Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Besvar
Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af Vildkat » 22 dec 2008 18:18

En af ulemperne med en liggecykel er, at man kan ikke anvende kropsvægten som hjælp op af bakker (altså at "stå oppe" i pedalerne). I kraftig modvind vil man også mærke belastningen konstant i benene. Har man en forhurtig kadance dræner man sine musker for ilt, så kadance er langsommere på en liggecykel end på en Racercykel. Til gengæld har en liggecykel den fordel at den har lavere profil, og derved mindre luftmodstand. Generelt har liggecykler, en højere vægt en end almindelige cykler (på grund af sædet og længere stel).
Da jeg valgte min nr. 2 liggecykel, var mine krav til den:
Store hjul (28”). Min gamle liggecykel har et 20” forhjul som punktere efter 1200-1400km.
Lav vægt.
En kort kæde og det medføre at den bliver forhjulsstyret.
Mulighed for eldrift.

Det fandt jeg i en Amerikansk designet liggecykel fra Cruzbike. Modellen er en racer model, hvor stellet (uden hjul) er knap10kg. Hjulene er 28”, og baghjulet kan erstattes med forhjul elmotor system.
Jeg købte den via Norge, hvor jeg fik en god support, men... Norge er IKKE med i EU, så cyklen plus en glasfront kostede 14000kr, hvorpå jeg fik en ekstra regning fra TOLD, på 2500kr. Jeg skulle ha købt cyklen via Tyskland eller England.
Cyklen er bygget i østen.
Så fik jeg hjul + gear + bremser monteret af en cykelsmed for ca 10.000kr.
I sidste omgang fik jeg elhjul + batteri + lader + gashåndtag + ledninger til 7400kr.
Jeg har måtte forlænge et kabel.
Cyklen er ikke færdig, for jeg skal ha løfte bagagebære, med et forlængerstykke, og jeg mangler også at montere min glasfront, så jeg kan ligge i tørvejr.
Selve projektet kunne ha være gjort billigere, hvis jeg selv havde værktøj til hjul og gear.
Her er producenten hjemmeside:

http://www.cruzbike.com/silvio.html

Jeg har selvfølgelig navnkaldt den El~Silvio, med kælenavnet "Black Cat"
mvh
Ole alias Vildkat
Vedhæftede filer
MVC-722F.JPG
MVC-722F.JPG (72.39 KiB) Vist 31820 gange
MVC-721F.JPG
MVC-721F.JPG (61.25 KiB) Vist 31821 gange
MVC-720F.JPG
MVC-720F.JPG (73.78 KiB) Vist 31821 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af Vildkat » 23 dec 2008 11:25

Streameren eller glasfronten er vist på følgende hjemmeside, på en tilsvarende model af Silvio'en:

http://www.cruzbike.com/forums/viewtopi ... 4694#p4694

mvh
Ole

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af Vildkat » 19 jan 2009 23:00

Sidste nyt
MVC-725F.JPG
MVC-725F.JPG (60.12 KiB) Vist 31741 gange
Jeg har tilført mit hjemmelavet "EL~" til cykelnavnet Silvio, på mit cykelstel.
MVC-726F.JPG
MVC-726F.JPG (83.17 KiB) Vist 31741 gange
Der er lavet nogle forlængerstykker, så baggagebæret er kommet op i vandret stilling.
MVC-723F.JPG
MVC-723F.JPG (75.56 KiB) Vist 31740 gange
Her er et billede af hvordan controlleren ser ud:

Forsættes..

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af Vildkat » 05 mar 2009 22:41

Så kom jeg ud på min jomfru tur på min EL~Silvio.
Jeg har samlet tre kabler med Elektriker tape under stellet.
Jeg har bemalet den på streameren som Black cat.
Selve turen gik IKKE godt. Min streamer raslede sig løs, så fødderne ramte streamerne efter ca 1000meter. Det var jeg ved at blive sindsyg over, for jeg strammede de skruer jeg kunne undervejs. Derfor skal jeg have lavet et lille ekstra beslag så den bliver i samme vinkel.
Jeg kunne undervejs på min vej, mærke at Streameren fungerede som et sejl.
Min erfaring med motoren.. Jeg syntes ikke at der var den store forskel, og mit gashåndtag, har ikke den rigtige funktion. Jeg kan ikke registrere en hastighedsforøgelse når jeg drejer på den, men løfter jeg forhjulet, og pedalerne køre rundt,trækker baghjulet.
Så mit projekt er ikke helt færdig.
-forsættes-
Vedhæftede filer
MVC-748F.JPG
MVC-748F.JPG (77.66 KiB) Vist 31635 gange
MVC-746F.JPG
MVC-746F.JPG (100.24 KiB) Vist 31635 gange
MVC-747F.JPG
MVC-747F.JPG (69.99 KiB) Vist 31636 gange

