Køb af første el cykel

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
dinovo
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2017 16:29

Køb af første el cykel

Indlæg af dinovo » 19 jun 2017 16:40

Jeg overvejer stærk at indkøbe min første el cykel.
Det primære brug er sjov - dvs den indkøbes ikke til at pendle til og fra arbejde, som udgangspunkt - men hvis den kan benyttes til det 1 gang om ugen, er det et plus.
Jeg bor tæt på natur/skov, og overvejer om en mountainbike kunne være sjovt - men samtidig skal den også kunne bruges på asfalt, da det nok er der den vil befinde sig 70-80% af tiden.

Jeg har en cykel, som jeg dog ikke rigtig får brugt så meget, og har ikke rigtig nogen historik med cykling i mit voksenliv.
Jeg har tabt en del kg det sidste år, og føler nu jeg har mere 'blod på tanden' til at syntes cykling kunne være en sjov måde at komme ud på. Men ikke med motion som det primære fokus - det får jeg dækket i et træningscenter, som fungere fint for mig.

Så, hvad skal man kigge på.
Min første tanke var en citybike - jeg har prøvet lidt forskelligt, og kom frem til at en Univega Geo E var et rigtig godt bud - syntes den var meget komfortabel, god motor, godt udstyr. Pris 25k, var dog lige i den høje ende, men muligt.

Nu har jeg så været ude og prøve en e-mountainbike (på asfalt-veje), og føler side-position og den kørestil der følger med, passer mig rigtig godt. Jeg har prøvet et par forskellige Focus Jarifa modeller.
Jeg har også prøvet deres Speed modeller (45 km/t), hvilket jeg ikke skal lægge skjul på var ganske sjovt. Da jeg prøvede en 'alm' 25 km/t igen, bagefter, følte jeg det var lidt tamt, da motoren slog fra ved 25 km/t. Alle dem jeg prøvede havde IMPULSE motor. Univega havde Bosch CX motor.

Jeg hælder derfor nu mest til en Focus Jarifa i29. Jeg har fået en OK pris (ca 24k) på en 2016 model. Men den cutter jo af ved de 25 km/t. Det kan jeg dog se, man kan komme uden om på div måder.
Jeg har nemlig også prøvet, og fået en god pris, på en Focus I Street Speed 2017 model til knap 30k. Her begynder jeg dog at sitre med øjnene, da 30k alligevel er en sjat penge, for en som ikke er 100% overbevist om hvor meget jeg vil komme til at bruge det.
Og det er samme motor der sidder i de 2 modeller.

Er der andre modeller/mærker jeg skal kigge på? Kan se CUBE også har nogle, men ved dog ikke hvor jeg kan se/teste dem henne. Jeg bor i København.

Er der evt andre ting jeg skal være obs på?

PFT :-)

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af Terminator » 19 jun 2017 16:51

Bosch CX motor er det bedste valg.

Impulse motor kan du læse om her (god fornøjelse): http://www.pedelecs.co.uk/forum/threads ... ors.24290/

Jeg ville besøge ham her.

https://www.ebikecenter.dk/

https://kortlink.dk/qv35
Senest rettet af Terminator 19 jun 2017 19:52, rettet i alt 3 gange.
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dinovo
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2017 16:29

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af dinovo » 19 jun 2017 17:05

Tak for link. Nu har jeg ikke læst det hele ;-), men mon ikke der findes en lign tråd om nogle der har været uheldige med Bosch?

Men, da jeg gik ind i dette med at søge efter en el-cykel, var mit udgangspunkt også at det skulle være en Bosch CX motor.
Den Cube jeg kan se fra din signatur, matcher umiddelbart meget godt med den Focus jeg kiggede på (altså din Cube Reaction HPA SL 500).
Ved du hvor man kan se og teste sådan en i København/sjælland?

