Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Diskussioner om reservedele m.m.
steenk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29 apr 2013 19:58
Min elcykel: BATAVUS Socorro Easy ElCykel 36V 21gear.
Geografisk sted: Fyn´s land

Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af steenk » 29 apr 2013 20:16

Hej
Når du køber ny elcykel er det som regel kun effekten på elmotoren (max 250W) som man interessere sig for. Men drejningsmomentet er meget vigtigt. Jo højere det er, jo mere træk får du på cyklen. :D
Batavus opgiver drejningsmomentet på deres cykler, f.eks. 40 Nm (Newtonmeter). Se evt. på http://www.batavus.dk

Har selv en cykel med Nm på 40, den trækket fantastisk. :D


Vil du have et stort udvalg at kigge på (og prøvekører), så se på http://www.fantombikes.dk og kør en tur til Brøndby eller Hornsyld.


Mvh Steen

ankjaers
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22 maj 2013 22:22

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af ankjaers » 23 maj 2013 19:30

Måden man beregner watt er volt ganget med ampere. Som "tommelfingerregel" kan man sige at ampere giver moment, og volt giver topfart. At angive moment på en el motor i Nm er upræcist.

Små biler har omkring 60-70Nm moment. Så 40Nm på en 250watt motor lyder helt vanvittigt.

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af boeckstyns » 25 maj 2013 11:25

Afhængigt af viklingerne i motoren kan den jo sagtens være "gearet" til acceleration frem for hastighed. Og hvis de 40 Nm er målt lige nøjagtig i det øjeblik der bliver åbnet for hanen ved stillestående start kan man sikkert godt få målt sig frem til 40 Nm. Meeeeeeen... Det er formentlig kun en brøkdel af et sekund den rammer 40 Nm.

Sommer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22 sep 2011 23:23

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af Sommer » 06 jun 2013 21:27

Watt er et mål for statisk energi (IxU) og Nm et energipotentiale eller arbejde.
1Watt = 1 Nm/sek = 1/720 HK eller 1watt/sek = 1 Nm

Når jeg regner 250 W/sek. Får jeg 250Nm eller 0,35 HK

At tale om at spændingen eller strømmen hver for sig kan beskrive hastighed og acceleration, er meningsløst. Det drejer sig alene om den afsatte effekt, altså I x U samt den strøm og spænding som motoren er dimensioneret til at omsætte.

Giver det mening ?

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af boeckstyns » 07 jun 2013 12:36

Ikke rigtigt...

Sommer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22 sep 2011 23:23

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af Sommer » 07 jun 2013 20:17

De 250W kan frembringelser ved 1 V og 250 A, eller 250V og 1 A og alle talværdier herimellem hvor strøm gange spænding bliver lig med 250 W.
Dette er naturligvis kun teori idet varme og virkningsgrad i begge yderpunkter vil vanskeliggøre konstruktionen af motoren.
Der er også et faremoment i at få en for høj spænding, (kan giver stød), eller en for høj strøm (kan give brand)

De 24 - 36 V DC ligger i et ufarligt område, så hvis motoren skal omsætte en energi på 200w skal strømmen være 200/36=5,6A dette sker ved at den dynamiske modstanden i spolerne er 36/5,6= 6,4 ohm
Hvis motoren er dimensioneret til netop disse arbejdspunkter vil drejningsmomentet være optimalt på ca 80% af 200 W, altså ca 180Nm/sek

Der er ingen mystik i matematikken

boeckstyns
Indlæg: 78
Tilmeldt: 19 dec 2012 16:31
Geografisk sted: København

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af boeckstyns » 08 jun 2013 09:50

Sommer skrev: Der er ingen mystik i matematikken
Tal for dig selv :lol: ! Jeg synes nu stadig at matematik er en rimelig mystisk størrelse. Ligesom jeg har det med de fleste ting man ikke kan ordne med en hammer...
Men det er helt klart tættere på at trænge ind til min lille hjernecellekoloni med omkring 50 beboere... Nu er det jeg ikke forstår så: Nm/sek hvordan forholder det sig til Nm?

Sommer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22 sep 2011 23:23

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af Sommer » 10 jun 2013 00:35

:geek: ok, jammen så er du sikkert god med en hammer.

Vedr dit spørgsmål så besvarede jeg dette tidligere:
1 W = 1 Nm/sek
Du kan kalde det, at gøre energi til bevægelse elle acceleration
Ok ?

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Indlæg: 53
Tilmeldt: 28 apr 2014 10:53
Geografisk sted: København

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af Arvicola Terrestris » 17 maj 2014 22:13

Et drejemoment på 40Nm virker slet ikke urealistisk for en el-cykel, med tanke på elmotorers generelle karakteristik. Og et simpelt opslag på momentkurver på nettet bekræfter også dette.

Og i vores benzin/diesel fokuseret verden kan det være svært at forstå hvordan en elmotor på 750W (1hk og fylder som en honningmelon) kan have et drejemoment på 80Nm, mens en "kæmpe" 90hk 2,2 liter turbo dieselmotor "kun" yder 400Nm.

Men sådan er det, for el styre for vildt!

Det kan man så vise matematisk, eller man kan holde en knallert tilbage og efterfølgende prøve at gøre det samme med en el-cykel, med samme antal hk.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Tjek drejningsmomentet på elmotoren.

Indlæg af dk1 » 17 maj 2014 23:05

Efterhånden kan nogle elcykelmotorer trække så meget, at vi ryger " i den anden grøft", således at rækkevidde selvfølgelig bliver kort hvis man har et forholdsvis lille batteri, men hvad endnu værre er, om cykel mekanikken kan holde til så meget power.
Syntes dog det er fedt at køre på en elcykel med et meget kraftigt optræk..... ;-)
Oplevelsen er dog meget forskellig, da nogle systemer kun har det kraftige optræk i de mindre gear, hvor andre systemer også har optræk i de høje gear.
Men det handler selvfølgelig også en del om batteri styring og rækkevidde på en opladning.

Vedr oplysning om moment på en elcykel i NM har jeg også syntes at det burde være en selvfølgelighed, men det er efterhånden i praksis ikke meget anvendeligt må jeg erkende....
Der findes ikke nogen standard for hvordan det skal oplyses. (Under hvilke forudsætninger)
Nu reklameres der jo med helt op til 70-80 NM, og så burde man jo være nervøs for at ryge bagover....., eller ihvertfald have en kort rækkevidde per opladning.

Besvar