Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Cykelmamma
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2014 13:46

Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af Cykelmamma » 11 mar 2014 14:02

Hej med jer

Jeg drømmer om en elcykel, kan I hjælpe med at vælge den rigtige?

Vi flytter til Stevns og jeg skal bruge cyklen som daglig transport til arbejde, 25 km hver vej, også om vinteren. Jeg skal køre på cykelsti og landevej. Jeg har mulighed for at lade op på arbejdspladsen, men det er selvfølgelig smart, hvis jeg ikke behøver at gøre det.

Det vigtigste er faktisk, at cyklen er så driftsikker som overhovedet muligt, da jeg har brug for den til dagligt og ikke har tid til at skulle indlevere cyklen til reperation ofte, som jeg kan se, at nogle uheldige elcykelejere har været nødt til.

Jeg er i god cykelform, og vil gerne have motion undervejs, specielt på vej hjem. Jeg vil gerne kunne cykle stærkt (= friløb?).

Momentstyring eller ej må komme an på en prøve, men ud fra hvad jeg kan læse mig til, lyder det som om cyklen skal være momentstyret. Jeg er ret sikker på at jeg vil synes bedst om at få tilført motorkraft ved kranken, frem for forhjulet. Jeg er mest til udvendige gear, mindst 7 ( ikke ufravigeligt). Bremsetype: noget der bremser hurtigt og uden fejl, med de hastigheder jeg drømmer om, he he. Er for- og bagbremse nok? Jeg får nok også brug for noget affjedring bagtil?

Cyklen skal kunne klare at køre på grus eller en tur i skoven. Vi får brug for at kunne have et barn efter cyklen i en såkaldt efterløber, monteret på sadelpinden. Er det et problem i forhold til batteri på bagagebæreren?

Det gør ikke så meget hvad type cykel det ender med, så længe den kan honorere ovenstående, men om muligt, vil jeg helst have en sporty cykel med moderne design. Damemodel eller unisex.

Driftsøkonomi: Jeg vil helst have en cykel med så lang levetid som muligt. Dertil kommer at prisen på nyt batteri selvfølgelig også vil indgå i overvejelserne.

Budgettet for cyklen er rimeligt flexibelt, forstået på den måde at jeg gerne betaler for kvalitet, der holder længe og at cyklen fungerer upåklageligt efter ovenstående specifikationer. Men vi når nok smertegrænsen ved omkring 18.000-20.000 kr. inkl. batteri og tilbehør.

Har I et bud på en driftsikker arbejdshest af en elcykel?

Det skal lige siges at jeg har skrevet med gutterne fra Fantombike, hvor jeg overvejer at købe cyklen, og de har kommet med nogle ideer, men jeg vil gerne høre jer andres syn på sagen.

Tak!

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af Thomas » 11 mar 2014 17:58

Jeg er foreløbigt yderst tilfreds med min A2B 26" Hybrid, som netop er en unisex-model.
Momentstyret, så den hjælper efter hvor kraftigt du træder i pedalerne.
Pt. til 12.995 kr inkl. batteri for de sidste modeller, inden den skifter navn til Ørsted.
Der er en vis affjedring i sadelpinden, men 2 gnage 25 km om vinteren kræver uden tvivl en ekstra lader på arbejdet.
Min eneste anke er den lidt lave gearing, som mest er egnet til bykørsel, men har sat større klinge foran, hvilket løser problemet. Cyklen virker yderst gennemtænkt, f.eks. smart at der ikke er en forskifter og den dobbelte kædeskærm er smart, selvom jeg ikke har den mere.
http://smartmove.dk/elcykler/hybrid26/
Der kan dog opstå problemer med en anhænger.

Lidt mere sporty er BH Neo Jet:
http://www.fantombike.dk/pi/BH_NEO_Jet_ ... 8_346.aspx
Og der kan opdateres med skærme, bagagebærer og sadelpind med affjedring.
Og intet batteri i vejen for anhængeren.
Men koster så også 18.998,- plus opdateringer.

