikke vil undvære en motor på min cykel i fremtiden. Bionx systemet er vel pt sammen med de nye Bosch motorer det ypperste man kan komme i nærheden af så derfor kun rosende ord til Bionx herfra. Vil gerne hå uploaded nogle billeder men efter en halv times venten for en fil på 147kb har jeg opgivet :-(

Hilsen
Jörn
Vedhæftede filer
f2.JPG
f2.JPG (36.48 KiB) Vist 28143 gange
F1.jpeg
min Focus Jarifa Offrod
F1.jpeg (6.97 KiB) Vist 28143 gange
Senest rettet af jmf8167 24 maj 2012 22:30, rettet i alt 1 gang.

fnullerborg
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 maj 2012 07:02

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af fnullerborg » 23 maj 2012 14:50

jeg googlede den lige. Og jeg må sige den ser rigtig fed ud.

Stort tillykke med den.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af Vildkat » 23 maj 2012 21:44

12FJAROFFPREM.jpg
12FJAROFFPREM.jpg (8.41 KiB) Vist 28160 gange
Jeg fandt lige et billede af den ;)

jmf8167
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 maj 2012 13:20

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af jmf8167 » 24 maj 2012 08:04

Hej Vildcat,

det billede som du har uploaded er en 2012'er Jarifa Offroad Premium:

Hilsen
Jörn
Vildkat skrev:
12FJAROFFPREM.jpg
Jeg fandt lige et billede af den ;)

Bjarne F.
Indlæg: 11
Tilmeldt: 15 maj 2012 15:04

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af Bjarne F. » 24 maj 2012 12:31

Hej Jørn,

Det er en rigtig fin beskrivelse af cyklen og tillykke med den.

Tør man spørge, hvorfor du vælger en el-cykel ???

Og lever Focus´en også op til sit navn "Off-road"; dvs. kan den køre i skoven uden problemer ? Er der permanent hjælp på motoren ? Er den momentstyret ? Sorry, hvis jeg spørger lidt dumt, men er "ny" i el-cykel universet.

Mvh Bjarne

jmf8167
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 maj 2012 13:20

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af jmf8167 » 24 maj 2012 22:20

Hej Bjarne,

jeg har valgt en elcykel fordi jeg har skiftet job og jeg på mit nye job ikke har mulighed for at tage bilen. Jeg hader at tage toget så valget stod på enten en scooter el. en cykel. Jeg er ikke super fit så da jeg så en elcykel tænkte jeg, at sådan en må jeg eje. Efter en lille måned research på nettet havde jeg besluttet mig for at bygge min MTB om ved hjælp af et Bionx system. Bionx systemet koster dog i den konfiguration som jeg ville have omkring 14000 kroner. Så fand jeg ved søgning på Ebay min Focus til samme pris. Her fik jeg så en sprit ny MTB med fint gear monteret samt et OEM Bionx system. På diverse fora i Tyskland fand jeg så ud af, hvordan man justerer Bionx systemet så det det spiller max. Jeg ville til vær en tid vælge Bionx igen og her er det ligegyldigt om det er en cykel født med Bionx el som kit hvor man selv bygger det ind i en cykel man ejer i forvejen.

Med hensyn til dit spørgsmål om Focussen også er og i skoven så må jeg desværre skuffe dig. Jeg har bygget min cykel om til landevej/byvej med SportPilot dæk, skærme osv. Men jeg kan ikke se at cyklen ikke skulle være brugbart i en skov. Motoren har 4 understøttelses trin som kan vælges på konsollen samt rekupertion. Cyklen kører også fint med motoren helt slukket. Her er der ingen friktion at mærke. Desuden kan man slet ikke høre motoren når den er slået til hvilket også er ret fedt.

Håber at jeg har besvaret dine spørgsmål men hvis der er mere du vil vide er du velkommen til at kontakte mig.

Hilsen
Jörn

HamJohnny
Indlæg: 18
Tilmeldt: 12 apr 2012 18:31

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af HamJohnny » 28 maj 2012 23:24

jmf8167 skrev:nu vil jeg også lige skrive lidt om min fine el cykel. Jeg har købt en Focus Jarifa Offroad via E-Bay i Tyskland i februar 2012. Det er en 2011' er model men med et batteri fra 2012. Cyklen er monteret med en Bionx motor på 250W, 48volt 6,6 AH LiMn akku, Bionx G2 konsole. Hilsen Jörn
Jeg ved ikke noget om det tekniske, men tager hatten af for din research, og håber du fortsat vil få en god oplevelse med cyklen. Det er inspirerende for mig, at få info om specifikke motorsystemer mm., og giver noget viden der kan bruges, når jeg en dag skal have en ny. For en elcykel skal det naturligvis være :)

Peppe
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 aug 2012 09:10

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af Peppe » 19 aug 2012 09:50

Hej Jörn

Jeg overvejer kraftigt at købe en Focus eller Univega med BION X, men for at få lidt sjov ud af den i en privat skov er jeg meget interesseret i hvorledes du har justeret cyklens software. Er det let med TinyCan og hvor skaffer jeg et kabel? og er det noget man skal passe på med eller være forberedt på i denne forbindelse, Hvis du har nogle tips og triks eller links er jeg meget interesseret - da jeg ellers skal importere en meget dyr cykel som f.eks. en Strömer eller f.eks. en ubetalig specialized turbo (hvilket jeg nok aldrig for råd til)....

Venligst, Peppe

Aspiro
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30 aug 2012 18:36
Min elcykel: Giant Aspiro RS2 med bionx SL 250 HT XL
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af Aspiro » 30 aug 2012 23:30

jmf8167 skrev:Desuden har jeg købt mig et TinyCan1 interface samt et kabel så jeg kan gå ind i cyklens software og justere diverse parameter.
Du får det jo til at lyde helt nemt, må man spørge hvor du købte kablet, og hvor du fandt nogle brugbare vejledninger til tinycan.

Hvor i landet bor du ?, måske du kunne hjælpe med min ?

Alt jeg har kunnet finde er fra bigxionflasher, og kræver man laver det hele selv.

Peppe
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 aug 2012 09:10

Re: Min Focus Jarifa Offroad 2011

Indlæg af Peppe » 02 nov 2012 17:19

Aspiro skrev:
jmf8167 skrev:Desuden har jeg købt mig et TinyCan1 interface samt et kabel så jeg kan gå ind i cyklens software og justere diverse parameter.
Du får det jo til at lyde helt nemt, må man spørge hvor du købte kablet, og hvor du fandt nogle brugbare vejledninger til tinycan.

Hvor i landet bor du ?, måske du kunne hjælpe med min ?

Alt jeg har kunnet finde er fra bigxionflasher, og kræver man laver det hele selv.
Jeg har erfaret at du kan finde vejledninger og kabel beskrivelse på http://www.bigxionflasher.org/ og stumper til kabel hos http://dk.rs-online.com/web/ og selve tinycan hos http://www.mhs-elektronik.de/

Indrømmet at det bliver lidt nørdet og lidt af et pudslespil, men absolut besværet værd :-) med bigxionflasher kan du aflæse status på alt i cyklen :-D

Besvar