Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Besvar
Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Indlæg af Terminator » 02 feb 2014 12:57

Så gik der et år med ovenstående cykel. Jeg har tidligere lavet et indlæg om det at have dårlige ben og kunne cykle på el-cykel. Den findes her http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=3&t=596

Jeg fik indfriet min mål med over 10.000 km på et år, faktisk fik jeg cyklet 11.121 km. Det skal dog siges, at der kun var tale om 7.000 km på min Ebsen og resten på en BH Neo Cross som jeg skriver om senere i februar.

Der har kun været en reklamation og det var udskiftning af motoren efter en måneds tid. Den reklamation foregik gnidningsfrit og uden bøvl.

Men ellers er de 7.000 km gået godt.

Kæde/tandkrans gav først op efter de 7.000 km og det skulle vise sig at være et problem at få det skiftet ved de lokale cykel-handlere.
Den første lokale jeg kørte til oplyste at det kunne han godt skifte. Efter to dage ringede han og sagde at der skulle bruges SPECIAL-værkstøj til at få kransen af og det havde han ikke. "Men kør over til ham der bor 10 km fra dig, ham har jeg snakket med og han sælger cykler som din og han siger at det kan han sagtens gøre".
Jeg kørte så over med cyklen om torsdagen og svaret var at det kunne han da sagtens. Du kan hente den senest fredag i næste uge var svaret. Nå ugen gik og intet var sket om fredagen. Det var også begyndt med hård frost og sne og da jeg vidste at cyklen stod udenfor, var jeg ret bekymret og havde været det lige siden mandag da det så småt var begyndt med det dårlige vejr..jeg havde set ved aflevering at de nye EBSEN Cross han havde til salg også stod udenfor og med lidt rust på skruer!!! Og jeg har ALTID mit batteri opbevaret inde i mit hjem, så jeg tænkte om jeg måske skulle hente cyklen her og nu..men jeg tog chancen og lod det blive ved tanken....
Jeg skrev så fredag og spurgte om cyklen var færdig. Svaret var NEJ, jeg kan ikke skille det ad og har i mandags bestilt værktøjet ved Panther (som er en Ebsen) men har ikke modtaget det endnu. Godt så var mit svar, jeg henter min cykel i dag og så kan du ringe når du modtager værktøjet. Som sagt så gjort.
Onsdag var der så stadig intet sket og jeg skrev at nu ville jeg få lavet det ved Fantombike...
Jeps Fantombike havde værktøjet, men måske ikke kransen. De havde én til at ligge og de vidste ikke lige om det var en 28 tands eller en 32 og de kunne ikke lige huske hvad der sad på hvad af de Ebsen. Jeg talte mine tænder til 32 og gudskelov var det lige den de havde på lager!!! - ellers kunne udsigterne være lange til at få én hjem fra Panther/Ebsen. Ups...lang tids levering på værktøj og lang tids levering på tandkranse fra fabrikken lyder absolut ikke beroligende for en køber af deres cykler. Dette er selvfølgelig uden Fantombikes kontrol, så ingen bad feelings der!
Nå jeg fik det så skiftet torsdag i sidste uge. Men lidt tankevækkende at lokale cykelhandlere ikke kan servicere en Ebsen Cross uden at skulle købe special værktøj ved fabrikken, med LANG leveringstid og dermed ulempe for deres kunder!!!!! Det er så noget man skal være opmærksom på når man køber sin el-cykel, kan den laves lokalt eller skal du køre flere 100 km for at få det lavet, hvis de da så overhovedet har det på lager, hvis ikke så måske en måneds tid ventetid på delen!!!! Det burde Ebsen sgu lige få lidt mere styr på!!!!!!!

Samtidig fik den et eftersyn. Efter de 7.000 km var mine bremseklodser kun slidt 50% og der fandtes slet ingen fejl på min Ebsen. Det eneste jeg selv har gjort er efterspænding et par gange og én af gangene var der et eger der var lidt løs i det, ellers har jeg ingen fejl konstateret. Jeg renser og smører selvfølgelig kæde ved hver ca. 150 km!.

