Punktérfri dæk 2

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
sunvar
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10 feb 2013 12:22

Punktérfri dæk 2

Indlæg af sunvar » 10 feb 2013 12:57

Hej, min kone har en Ebsen El-cykel som indenfor 6 mdr. er punkteret 5 gange (3 bag og 2 for). De 4 gange var det nogle krumme metalsplinter ala yderkanten af et gevind fra en skrue der var synderen, men en enkelt gang var det en stensplint.

Vi har nu heldigvis fået lokaliseret metalsplinterne til indkørslen på hendes arbejdsplads.

Jeg imidlertid bestemt mig for at udskifte de originale dæk, da de åbenbart let samler alt muligt til sig, og i det hele taget virker billige i kvalitet (ligesom resten af cyklen).

Jeg har set i en test fra 2011 i Søndagsavisen at specielt 2 dæk fra Vittora, Michelin var gode. Begge dæk fåes imidlertid i flere forskellige versioner, og med en mangelfuld angivelse af navnet på dækkene kan man alligevel ikke være sikker på at købe det testede dæk.

Er der nogen herinde som har erfaringer andre punktérfri dæk til el-cykel?

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Punktérfri dæk 2

Indlæg af boeckstyns » 10 feb 2013 20:22

Schwalbe Marathon Plus - anmeldelse på engelsk: http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... plus-10686

De er fantastiske. De øger rullemodstanden en smule fordi de er relativt tunge og bløde men til gengæld skal man være uanmindeligt uheldig hvis man punkterer. Man skal bare huske at holde dæktrykket ved lige. Og billige er de ikke...

Jeg brugte engang et par på en cykeltur til Asien. På ca 10.000 km havde jeg ikke en eneste punktering. Selvom der til sidst intet dækmønster var tilbage.
Og jeg bruger dem stadig på de af mine cykler jeg bruger til hverdagskørsel i København. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har haft en punktering men det er længe siden og sker meget meget sjældent. Som regel er det pga af en slidt slange når det endelig sker... Jeg har dog engang oplevet et dæk der var blevet punkteret af en kuglepen. Så er man uheldig!

wizcarlo
Indlæg: 29
Tilmeldt: 03 jun 2012 06:44

Re: Punktérfri dæk 2

Indlæg af wizcarlo » 20 feb 2013 03:02

boeckstyns skrev:Schwalbe Marathon Plus - ................................
Hamrer på enigknappen her. De er solide fordi der ligger et lag hård gummi under slidbanen. Den helt rigtige at lave cykeldæk på.

Men mon ikke ideen er så indlysende at andre fakrikanter er begyndt kopiere den? Jeg så nogle dæk hos Harald Nyborg, som var lavet på samme måde - med et lag hård gummi under slidbanen. Jeg har ikke prøvet dem, da jeg er dækket ind med Schwalbedæk for overskuelig fremtid, men om de ikke er et forsøg værd, til billigere pris?

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Punktérfri dæk 2

Indlæg af boeckstyns » 20 feb 2013 10:26

Jo som alt andet godt så er de blevet kopieret. Men som det meste andet der bliver kopieret så er originalen bedst. Men kopien er billigere. Og så er det op til en selv hvad der er vigtigst.
Hvis jeg skal anbefale en kopi så må det være den fra Bike Attitude http://www.designcykler.dk/bike-attitude-antipuncture/(linket er taget fra den første side der dukkede op på Google. Jeg har ikke noget kendskab til forretningen eller om de kan fås billigere et andet sted...). Den bliver solgt i rigtig mange cykelforretninger. Men jeg har ikke førstehåndserfaring med dem fra Harald Nyborg. Så de kan sikkert være udemærkede til prisen.

Besvar