Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
drzero
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 jun 2013 19:42
Geografisk sted: Kastrup

Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af drzero » 03 jun 2013 20:32

Hej folkens,

Jeg står overfor at købe min første elcykel, og har lavet tonsvis af research på nettet. Jeg har desuden været ude og prøve nogle modeller hos Copenhagen Ebike Center, og fundet frem til at jeg bedst kan lide en cykel med centermotor (altså direkte på kranken) og uden fodbremse. Den model jeg havde fundet frem til passede mig bedst er en Kalkhoff Agattu i8 HS.
Nu er situationen bare den, at jeg er rimelig overvægtig, og har pt. en kampvægt på 130kg (forhåbentlig på vej nedad, men det vil jeg ikke satse på). Kalkhoffs normale modeller har en påskrevet max belastning på netop 130kg. Jeg fandt til min glæde ud af at Kalkhoff har en model der kan klare op til 170kg, nemlig Agattu XXL i8, som udover at være forstærket diverse steder, er samme model som i8 HS. Desværre kunne CPH Ebike Center oplyse mig at XXL-modellen er fuldkommen udsolgt alle steder, og at Kalkhoff ikke producerer flere før til næste år, når deres 2014-modeller kommer på markedet. Nu står jeg så tilbage med valget, om jeg tør satse på Agattu i8 HS, og så håbe at den kan holde til mig, eller at finde på noget helt andet. Baseret på min research og de cykler jeg har prøvet, er mine krav til en elcykel derfor: centermotor uden fodbremse, hydrauliske håndbremser, meget stort batteri (36V/15Ah lader til at være en fornuftig størrelse) og holdbar til en mand af min størrelse.
Jeg vil derfor høre om ikke der er nogle her på forummet, som kan fortælle mig om deres erfaringer med holdbarheden af elcykler, især hvis de som mig, er godt overvægtige. Burde det kunne gå at vælge den ikke ekstra-forstærkede model? Er der andre producenter som har elcykler der er godkendt til min vægtklasse, og i øvrigt overholder de krav jeg har opstillet?
Alle råd og kommentarer modtages med glæde :)

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af Vildkat » 03 jun 2013 21:21


drzero
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 jun 2013 19:42
Geografisk sted: Kastrup

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af drzero » 03 jun 2013 22:16

Hej Vildkat,

Tak for dit svar. Jeg havde godt kigget lidt på om den skulle være til at købe i Tyskland, men med en cykel til så mange penge (lige omkring 20.000kr) må jeg nok indrømme at jeg er lidt nervøs ved tanken om ikke at have en forhandler jeg kan gå til, hvis der er nogle problemer.
Derudover er der desværre et par problemer med de par links du foreslår. Den første forhandler har kun "wave"-modellen, som er Kalkhoffs dame-ramme. Den næste har kun Agattu XXL C8, som er Kalkhoffs 2011-model. Efter hvad jeg har kunne læse mig til, går udviklingen stærkt, så selvom den kun er 2 år gammel skulle der være sket en del siden :) Den sidste lader faktisk til at have Agattu XXL i8 (selvom de kalder den P8 - de skriver 2013, hvilket burde betyde at det er i8) og endda med herre-ramme ("diamant"-modellen). Desværre leverer de kun til Tyskland og Østrig.
Jeg kan nemt selv fortsætte eftersøgningen på tyske hjemmesider, hvis det skulle være, men jeg er som sagt ikke så glad ved tanken om at smide 20.000kr afsted til Tyskland, hvor jeg ikke ved hvilke rettigheder jeg har som forbruger. Men tak for forslaget :)

Jeg regner også med at egerne er det svageste led. Jeg har hidtil haft en rimelig billig Winther herre-cykel (ikke en elcykel), som da den blev købt for 12 år siden voldte mig en del problemer, da egerne gik i stykker på stribe. Det var først da jeg fik sat et ekstra forstærket hjul på, at det holdt. Men så holdt det tilgengæld også. Det skal så siges, at jeg dengang lå på omkring de 150kg, så udfordringen var større. Forhandleren var faktisk inde på, at hvis jeg nu køber den ikke-forstærkede model, og så eger eller forgaffel (som han også mente kunne være et potentielt problem mht. vægt) går i stykker, så kan jeg jo vælge at købe reservedele til XXL-modellen og få sat på istedet. Det er selvfølgelig en ekstra udgift, da garantien naturligvis kun dækker originale reservedele, men det er en gamble jeg overvejer.

Hvad er (overvægtige) folks generelle erfaringer med elcykler herinde? Er der nogle der har haft problemer med nogle mærker/modeller der tydeligvis er som følge af at de ikke kan klare belastningen?

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af Terminator » 04 jun 2013 20:36

Jeg vejer 106 kg.

