Hej til "Alle" jer el-cyklister

Diverse indlæg, løs snak.
Kløver
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 okt 2007 15:38

Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af Kløver » 19 okt 2007 13:06

Hej til jer alle.

Hvor blev jeg glad over at finde en gruppe af el-cyklister hvor man kan udveksle spørgsmål og gode fif.

Jeg selv har en SCO el-cykel fra Bilka med lithiumbatteri. (Prøver at sætte et billede ind under "min cykel"). Jeg købte den i juni måned og det var dog "verdens 8ènde vidunder".
Desværre holdt motoren op med at virke efter en lille uge. Bilka vurderede at den ikke kunne repareres (de havde haft en del reklamationer af den art) så jeg fik en ny. Denne har bare virket upåklageligt. Jeg glædede mig til en tur på ca. 20 -25 km som reklamen lovede. Desværre var der ikke mere strøm efter ca. 11 km hvilket ikke var nok til mig. Jeg bestilte et ekstra batteri hos Bilka, men fandt så imellemtiden et batteri, magen til, i en cykelforretning der lovede ca. 70 km. Glad var jeg, selvom det var hundedyrt, for jeg var blevet så hooked på at cykle så det var alle pengene værd. Desværre viser det sig, at dette stopper efter ca. 40 km, men sammenlagt med det andet har jeg nu ca. 50 km. Er der nogle af jer der har samme oplevelse ?

På Gen-skriv og rigtig god cykeltur fra Kløver

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af kbe » 21 okt 2007 09:32

Hej Kløver.

Velkommen til. Der er vist en tendens til, at rækkevidden overdrives for elcykler. Min var opgivet til 40-50 km, men i praksis bør man ikke køre meget mere end 20 km pr. opladning, hvis ikke man vil slide (bly-) batteriet alt for hurtigt.

Noget andet der overdrives, og det gælder generelt for opladelige batterier, er antallet af opladninger/afladninger. For NiCd og NiMH opgives det ofte, at batterierne kan genoplades 1000 gange. Jeg har endnu ikke haft et batteri, der kunne det. 500 gange er da også fint, man skal bare lade være at skrue forventningerne for højt op. Jeg har set Lithium-batterier opgivet til at kunne genoplades 200 gange. Det er jo egentlig ikke så mange gange. Forhåbentlig kan dit batteri køre længere end det, ellers skal batteriet jo skiftes oftere end hvert år ved daglig kørsel.

Mvh. Kjeld

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af dk1 » 22 okt 2007 10:49

Hej Kløver

Prøv at kikke på bagsiden af batteriet, hvor der står hvor mange AH batteriet er på. SCO kommer ofte "kun" standart med et 5 AH batteri for at holde prisen nede.
Det nye du har fået er sikkert på 10AH og du kan så køre dobbelt så langt.
Et 10AH Litium mener jeg koster ca. 3200 til en SCO, hvor et 5AH koster ca. 2000kr. Vær opmærksom på at Litium polymer batteriet (Som SCO kommer med) ikke kan tåle frost, så husk at tage det med ind i varmen når det fryser.
Antallet af opladninger på Litium protanium (som SCO Litium også kaldes) skulle ligge på 700-1100 opladninger alt efter hvor god du er ved det.

Til gengæld benytter et Protanium 98% af batteriet kapacitet imod kun 65% på et typisk blysyre batteri, og derfor bliver distancen du kan køre per opladning længere, samtidig med at styrken ikke falder konstant som et bly/syre batteri gør.
(Oplysninger har jeg fået fra Schwinn/SCO)

Andre fordele (ud over vægten) ved Litium batteriet er at det ikke taber strømmen selv om cyklen står ubrugt, som et bly/syre batteri gør.
Antallet af mulige opladninger på bly/syre batterier vil typisk være 300-500 gange.
Litium batterier oplades ca. dobbelt så hurtigt som Bly/syre batterier og koster dermed mindre strøm.

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af kbe » 22 okt 2007 16:49

Hej dk1.

Er du sikker på, Lipo-batteriet ikke kan tåle frost? Såvidt jeg kan læse mig til, virker det dårligere ved lave temperaturer, men det virker dog. Da man jo trækker en ret stor strøm, når man kører med elcyklen, vil det også varme sig selv op.

Jeg har fundet et 24V/10Ah Lithium-batteri på Ebay til 249 Euro (inkl. forsendelse ca. 2000 kr), så det kan fås noget billigere end 3200 kr.

/Kjeld

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af dk1 » 23 okt 2007 02:10

Der er forskel på Litium batterier. Der er jo både ion litium og polymer litium.
Forskellen på de 2 skulle være vægten som skulle være ca 50% højere for ion, og desuden har ion batteriet en langsommere opladning samt færre opladninger i levetiden.
(sammenlignet ved samme antal Amper timer & Volt)

Data skulle være som følgende: (Kilde: "Protanium" batterier)
Li-ion:
Pris ca. 15-20% mindre end Li-pol
Vægt 40-50% højere end Li-pol
Utillization 95% istedet for 98% for Li-pol.
Semi fast charge istedet for fast charge for Li-pol.
500-1000 opladninger mod 700-1100 opladninger for Li-pol.
Litium Ion batterier har en svagt faldende spænding som polymer batteriet ikke har.

