opgradering af el cykel

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
Beer
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 sep 2012 13:47

opgradering af el cykel

Indlæg af Beer » 12 sep 2012 14:08

Jeg har en Raleigh el cykel som jeg bruger til og fra arbejde hver dag. På batteriet står der: 24v, 9ah og 227 Wh. jeg har erfaret at den kan holde strøm til ca 20-25 km afhængig af vind. Størrelsen på motoren er ukendt og har ikke momentstyret. Den har 7 gear

Jeg overvejer at udskifte cyklen til en med større motor og som har momentstyret (eg den hjælper den yder er afhængig af hvor meget jeg selv tramper). Batteriet på en cyklen skal kunne holde til at cykle ca 65 km da det er afstanden til min bror. Den må også gerne have teknikken til at genbrug Bremseenergi. Dette er ikke noget krav.

Hvilke el cykler kan I anbefale?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: opgradering af el cykel

Indlæg af dk1 » 13 sep 2012 10:09

Hvis du tager en Batavus Socorro Easy eller Jakima Easy så kan de alt det du efterspørger, og det er elcykler som fungerer rigtigt godt i praksis.
F.eks er de helt lydløse, har en meget krafig motor der yder op til 40NM, og du kan vælge forskellige programmer hos din forhandler, du kan få lagt ind på cyklen.

Den ene model kan også fås med et 24V elsystem, men der vil jeg klart anbefale dem med 36V elsystemet, og det er også dem der har den længste rækkevidde på batteriet.

http://www.fantombike.dk/pl/El_Cykel_ov ... s_321.aspx

Vil mene at den motor du har nu er på 180W, men den trækker ikke ret meget i forhold til hvad motoren i ovennævnte elsystem gør. (Mener dog at de lavede nogle med grå motor også, som havde 240W)
Når du prøver Batavusen, så finder du ud af, at en motors ydelse i Watt ikke er ret vigtigt, da motoren ydeevne i NM er langt mere interessant, men desværre er det svært at få oplyst fra mange mærker of modeller. 40NM er virkeligt meget, og de fleste elcykler har en ydeevne i NM på mellem 20 og 35NM. Vil tro at din ligger på ca. 25NM.

Netop den kraftige motor på denne model gør, at selv om cyklen er momentstyret, så føles den altid super at køre på, da elsystemet virkemåde er udtænkt rigtigt godt. Ingen andre af Batavus modellerne har det samme elsystem, men Ghost har også det samme elsystem på deres MTB modeller, hvilket gør dem super gode at benytte til offroad kørsel, hvor momentstyring rigtigt kommer til sin ret.

Beer
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 sep 2012 13:47

Re: opgradering af el cykel

Indlæg af Beer » 13 sep 2012 18:02

Nu spørger jeg lige dumt men hvad er MN? Newton Metre?

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: opgradering af el cykel

Indlæg af dk1 » 13 sep 2012 20:22

Newtonmeter
http://da.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter

På jysk kalder vi det "bundtræk"...., eller hvor meget kraft en motor faktisk kan yde.

Problemet med motorer og betegnelser er at de kan tolkes og oplyses forskelligt, og man kan også have en motor designet med en høj effekt, men som er "droslet" ned f.eks for at overholde en lovgivning. Når man så også skal give en betegnelse (eller en standard) for en kapacitet, eller hvor langt man kan køre på en opladning, så bliver det først rigtigt svært.
Årsagen er at der er mange eksterne forskelle, som terræn man kører i, hvor meget der faktisk ydes fysisk, lufttryk i dæk, underlagets beskaffenhed, temperatur etc.

Personligt syntes jeg det var bedre at man oplyser hvor mange NM en motor kan yde, og hvor mange watttimers kapacitet der er på batteriet, og så lade resten være.
Men det er nok næsten et helt religiøst tema, da måden man designer softwaren i cyklen på, har mindst lige så meget betydning på hvordan en elcykel føles at køre på, og hvor langt den faktisk kan kører på EN opladning. Selvfølgelig afhængig af de forskellige måder man kan kører en cykel på....

Selvfølgelig vil en elcykel jo ikke kunne køre lige langt offroad i en skov i Alperne, som den vil kunne køre på en vindstille, flad Københavnsk cykelsti....
Tager man oplysninger om brændstof økonomi på biler, så vil de også være meget forskelligt fra producenttest til forskellige forbrugsmønstre. Dog oplyser bilproducenter ofte NM, så man ved om bilen er god til at overhale med, eller f.eks trække en gigantisk stor campingsvogn.

Så havde man en motors max effekt i NM, og batteriets max kapacitet i watttimer, så ville man have et forholdsvis brugbart sammenlignings grundlag mellem forskellige mærker og elsystemer på elcykler, og det ville umiddelbart være lettere at overskue for den almindelige forbruger. (Desværre oplyser ikke ret mange producenter motor effekt i NM)
Men..., problemet er så stadigvæk at den software der benyttes kan gøre oplevelsen meget forskellig, så man slipper stadigvæk ikke at prøve sig frem, hvis altså man vil have den perfekte elcykel dækkende personlig smag og behov.

wizcarlo
Indlæg: 29
Tilmeldt: 03 jun 2012 06:44

Re: opgradering af el cykel

Indlæg af wizcarlo » 28 sep 2012 11:54

dk1 skrev:Hvis du tager en Batavus Socorro Easy eller Jakima Easy så kan de alt det du efterspørger, og det er elcykler som fungerer rigtigt godt i praksis.
Jeg er selv ude i de indledende sonderinger efter en momentstyret el-cykel. Min nuværende el-cykel har været en alt for stor succes, og jeg cyker enormt meget på den. Men jeg står der nu hvor jeg vil ha' en der udnytter min muskelkraft mere rationelt, og da ligger en momentstyret cykel lige for.

De nævnte Batavus cykler er tunge som et ondt år, hvilket kan være et problem hvis man skal bruge den som almindelig cykel uden el-drift.

Så er der kun E-fly tilbage. Den er lettere og har 7 indvendige gear, hvilket vil passe mig fint. Men den har ikke stel til mine 185 cm højde. Gu' ve' hvad der dukker op på markedet til den tid hvor jeg skal til at anskaffe en.

Carlo

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: opgradering af el cykel

Indlæg af dk1 » 30 sep 2012 19:22

Så er der jo også elcykler fra Ghost og måske også BH cykler... (når/hvis BH elcyklerne kommer til Danmark)

Når man kører på Batavus cyklen så mærker man ikke den vægtforskel du omtaler (syntes jeg ikke), men det kan måske være smag og behag.

Hvis teknikken og "balancen" er i top, tror jeg ikke forskelle på de ca. 5kg gør nogen større forskel i cykelfølelsen.

Besvar