Selv her under den stærke frost og en del vind, har jeg snildt kunne køre 23 km på lige lidt over 50% af batteriet. Jeg kan faktisk ikke mærke på mit batteri at det har været ladet på i alt ca. 450 gange. Det er ofte jeg lader to gange om dagen, hvis jeg tager to ture på omkring de 30 km. Så jeg mener, at mit batteri er ligeså god og stærk som da jeg begyndte. Jeg kan nok bedre bedømme det 100% her i foråret.

Jeg kørte de 2.000 km på nogle no-name dæk med indlæg bygget i og som Kildemoes bruger på deres cykler, det var i alle tilfælde svaret fra den butik jeg købte cyklen ved.
Efter 2.000 km fik jeg en punktering og dækket var også mere eller mindre slidt op.
Jeg fik så Schwalbe Marathon Plus på som jeg egentlig altid kører med, men dem havde forhandleren ikke ved køb af cyklen, derfor blev de der Kildemoes sat på. Så de sidste 5.000 km blev kørt uden en eneste punktering og stadig med ca. 4.000 km tilbage i dem.

Så min konklusion er: Fin og dejlig cykel, ret problemfri, men dårlig importør/fabrik grundet de lange leveringstider på værktøj/reservedele! Og et MINUS er at cyklen ikke bare lige kan repareres ved den lokale!!!!
Vedhæftede filer
Ebsen (1632 x 1224) (816 x 612).jpg
Ebsen (1632 x 1224) (816 x 612).jpg (144.67 KiB) Vist 23989 gange
Senest rettet af Terminator 02 feb 2014 17:00, rettet i alt 2 gange.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Indlæg af Terminator » 02 feb 2014 16:06

Så har jeg lige cyklet 23 km i 4 graders varme og kun lidt vind. Batteriforbrug ca. 30-35%..85% af vejen var det i Eco mode.....
Dejligt med ny kæde og kædekrans og det hele kørte bare som det var en ny cykel.... :D

Ang. de no-name dæk jeg nævnte ovenover...de dersens Kildemoes bruger...ja så havde jeg rent faktisk gemt et af de gamle og navnet er: Deestone.
Det ruller meget dårligt og det slides hurtigt...og en punktering efter 2.000 km...... :x
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Indlæg af Thomas » 23 maj 2014 18:39

Troede egentligt at jeg skulle være ejer af sådan en sag idag, da jeg havde indgået købsaftale med Fantombikes om køb.
Men de kunne ikke få controlleren til at levere strøm til baghjulet, så der var kun hjælp svarende til en streg.
Ærgerligt da den ellers accelerer ca. som BH neocross, dog mere kontrolleret og virked som en god cykel, men desværre for lille i størrelse 53 til mine 192 cm.
Men stor tak til Fantombikes for forsøget på at få den til at virke.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Indlæg af Terminator » 26 maj 2014 18:19

Min Ebsen er absolut ikke så accelerations venlig som min BH Neo Cross var. Der er en verden til forskel. Jeg syntes godt nok min Ebsen føles ret død i forhold til den momentstyrede BH, men smag og behag. Men denne Ebsen er ellers et RIGTIG godt køb.

Jeg ville til enhver tid vælge en BH Neo Cross hvis den bare var holdbar (den nye 2014 model skulle vistnok have løst problemerne, men se i en anden tråd). Er de problemer løst vil jeg om 1 år vælge en BH Neo Cross da den for mig virker som en lille hurtig racer :D

Min gns. hastighed på min Ebsen er altid imellem 23-24 km/t (dog op til 25 km/t hvis mine ben er gode, hvad de sjældent er).
På den BH Neo Cross jeg havde var gns. hastigheden normalt imellem 27-28 km/t og på de gode dage lige over 30 km/t.