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af Vildkat » 19 mar 2009 22:31

Nu har jeg gennemført 2 normale kørsler på 29.5km (altså frem og tilbage lig 4x29.5km), og jeg har nu lidt mere erfaring om min El~Silvio.
Min elmotor står motoren fra ved 30km/t, og jeg skal faktisk anvende gashåndtaget for at presse de sidste km ud af den.
Jeg har kørt et halvt år med min standard Silvio, hvor jeg har noteret op hvor hurtig min kørseltid er.
Min hurtigste tid som jeg har kørt var 1time 3min, og da der er lidt over 30 lyskryds på min rute, skal der ikke mange stop til for at påvirke tiden.

Tirsdag 17.03 havde jeg en 10m/sek medvind og jeg gennemførte turen på 1time 4min. Da jeg skulle hjemad, havde jeg den tilsvarende modvind. I det tilfælle ville jeg være hjemme på 1time 40-45min. Min El~Silvio og jeg kom hjem på 1 time 17min.
Den sidste dræber bakke som ligger efter Hedehusene, ville min hastighed ha været under disse vejrforhold 8-12km/t. Jeg strøg op af den med 26.8km/t.

Powerforbrug:
Min vildkat har brugt (42Vx9A)+(42Vx6A) =378W+252W=630W.
Min El~Silvio har (30Vx10A)=300W.
Men !!! selv i dette blæsevejr angav batteriet at det stadig var halv fyldt. Dvs. at jeg får mere power for pengene med denne hybrid af en liggecykel og elcykel. I almindelig vejr står batteriet som ¾ fuld. Derfor må rækkeviden være imellem 60km-120km på El~Silvio.

Er min cykel 36.000kr værd i forhold til andre ?? Tja, en racercykel kan man opnå gode resultater, men man kan ikke ligge delvis i tørvej på racercykel. Jeg ville heller ikke kunne ha cyklet efter 4 mdr pause på den angive tid. Ja, elmotor sammen med cyklen, giver med en uvurdering glæde og en uafhænginghed overfor de offentlige transport. Samtidighed giver elmotoren mig en aflastning op af bakke, og under acceleration. Ned af bakke eller hastigheder over 30km/t er det alene min muskelkraf. Jeg kan køre omkring 38km/t til 49km/t i længere tid.
Per dag vil min transporttid gå fra ca 2timer40min til 2 timer 20min uanset vindretningen.

krk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 aug 2010 22:13
Min elcykel: Liggecykel under ombygning til elcykel
Geografisk sted: Ringe

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af krk » 19 aug 2010 22:47

Hej Vildkat.

Endelig synes jeg, at jeg har fundet noget, jeg kan bruge.
Jeg har i mange år kørt på liggecykel, både på arbejde og på lange ture i sommerferien.
Men nu har jeg desværre fået en knæskade, så nu har jeg gennem et stykke tid læst om elcykler - en elcykel kunne måske redde min fremtid som cyklist. Men helst på en liggecykel - og så finder jeg ret tilfældigt din beskrivelse af dit eget selvbyggerprojekt, som tilsyneladende er gået godt, herligt.
Det giver mig mod på selv at forsøge mig med at bygge min liggecykel om til en elcykel, så jeg vil gerne høre om dine erfaringer med dit svenske kit.
Bl.a. styreenheden
- hvordan kobler det motoren til og fra (afhængig af pedaltrykket eller blot at pedalerne bevæges),
- hvor mange trin er der i tilkoblingen,
- er det en passende glidende indkobling af motoren,
- hvordan monteres tilkoblingsføleren, ligger den inde i selve krankboksen eller er den monteret udenfor,
Og motoren
- er den børsteløs,
- er den med friløb.
Jeg har været inde på den side, som du refererer til og kan se, at der findes meget større batterier end de sædvanlige 10 Ah. På mine sommerferier har distancen som regel været 100 km eller mere, så jeg forestiller mig, at jeg skal bruge et batteri på 20 Ah - hvordan er dine erfaringer med batteriet fra firmaet?
Og hvordan er firmaet - er det pålideligt?

Venlig hilsen
Kristian Krægpøth

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af dk1 » 20 aug 2010 00:21

Bare lige en detalje omkring AH.
AH er i sig selv ikke et udtryk du kan bruge til noget, da f.eks en 36V 10AH er en halv gange større end f.eks et batteri på 12V 20AH.

Det er derfor at watttimer faktisk ville være et langt bedre udtryk for batteri kapacitet, da det findes ved at gange Amperetimer med watt. F.eks 36x10= 360watttimer mod 12x20= 240watttimer.