Med hensyn til frost står der på Protanium batteriet at det er velegnet til brug fra 0-40 grader celcius. Mener det er fordi polymer batteriet er bygget med gele som bliver stiv i frostvejr.
Det skulle dog være blevet testet afladet i 20 graders frost i 5 timer, men bør ikke opbevares i frost grader uden at det er i drift.

Protanium elcykel batterier er typisk 5AH eller 10AH litium Polymer batterier.
Prisen er inklusiv batteri boks komplet.

Vær i øvrigt opmærksom på at 2 forskellige fabrikater med enslydende data langt fra behøver at være af samme kvalitet, og dermed yder samme "strøm kvalitet"
En AH er desværre ikke det samme fra et NONAME firma, som fra et mærkevarenavn, som jo skal forsvare sin kvalitet.

Dermed kan prisen du har fundet sagtens sammenlignes specielt hvis det er et litium ion batteri. Er det et polymer batteri i samme kvalitet er det billligt!
Mig bekendt finders der endnu ikke mange andre der benytter litium polymer batterier til elcykler ud over dem der har købt "protanium" systemet som først kom på markedet i sommers.

Protanium systemet et et komplet system både med motor, elektronisk styreboks på cykel + styreboks i batteri samt lader dertil. Der er ingen kontakter eller stik, og man kan kortslutte batteriet uden der sker nogen skader pga styrings elektronikken. Systemet benyttes af flere fabrikanter.

kbe
Site Admin
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 maj 2007 16:10
Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af kbe » 23 okt 2007 07:53

Ifølge hjemmesiden http://www.hellpower.at er det Lithium Polymer.

/Kjeld

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af dk1 » 23 okt 2007 12:10

Det er jo "gør det selv" batteri enheder, og kan ikke sammenlignes med "plug and play" batterier.
Laves der fejl på den slags batterier kan der jo ske eksplosion, som man ikke skal spøge med. Det vil være at sammenligne med krudt, for dem der ikke ved hvad de laver.
Har aldrig selv prøvet det, men har hørt om nogle voldsomme ulykker.
(Specielt tidligere hvor styrings elektronikken ikke var færdig udviklet)
Problemet her er jo, at der arbejdes med 24V eller 36V og ikke bare 1,2 eller 3,6 V.

Prisen jeg nævnte er også inklusiv komplet batteriboks med batteri niveau lamper og knap.

Jens Ove
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 aug 2008 17:34
Geografisk sted: Brabrand

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af Jens Ove » 09 aug 2008 18:01

Hej
Jeg har købt en Schwinn Streamline, som i følge producentens hjemmeside skulle kunne køre 60 miles på en opladning. Jeg har haft cyklen i 10 dage og det højeste jeg har opnået er 33 km på en opladning :cry: . Hvordan kommer jeg højere op ?
Ellers en dejlig cykel som nu har kørt 211 km :)

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af dk1 » 10 aug 2008 14:47

En 24V cykel med et 10AH batteri vil typisk kunne køre 30-45km på en opladning, men det betyder jo meget, hvor meget du laver, temperatur, terræn, din vægt men også det underlag du kører på og selvfølgelig lufttryk i cyklen.
Søg for at have et højt dæktryk, hvis du vil have lang distance. Ulempen er at huller i vejen føles mere, specielt hvis der ikke er affjedring på cyklen.

At nogen kan køre 60 miles eller bare 60km på det elsystem kan selvfølgelig også lade sig gøre hvis du hæver din gennemsnits hastighed til ca. 30km/t ;-)
(Ved at træde mere i pedallerne, forstås...:-)

At oplyse at man kan køre 60 miles med det elsystem kræver altså en cykelrytter som testperson, der har en højere gennemsnits hastighed en normale cyklister.

Jens Ove
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 aug 2008 17:34
Geografisk sted: Brabrand

Re: Hej til "Alle" jer el-cyklister

Indlæg af Jens Ove » 12 aug 2008 00:30

Hej

Jeg har kørt 55 km på en opladning, men kun ved at slukke for batteri, når det gik ned af bakke og lige ud i medvind. Gennemsnitsfart var 25 km/t. (umiddelbart føles det som om at motoren først slår fra ved ca 30 km/t).Kørte fra Brabrand til Elsegårde på Mols, og de sidste 7 km var så uden strøm :cry: . På hjemturen kørte vi til Skødshoved og sejlede til Århus. Modvind hele vejen, så strøm på og fik 31 km ud af batteriet, så de sidste 6 km uden strøm.

PS
Hvis man vil cykle en tur på Mols i sommerperioden, kan man sejle med veteranskib fra Århus havn til Skødshoved lørdag og søndag. Sæsonen er slut for i år, men de starter op igen næste år. Sejltid ca 1 time.

Besvar