Update på min Ebsen er at batteriet pludselig ikke kunne lades på. Da jeg efterlod det i lidt over 14 dage grundet ferie, med ca. 40% tilbage på batteriet, var det helt dødt da jeg så ville lade det op!! Og el-cykel branchen er ABSOLUT IKKE enige om hvorledes et batteri skal efterlades, lades op osv, da jeg på diverse internetsider kan se nogle mener det skal efterlades ved 50% batteri kapacitet, andre ved 60-80%, andre at det skal efterlades 100% opladet osv..osv... Det er bare en stor jungle og et STORT minus til diverse forhandlere at de IKKE er enige. Et batteri er sgu dyrt!
Men enden på det blev at, jeg sendte det til rep. ved Himex i Sønderjylland og det har siden virket upåklageligt!
Der var kun 1 års garanti på batteriet og det år var lige blevet overskredet med en uge!
BH har 3 års garanti på batteri og det er et ekstra plus til dem! :D

Jeg låner nu min Ebsen ud til venner og bekendte der griner af el-cykler og mener at de ingen motion giver, men de finder HURTIGT ud af at det er fordomme der IKKE passer, men mere om det senere på sommeren og til den tid også et lille indlæg om min Haibike XDURO Trekking SL, som har vist sig at være den mest holdbare el-cykel jeg har haft! Men også mere om den senere på sommeren, har kun kørt lidt over 3000 km på den og vil lige runde de 5000 km inden jeg vurderer den i forum her.

http://www.haibike.de/produkte_detail_e ... etail.html
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Indlæg af Thomas » 26 maj 2014 19:19

Jeg tror du blander acceleration og topfart sammen.
Ingen tvivl om at topfarten på en Ebsen er meget lavere end NeoCross og A2B, men accelerationen op til 24-25 km/t gik altså rimeligt tjept i mine øjne. Men har måske flere benkrafter end dig, så det mere er cyklens lethed, der gør sig gældende.

For øvrigt syntes jeg at den købte Neo Cross er væsentligt blidere i accelerationen end den jeg prøvede hos Fantombike.
Og vel at mærke uden at topfarten er forsvundet, kørte 32-33 km/t på et stykke (ca. 2 km) med let modvind hjem idag, og ellers 30-31 uden at anstrenge mig voldsomt.

Nåh, men nu vil jeg cykle en lille tur i det gode vejr.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Indlæg af Terminator » 26 maj 2014 20:17

Blander intet sammen, ingen tvivl om at BH (momentstyret) gav mere power i optrækket end min Ebsen. Og det er vel fordi den giver de 350 watt i optrækket eller hur?


Topfarten ( ved hjælpen) dalede når batteriet havde brugt ca. 30% fra ca. 30-31 km til kun at hjælpe til de ca. 26 km/t. Dette er også beskrevet af Fantombike et sted...

PS : Måske er der forskel på min 2013 model BH og din 2014? Jeg kan se testen her ikke siger helt det samme som jeg oplevede http://www.cykelportalen.dk/test-af-bh- ... neo-cross/
Motoren reagerer prompte når man begynder at træde i pedalerne og får forbavsende hurtig en op på de 25 km/ hvorefter kraften gradvis forsvinder.

Edit: Her er hvad Fantomb skriver om BH: Kraftig motor
BH Neo-cyklerne er udstyret med en af de kraftigste motorer på markedet. Motoren er en Neo RDS 36 Volts baghjulsmotor der yder 350 Watt i accelerationen og derefter drosles ned til 250 Watt konstant assistance. Cyklen er stort set lydløs, dette uanset hvilken belastning man udsætter den for. Du holder derfor en let gennemsnitshastighed ved hjælp af motoren og egen ydelse. Motoren hjælper via den baghjulsmonterede momentsensor og din egen kraft bliver derfor forøget fra faktor 0,7 til faktor 3,0 – hvilket tydeligt kan mærkes.
Senest rettet af Terminator 26 maj 2014 20:49, rettet i alt 5 gange.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Indlæg af Terminator » 26 maj 2014 20:25

Jeg fandt lidt fra DK1, dog ikke lige på Neo Cross, men jeg mener det også gælder den med hensyn til her og nu "hjælp" (hvis ikke det er ændret på 2014 modeller)


BH kommer nu også med en dame version i BH serien, som er "født" med et 12AH batteri.