V= volt siger noget om systemet "størrelse", da f.eks et 36V system er et kraftigere system end f.eks et 24V system. (Billedligt kan man sige at "V"olt er rørets tykkelse, hvorimod watttimer er størrelsen på "benzintanken")

Årsagen til at nogen vælger 24V frem for 36V er typisk at det er billigere at producerer, da man kan benytte tyndere ledninger, komponenter etc, men ikke mindst at man skal bruge 50% flere battericeller for at lave samme antal AH i f.eks 36 volt frem for 24 volt.
36V batterier er derfor typisk og logisk også dyrere end 24V hvis det skal være i samme kvalitet.

Så jo hårdere et system skal arbejde (tid og styrke), jo vigtigere er det at elsystemet er lavet til det, men et batteris antal watttimer vil altid give et udtryk for hvor stor en "tank" energi man har med på sin tur.

Motorens styrke oplyses typisk i watt og er den på f.eks 200 watt, så kan den med en batteri kapacitet på f.eks 240watttimer køre med fuld kraft i 1,2 time (240:200) som udgangspunkt.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af Vildkat » 20 aug 2010 08:43

krk skrev: 1) hvordan kobler det motoren til og fra (afhængig af pedaltrykket eller blot at pedalerne bevæges),
2) hvor mange trin er der i tilkoblingen,
3) er det en passende glidende indkobling af motoren,
4) hvordan monteres tilkoblingsføleren, ligger den inde i selve krankboksen eller er den monteret udenfor,
5) og motoren er den børsteløs,
6) motor er den med friløb.
7) Jeg har været inde på den side, som du refererer til og kan se, at der findes meget større batterier end de sædvanlige 10 Ah. På mine sommerferier har distancen som regel været 100 km eller mere, så jeg forestiller mig, at jeg skal bruge et batteri på 20 Ah - hvordan er dine erfaringer med batteriet fra firmaet?
Og hvordan er firmaet - er det pålideligt?

Venlig hilsen
Kristian Krægpøth
Hej Kristian.
Først en kommentar: Mit sæt har den lokale Schwinn cykel smed købt hjem til mig, og han har også vinklet mit baghjul til mig. Schwinn og SCO's 24V system er det samme, og jeg anvender en forhjul's motor til mit baghjul.
Inden du går i gang, skal du gøre dig nogle overvejelser. Du nævner ikke din liggecykel model, men de fleste har liggecykler med baghjulstræk. Her skal du tage et valg, vil du have hjælp på forhjul eller baghjul ? Her kan det blive et problem om der ef plads nok til motoren. Har du selvudvendig gear på baghjulet, kan det blive et problem at fylde motor og klinger for meget, alternativ er der forhjul træk. Et 3 alternativ er motoren som trækker på kæden.
Jeg har ekstra stik, hvis du skal forlænge dine elkabler.

1) Jeg har et gashåndtag, som jeg kan give ekstra gas ved start, men mine pedaler skal køre omkring de 7 km/t
2) Min kontroller har ikke flere trin.
3) Motoren starter ved 7 km/t. Jeg kan mærke at op ad bakke, giver gashåndtaget, mere energi til motoren end pedal hastigheden.
4) Føleren er sidder ved min krank, og er flere små spoler, som giver en puls når magneterne bevæger sig forbi. Dette kabel har jeg forlænget.
5) Jeg tror at samtlige motor som på market, er børsteløs. De allerførste elmotor var med børste som blev slidte, men du skal nok omkring 10 år tilbage.
6) Ja jeg har friløb på min model, dvs. da jeg forbandt min forsyning til motoren forkert, lød der bare en skraldelyd for motoren. Samme type skralde som der findes i umbraco sæt.
7) Min cykel har 24V/10Ah batteri det giver alt efter om jeg bruger gas, eller ej maksimal 70km (vindstille). 100km er langt, efter nutidens forhold. De største batterier som jeg har set, indtil videre er 36V/14Ah det største batteri som jeg har set. Jeg mangler at skrive om en elcykel i UK, som har 36V 10ah +14ah som har en rækkevide på 129km. de har løst det ved en kombi løsning, hvor man har et batteri bag saddelstangen, og et batteri under baggagebæret.
Til liggecykler er det smarteste en batteri under baggagebæret. Du skal også "ha i tankerne" omkring batteri priserne, Lifebike/thansen 24V/10Ah batteri koster omkring de 2000kr. Jeg skal betale omkring 2600-2800kr for et Schwinn/SCO batteri på 24V/10Ah, og jeg har set 36V/14Ah til omkring 4500kr (SE).
Jeg køber et ekstra batteri som jeg sætter fast oven på min bagagebære med burretape. Så har jeg godt nok manuel omskiftning, men en rækkeviden på 80-100km uanset vejret.