Du skal prøve cyklerne på en længere tur, gerne en halv times tid, så du kan danne dig et indtryk af cyklernes komfort.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af OdinTor » 11 mar 2014 18:32

... Jeg har prøvet 3 cykler med krankmotor. De havde alle 3 den ulempe, at de næsten ikke var til at få op over 25 km/t. Det kan selvfølgelig være mig (nuddelben) :lol: .
Jeg har lige købt Bh Neo Jet cyklen og, er meget begejstret. Den køre nemt 32 km/t. Den er momentstyret.
Jeg har kørt 67 km på den første opladning med maksimal hjælp fra motoren. Jeg har et 12amp/t batteri.
Der er ingen skærme, lys, lås eller bagagebærer på.
Jeg kunne snakke "priser" med Sorico Cykler i Valby.
Mvh

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af OdinTor » 11 mar 2014 18:40

... Jeg fik selvfølgelig sat skærme, bagagebærer, lås, schwalbe maraton plus dæk og lås. Alt i alt 19.344 Kr.
Derudover lys til ca 300 kr ...
Mvh

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af Thomas » 11 mar 2014 21:39

Cykelmamma skrev:Det vigtigste er faktisk, at cyklen er så driftsikker som overhovedet muligt, da jeg har brug for den til dagligt og ikke har tid til at skulle indlevere cyklen til reperation ofte, som jeg kan se, at nogle uheldige elcykelejere har været nødt til.
Dette taler for A2B'eren, som jo blev brugt af ToursCPH til Sightseeing.
Og selve cyklen virker som noget kraftigere bygget end en Neo Cross, som jeg også prøvede.
Jeg har dog ikke 19.000 kr at binde i en elcykel lige nu, men indrømmet sådan en Neo Cross var fed at cykle på, men ikke nær så komfortabel ved bump som A2B Hybrid.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

OdinTor
Indlæg: 53
Tilmeldt: 20 feb 2014 15:21

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af OdinTor » 11 mar 2014 23:20

... Det skal også nævnes, at Terminator havde store problemer med sin BH Neo Cross, som vistnok har samme data, som BH Neo Jet ...
Mvh

Cykelmamma
Indlæg: 6
Tilmeldt: 11 mar 2014 13:46

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af Cykelmamma » 12 mar 2014 02:43

Fedt, tak for input. Jeg har luret lidt på BH Neo Jet, den ser rigtig lækker ud, men jeg er bekymret for driftsikkerheden. Er det et generelt problem, eller er det kun én persons oplevelser det bygger på?

Den der A2B har jeg ikke set før, funky design og lovende profil for pendling. Jeg tror dog ikke der kan monteres efterløber til knægten med så høj bagsmæk. Der er tale om sådan en fætter her: https://www.google.gl/search?q=trail+ga ... B435%3B326

Hvad siger I til Move Easy Easy Run City, som er Fantombikes bud?

Super med sådan et forum her, for sådan nogle novicer som mig :D
Senest rettet af Cykelmamma 13 mar 2014 15:22, rettet i alt 1 gang.

Thomas
Indlæg: 233
Tilmeldt: 14 feb 2014 21:39
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af Thomas » 12 mar 2014 08:32

Jeg tror også at den model vil have samme problem med en efterløber, da batteriet sidder rimeligt højt i forhold til sadlen.
Din Tow bar buer jo nedad.
Personligt foretrækker jeg klart udvendigt gear og baghjulsmotor på en elcykel, specielt når man skal cykle så langt som 25 km hver vej dagligt.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af Terminator » 12 mar 2014 12:41

Cykelmamma skrev: eller er det kun én persons oplevelser det bygger på?

D

Det kan jeg garantere dig for det ikke er :D Men det er stadig op til den enkelte om de vil købe en BH eller ej.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

konda
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 feb 2014 14:36

Re: Driftsikker arbejdshest af en elcykel til pendling?

Indlæg af konda » 12 mar 2014 14:11

Jeg er glad for min BH Neo cross har kørt 4075 km

Besvar