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af Terminator » 19 jun 2017 19:42

Hvis man læser tråden så er der langt flere Impulse end Bosch. Der ligger et link til en tysk "undersøgelse" baseret på brugernes erfaring..der er ret mange Impulse motor skift.
Jeg er aldrig stødt på et forum der generelt har så mange problemer med Bosch, som det jeg læser om Impulse. nogle har fået skiftet Impulse motor både tre og fire gange... Kan ikke huske om Bosch havde "gengangere".
Selvfølgelig kan Bosch gå i stykker, det kan alting. Men jeg bryder mig ikke om det jeg læser om Impulse. Jeg kan jo ikke bestemme om du skal købe en Impulse eller ej, jeg kan blot skrive hvad jeg har læst om den og om jeg selv ville eje en.
Jeg har godt nok kørt mange km på Bosch motorer uden problemer. Dvs at der var en der havde problemer. Min Haibike Cross Pro fra 2015. Motor skiftet ved 1000 km....og igen efter ca. 12.000 km. Det var en fejl med et bestemt kugleleje i motoren. Der var en del der fik problemet, og et nyt forbedret leje blev monteret. Min Bosch motor jeg kører med nu, har kørt 12.500 km på 15 måneder..og der har ingen problemer været.
Dem der får skiftet Impulse motor i tråden, får den samme fejl på erstatningsmotoren.
Sker der noget med en Bosch motor, er de kun 6 arbejdsdage om at lave eller sende en ny. Ved ikke hvorledes Impulse er på det område.
Der bliver også solgt langt flere Bosch end Impulse så vidt jeg kan finde frem til, og i det forhold er fejlprocenten meget højere på Impulse. Jeg ville aldrig røre en Impulse.

Her kan du se Cube forhandlerne.. http://www.biketoyz.dk/find-forhandler Hvor mange der har e-bikes ved jeg ikke. Mit gæt bliver tæt på nul... :lol:

PS: Jeg ville nu satse på en KTM :D https://kortlink.dk/qv35
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dinovo
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2017 16:29

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af dinovo » 20 jun 2017 15:22

Tak for tilbagemeldingen.

Der er ikke langt fra tanke til handling, så jeg har idag prøvet, købt og fået leveret en Cube Reaction Hybrid HPA SL 500 i sort.
Har netop været ude og trille en lille tur på små 30 km - super oplevelse! Glæder mig til flere turer :-)

Begrænsningen på de 25 km/t skal dog fjernes - nogle tips til bedste måde at gøre det på, evt som skal købes og er plug'n'play?

Brugeravatar
Terminator
Indlæg: 480
Tilmeldt: 06 mar 2013 14:51
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af Terminator » 20 jun 2017 15:41

Tillykke med den. :D

Købt hvor?
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

dinovo
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2017 16:29

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af dinovo » 20 jun 2017 15:42

Terminator skrev:Tillykke med den. :D

Købt hvor?
Alex Cykler på Amager :-)

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af Willumsen53 » 20 jun 2017 15:52

Til lykke med biken.

Det letteste og billigste er at flytte magneten fra baghjulet til krankarmen og vende føleren på bagstaget - se evt. her https://www.youtube.com/watch?v=IylWU9T8xE8

Jeg har dog genbrugt magneten fra baghjulet i stedet for at købe en ny. Min magnet er med "egerriller", og disse har jeg brugt til at fastgøre magneten med to strips.

Vær obs på, at speedometer ikke længere er korrekt visende ved denne gratis metode.

Du kan også købe en række forskellige elektroniske dimser, der ophæver. De koster typisk 170-180 Euro. Google det.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

dinovo
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2017 16:29

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af dinovo » 20 jun 2017 18:24

Så fik jeg testet den hurtige løsning mht ophævning af de 25 km/t. Det virker jo helt fint. Det bliver dog hurtigt irriterende at speedometer mm ikke længere virker.
Tror derfor jeg vil bestille sådan en SpeedBox2 som ophæver grænsen men samtidig får display til at vise korrekte værdier.

Willumsen53
Indlæg: 95
Tilmeldt: 06 aug 2016 14:44
Min elcykel: Batavus Stream 2017
Geografisk sted: Holte

Re: Køb af første el cykel

Indlæg af Willumsen53 » 20 jun 2017 19:33

Eller køb et eksternt speedometer til 200 kr.

En anden stor fordel ved den billige magnetløsning er, at du kan reetablere cyklen til de lovlige 25 km/t på under 5 minutter, til når den skal forbi cykelhandleren.
Mvh
Peter

Cykel: Batavus Stream 2017 med Yamaha 250 W og 80 nm.

Besvar