Designmæssigt syntes jeg det er en meget flot cykel, som de færreste umiddelbart vil gætte på er en elcykel. At den kommer med et batteri med en større kapacitet, således at der kan pendles 30km x 2 på samme batteri opladning, gør det heller ikke ringere....
Eneste ulempe ved BH Neo er at den ikke kan køre "langsom", da den i øverste halvdel af batteriet let holder en gennemsnitshastighed på ca 30km/t, hvilket dog betyder at den bruger lidt mere strøm end andre elcykler, og derfor syntes jeg at 12AH batteriet er "prikken over i'et" for en smart pendler cykel til daglig transport.

Selv i laveste hjælpe niveau holder man let de ca 30km/t i march hastighed, men acceleration ved opstart er knap så agressiv hvilket jeg syntes er unødvendigt ved vejkørsel.
Bruger man cyklen til offroad kørsel gør det til gengæld at man får de vildeste accelerationer på højeste hjælpe niveau, og man skal lige vænne sig til at benytte væsentligt højere gear....

Som pendler på cykel er det en gigantisk fordel at man kan holde en snithastighed på de ca. 30km/t, da man uanset vindretning og bakker bedre kan planlægge sin rejsetid.

I batteriets "bund" kører den lidt langsommere, men den holder dog stadigvæk en gennemsnitshastighed ved de ca. 25km/t, hvilket dog stadigvæk er hurtigere end de fleste andre elcykel mærker kan yde på højeste hjælpe niveau, når batteri spændingen falder.
Ulempen er dog som nævnt, at den kører lidt kortere på en tilsvarende batteri kapacitet, end de fleste andre elcykel mærker.

Neo elsystemet kan selvfølgelig godt køre langsomt, men cykelfølelsen er bare bedre ved "rigtig" cykling i march tempo, og følelsen at man kan accelerer hurtigt ved vejkryds og holde et højt tempo i modvind og på bakkerne gør daglig cykling lettere at praktiserer i en stram programsat dagligdag. At man så også undervejs kan bestemme om, og hvor meget motion man vil have gør jo bare mulighederne større.....

Har prøvet at cykle både et 9AH og et 12AH batteriet tomt med BH Neo på hjælpe niveau 1, hvor hjælpe niveauet ligger på ca. 75% (moment styret), hvilket er højere end de fleste andre mærker. Trods det højere hjælpe niveau og højere gennemsnits hastighed kørte jeg ca. 50km og 70km med de 2 batteri størrelser, hvilket måske skyldes at cykelteknikken på BH cyklerne er beregnet til en højere hastighed end de fleste elcykler typisk er designet til.
På det højeste hjælpe niveau (op til +300% af ens egen ydelse), kan man selvfølgelig holde en højere hastighed på de bakker man ikke selv kan yde nok til at holde topfarten.

Cross modellen i Neo serien skulle også være på trapperne med mulighed for valg af det større 12AH batteri.

Kilde: http://www.fantombike.dk/pi/BH_NEO_Jet_ ... 8_346.aspx
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år

Indlæg af Thomas » 27 maj 2014 08:25

Neo Cross:
Ovenstående passer fint med hjælpeniveau Sport, hvor marchhastigheden er 30-32 km/t, med tydelig hjælp op til 30 km/t.
1. pind slukkede efter 20 km på mit 12 Ah-batteri, så forventer da 70-80 km før end batteriet er tomt.

Ved hjælpeniveau Normal hjælper motoren tydeligt til ca. 25 km/t, så selvfølgelig kan man også køre den hastighed.

I Ecomode er hjælpen kun svag og aftager glidende 16-20 km/t, så det virker som om hjælpeniveauerne er hastighedsstyrede.

For øvrigt er cyklen uden batteri en del lettere end min hverdagscykel og kan let køres i lavere gear uden hjælp.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Besvar