Overvejer selv-byg

Diskussioner om reservedele m.m.
cab
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 jun 2013 12:22

Overvejer selv-byg

Indlæg af cab » 22 jun 2013 08:50

Hej - jeg er ny her på forummet, men har i de sidste uger kigget med på forskellige indlæg.

Sagen er at min kone gerne vil have en el-cykel, så hun bedre kan følge med når vi er ude på cykeltur.

Jeg har selvfølgelig overvejet at købe en ny, men jeg synes at de fleste el-cykler er temmelig dyre og uden den helt store batterikapacitet. Derfor har jeg kigget efter forskellige kits og der findes jo mange muligheder, specielt i østen, men jeg har ingen erfaringer med at bestille den slags.

Derfor håber jeg at der er nogle her på el-cykling der kan hjælpe med gode råd om valg af kit og hvordan man får købt det. Jeg er ikke bekymret for selve ombygningen da jeg har ganske god erfaring med cykelteknik, men jeg kan jo nok for brug for lidt gode råd angående el-delene da jeg ikke har prøvet det før.

Prioriteten er laaaang rækkevidde og en kraftig motor, samt at man ikke skal sidde og holde på et gashåndtag eller lignende. Prisen spiller en rolle også :roll:
Cyklen det skal bygges på er en ældre mountain bike der kører helt fint i øvrigt.

Mvh.
Carsten

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af dk1 » 22 jun 2013 09:35

Hvad med lyd, og hvordan systemet føles at køre med ?

Det er som regel noget folk går meget op i hvordan det føles, og som der er meget forskel på fra elcykel til elcykel, og fra mærke til mærke.

Skal man kunne køre rigtigt langt, er det noget der som regel er endnu mere vigtigt at tage med i beslutningen.

Et råd kunne være at tage ud og prøvekøre nogle forskellige elektriske MTB cykler, så I har lidt fornemmelse for hvad krav til en langdistance elektrisk MTB cykel bør være.

Min overbevisning er, at der er ret stor forskel i hvordan det føles at køre på dem, både set ud fra et mekanisk og et elektrisk synspunkt, men også med hensyn til hvad man skal bruge den til. (Vejkørsel eller off Road kørsel, og i hvilken grad)

..., men det gælder nu ikke kun MTB elcykler, men i en lidt højere grad end på almindelige elcykler.

cab
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 jun 2013 12:22

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af cab » 22 jun 2013 11:17

Tak for input!

Måske er det en god idé at kigge lidt på nogle færdige cykler for at få lidt føling med konceptet.

Lyd? Hvad mener du med det?

Mht. følingen i kørslen, var det min forventning at med en forhjulstrukket el-cykel vil det være meget lig en almindelig cykel, bare lettere at træde - men det er måske temmeligt naivt :oops:

Jeg ville gerne have at rækkevidden var mindst 50 km selv med modvind og bakker og begrænset indsats.

Mvh.
Carsten

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af dk1 » 22 jun 2013 12:10

Du skal helt klart prøve nogle stykker inden du springer ud i sådan et projekt.
Når du har prøvet bare et par stykker, så vil du allerede være meget klogere, da du derefter har en fornemmelse for hvad der menes med "el cykel følelse".

Lyd opfattes forskelligt, og hører også til cykelfølelsen, da den også er forskellig fra system til system.

Personligt mener jeg at en MTB helt klart skal være med baghjuls motor, da den ellers er ret håbløs at benytte ordenligt i offroad terræn.

50 km rækkevidde er ikke noget problem på vej, man kan være det ved offroad kørsel af forskellige årsager.

cab
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 jun 2013 12:22

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af cab » 24 jun 2013 09:14

Selvom det er en mountain bike, er det ikke der bliver brugt off-road på den måde - højst lidt skovsti og ellers asfalt.

Hvor stor motor og batteri skal man have, hvis man vil være rimelig sikker på at kunne køre 70-80 km uden at skulle yde en nævneværdig indsats?

Mvh.
Carsten

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af Vildkat » 24 jun 2013 12:08

Du kan se lidt på andres erfaring med 80km/t elcykler:

http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=14&t=398

Her anvender man:
Batteri kapacitet 1.5KWh
Motor:4.5KW

Men... det kræver ikke meget fantasi til at forestille sig en styrt med 80 km/t i shorts, samt 50-100kg tung cykel.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af dk1 » 24 jun 2013 12:19

Vil mene at et batteri på ca. 500 watt timer vil kunne gøre det som f.eks et 36Volt 15AH batteri, og så bare en lovlig motor.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af Vildkat » 24 jun 2013 14:12

Ok. Det var en rækkevide på 80km.. Jeg misforstod indlægget :oops: .

500Wh kan sikkert klare behovet...

cab
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 jun 2013 12:22

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af cab » 25 jun 2013 12:21

Tak for input.

@Vildkat: Ja, det er rækkevidden der er vigtig for mig. Selvom jeg gerne vil kunne regulere farten - evt. til mere end de 25 km/t - er det langtfra en prioritet, ligesom cyklen heller ikke skal benyttes i nævneværdig off-road forstand.

Er der nogen af Jer der har erfaring med hvor man kan købe sådan et kit som dk1 foreslår? Eller hvordan finder man evt. batteriet? T. Hansen har såvidt jeg kan se alle dele undtagen batteriet i så stor kapacitet.

I en google search, kommer det største udvalg tilsyneladende fra Kina, men jeg har ingen erfaring med at bestille overseas.

Gode råd efterlyses...

Mvh.
Carsten

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Overvejer selv-byg

Indlæg af Vildkat » 26 jun 2013 03:11

Jo, der findes en række forslag under motor kits & batterier.
http://www.elcykling.dk/viewforum.php?f=17

Både Kina og US skal du betale moms, hvor toldmyndighederne har varen indtil at du betaler momsen.

Besvar