krk
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 aug 2010 22:13
Min elcykel: Liggecykel under ombygning til elcykel
Geografisk sted: Ringe

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af krk » 20 aug 2010 17:53

Ja det er rigtigt, det er produktet af spænding og amperetimer, som giver "tankens" størrelse.
De batterier, som jeg så på http://butik.roxproductions.se var 36 V op til 35 Ah, altså 1260 Wh.
De har en lidt uhandy facon, 27 x 21 x 14 cm, for et cykelbatteri. Og efter billederne ser det ud som om, batteriet er samlet i en gaffa-forbinding.
Men der er også et 36 V x 16 Ah = 576 Wh batteri, som ligner et mere almindeligt cykelbatteri. Der står dog ikke mål på. 5300 svenske kr - det er ca 4300 danske kr.

Men når jeg kigger lidt mere på beskrivelsen af firmaet, ser det ud som om, det er et enmandsfirma med speciale i IT-support og film/foto.
Det var derfor, jeg ville høre om firmaet virkede pålideligt i handel. Det kan jo både være en fordel med et entusiastisk enmandsfirma - men også det modsatte.

Jeg har også været inde på http://www.ecoride.se, det virker mere som et større firma. På den hjemmeside findes der også et par gode billedserier om ombygning af almindelige cykler til elcykler.
Men er der nogen, der ved, om der findes et firma i Danmark, som forhandler el-kits til cykler? Det er nemmere med et dansk firma, hvis der skal afklares ting og sager via telefonen. Og garantibetingelserne er vidst også lidt bedre i Danmark end i Sverige.

Forstår jeg det rigtigt vildkat: Motoren kobler ikke ind før hastigheden er oppe på 7 km/h, og at det reguleres på gashåndtaget, hvor meget motoren skal yde? Og de 7 km/h måles ved en føler ved kranken - det er i virkeligheden pedalbevægelsen, som registreres?

Hvad når du bremser? Er der en føler ved bremsehåndtagene, eller kobler motoren ud, når pedalerne står stille (som de normalt gør, når man bremser - hvad sker der egentlig, hvis pedalerne bevæges baglæns?)

Min cykel er baghjulstrukket, som man kan se på billederne. Eller kan man - jeg er ikke helt med på, hvordan jeg får sendt billeder med her. Den er bygget på et mountainbike stel med 26" hjul. Så det skal nok være en motor på forhjulet.
Noget som ikke har med el-cykler at gøre: Hvordan virker det med forhjulstrækket og styringen på din liggecykel - skal man ikke holde gevaldig imod på styret for at køre lige ud samtidig med, at man træder i pedalerne? Eller kræver det, at man kører med clips og både trykker og trækker i pedalerne? Den ser spændende ud!

Venlig hilsen
Kristian.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Verdens første El~Silvio (liggecykel med eldrift).

Indlæg af Vildkat » 21 aug 2010 11:33

Jeg kan vælge, at lade min kontroller styre hastigheden via pedal hastigheden, eller jeg giver den ekstra gas, over de 7 km/t. Når jeg holder stille, skal jeg lige overvinde vælte hastighed, og så går min motor i gang. Det kan være et problem, hvis jeg skal cykle i langsom hastighed, fordi eksemplevis at en bil holder på cykelstien. Så kan man blive overrasket over, at motoren går igang. Men det er en klar fordel, at vælge et motorsystem med en gashåndtag. F.eks stopper min kontroller ved ca. 24 km/t, men med gashåndtag kommer hastigheden op på de 27-28km/t
Det er sandsynligvis pedal hastigheden som er bestemmende for indkobling.
Bremsehåndtagene er en del af elsystemet, og der går ledninger fra begge bremser til kontrolleren.

Min kæde hoppede af på et tidpunkt (dvs. den kørte ved siden af tandhjulet) og der kørte cyklen kun pga. pedal hastigheden.

Billeder vælger du under fil navn, finder dit billede på din PC, og ser evt. en prøve. Det finder du under denne teksrude, når du skriver.

Jeg ville nok vælge en kombi af de to systemer, som du viser, så du får et stor batteri (Rox er et af de største batteri valg, men motoren er en tung løsning), og et lille motor i forhjulet på 36v, eller hvis du anvender 24V motor, og kontroller, så kommer der fart på !!.

Der findes 2 liggecykler af min model, og en mindre model men samme princip i Danmark pt. Det er næsten umuligt at starte cyklen, hvis den er tungt gearet, for benkræfterne er stærkere end armkræfterne. Så vil cyklen trække til den side som man træder. Pedalhastigheden må ikke blive forhurtig, det påvirker også styringen.
Fordelen er at kæde er kort, så den føles ikke slap som en lang kæde kan føles som.

Besvar