Jeg har en http://www.fantombike.dk/pi/Ebsen_CPH_C ... 8_197.aspx

og en http://www.fantombike.dk/pi/BH_NEO_Cros ... 7_346.aspx

Den Ebsen er der kommet ca. 5 kg ekstra udstyr på og Neo Cross 3 kg. Jeg ved ikke hvad vægtklasse de er godkendt til, men indtil videre er de ikke døde! :lol:

Jeg har haft en Kvickly cykel en Mustang et eller andet Citybike, den var godkendt til 114 kg men på det tidspunkt vejede jeg 125 kg. Jeg skiftede til tykkere eger med det samme og jeg havde aldrig problemer med den. Men det var nok også fordi min vægt gik ned for hver tur jeg kørte på den... :o

Når din vægt passer med max belastningsvægt på cyklen var det den jeg ville satse på. Kan kun forestille mig at det var eger der MÅSKE kunne volde problemer, men jeg tror det ikke.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

drzero
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 jun 2013 19:42
Geografisk sted: Kastrup

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af drzero » 04 jun 2013 21:57

Super! Det lyder rigtig godt!
Det er godt nok et par lækre modeller du har dig :)

Jeg håber også at der kan ryge et par kilo, når jeg med en elcykel forhåbentlig kan tage mig sammen til faktisk at komme ud og køre :)
Jeg har fundet en forhandler i Tyskland, som påstår at have mindst et eksemplar af XXL-modellen på lager, og som skriver at han gerne sælger til andre forhandlere. Derfor har jeg skrevet til CPH Ebike Center og spurgt om han evt. er interesseret i at hjemtage XXL-modellen fra tyskeren. Så er jeg stadig dækket af dansk købelovgivning, og han får en glad kunde. Hvis ikke det kan lade sig gøre (tyskeren kunne jo have ukorrekt lagerstatus på sin hjemmeside), så tager jeg chancen med den almindelige model. Tusind tak for tilbagemeldingerne!

torben_e
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 jun 2013 23:30

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af torben_e » 04 jun 2013 23:52

Må jeg anbefale dig at se på denne model: http://www.ecykler.dk/dame/1315-winora- ... be-13.html
Den fås i 3 stel-udgaver. I forhold til den anden du har kig på, har denne Shimano Alfine 11 speed gearnav og helt lukket kædekasse. Jeg undersøger p.t. lige hvor tung en ejer den kan klare ;-) Men den har et meget kraftigt stel med speciel "øje" til anhænger osv. Kører rigtig godt. Dansk forhandler i Rødovre.

drzero
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03 jun 2013 19:42
Geografisk sted: Kastrup

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af drzero » 05 jun 2013 08:49

Hej Torben,

Tak for dit forslag. Winoras cykler ser ganske gode ud, men de lader ikke til at have nogle "XXL" (eller lign koncept) modeller. Ifølge deres FAQ er deres motorsystem, TranzX, kun bygget til at cykel+kører+oppakning må veje op til 127kg. Forhandleren jeg har snakket med om elcykler, frarådede desuden på det kraftigste at vælge en TranzX-motor, da han stortset ikke har oplevet andet end problemer med dem.

ankjaers
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22 maj 2013 22:22

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af ankjaers » 05 jun 2013 09:43

Jeg vil gerne hjælpe dig med at samle en selv. De fleste mountainbikes med friløb og hyd-bremser ville passe fint. Og med et 36v system kan der nok klemmes et 20ah batteri ind i trekanten. Desuden kan du også vælge en motor og kontroller kombination som giver meget moment. Min cykel er enlig bygget til at være effektiv ved 40km/t. Men med mig på 78kg + cyklen vejer 30kg så kan den uden problemer trække mig op af 10% stigninger.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af dk1 » 06 jun 2013 08:20

130kg vil jeg heller ikke mene er noget problem på ret mange elcykler, men man skal nok være ekstra opmærksom på at egere er vedligeholdt, og ihvertfald ikke køre på egere der er slappe, og slet ikke med sprungne egere.
Har man kørt for længe med egere der er sprungne eller for slappe, kan det ofte være nødvendigt at isætte helt nye egere i hele hjulet, og gør man det kan man jo vælge dem en klasse kraftigere.
Man kan jo lave bilhjul med egere der kan holde, så selvfølgelig kan man også få cykelhjul til at holde, men man skal være opmærksom på det.

Med hensyn til krankmotor typen kan jeg også anbefale Impuls modellen fra Gazelle, som også er attraktiv på prisen. (Gazelle og Kalkhof er en del af samme koncern, men er direkte konkurrenter i markedet)
http://www.fantombike.dk/pi/Gazelle_Imp ... 5_380.aspx

torben_e
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 jun 2013 23:30

Re: Erfaringer fra kraftige elcyklister søges

Indlæg af torben_e » 06 jun 2013 11:15

Den pågældende forhandler har ikke erfaring med TranzX centermotorer - idet han aldrig har solgt disse (de er først kommet på markedet i 2013). Det har vi derimod - og vi har solgt rigtig mange uden at opleve nogle problemer overhovedet. Han refererer måske til nogle gamle systemer med motor i forhjulet osv..... Anyways, Winora laver også cykler med Bosch Centermotorer. Har i mellemtiden undersøgt deres max vægt og den er 130 Kg.

Held og lykke :)

Besvar