Levetid på motor

Diskussioner om reservedele m.m.
TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Levetid på motor

Indlæg af TrineLouise » 07 maj 2010 09:51

Jeg købte for 4 år siden en Promovec 'Sprint'. Den har tjent mig godt, dog ikke uden problemer med det elektiske system. Men jeg er skuffet over at den allerede skal kasseres. Motoren er kaput, og det koster 4000 kr. at reparere den. Forhandleren synes ikke det kan betale sig, da han har haft så dårlige erfaringer med den model af el-cykel at han frygter flere reparationer i nær fremtid. En investering på 11.000 kr. + nyt batteri til 4000 kr. er nu lige til at smide ud.
Jeg er skuffet over at cyklen har så kort en levetid. Der står ingen steder at man skal regne med så kort levetid, mange steder står endda at el-motoren stort set ikke slides.

Forhandleren har tilbudt mig en god rabat på en demo-elcykel som et plaster på såret, så imorgen er jeg kørende igen. Men denne gang skal jeg til at lægge nogle hundrede kr. til side hver måned, for jeg skal iflg. forhandleren regne med en levetid på 5 år på den nye cykel.
Senest rettet af TrineLouise 26 sep 2022 18:21, rettet i alt 1 gang.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Levetid på motor

Indlæg af Vildkat » 07 maj 2010 10:39

DK1 er nok den bedste til at fortælle om sine erfaringer mht. motorer.

Jeg ville også blive skuffet over at en cykel til 11.000kr ikke kunne holder i 4 år.
Min gamle Popfan 1 generation blybatteri elcykel til 4500kr var slidt ned efter 8000km,og jeg havde opgraderet den et par gange. Det syntes jeg var i orden, når købsprisen var så lav, men en cykel til 11000kr burde holde i længere tid.
Alle nye motorer er børsteløse, og det betyder at den elektriske forbindelse i elmotoren ikke bliver slidt ned på samme måde.
En fejlårsag kunne være, at der var trukket vand ind i motoren, og derved ødelagde forbindelsen.
En sidste mulighed er at cykelsmeden bare kan tjene mere på en ny cykel, end besværet med din cykel.

PS: Jeg har selv haft fejl på min cykel, som skyldes dårlig forbindelse i stikket fra pedal sensoren. Kommer der ikke signal fra sensoren, vil motoren ikke køre.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Levetid på motor

Indlæg af Vildkat » 07 maj 2010 10:44

PS: Jeg syntes at du skal skrive til Pro-movec, og klage din nød, inden at du smider din gamle cykel ud. Måske er det "bare" en dårlig forbindelse.

Kontakt:
Pro-Movec A/S
Stavneagervej 12
8250 Egå
Tlf. 7027 2623
Fax. 7027 2429
info@promovec.dk

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Levetid på motor

Indlæg af TrineLouise » 07 maj 2010 12:56

Ja, det er lige præcis også min tanke - så kort holdbarhed ville jeg forvente af et billigere produkt evt. købt på nettet af en ikke-fagmand, men til den pris og købt hos cykelforhandler er det skuffende.

Der er ingen tvivl om at min forhandler har en stor interesse i at sælge en ny el-cykel til mig, især fordi han ikke længere forhandler Promovec.

Men jeg må stole på ham når han siger at tandhjul og lejer er færdige og skal udskiftes hvis jeg skal køre videre på den. Der er altså ikke tale om et elektrisk problem, men udelukkende mekanik. Den kan sådan set godt køre, den larmer bare som om der ligger legoklodser og metalskruer inde i motoren.

Tja, nu HAR jeg jo købt en ny, så jeg vil egentlig bare lade det ligge. Dette indlæg var mest for at gøre andre opmærksomme på at det altså ikke passer at motorer ikke bliver slidt - eller i hvert fald de mekaniske dele der overfører kraften til cyklen.

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Levetid på motor

Indlæg af Vildkat » 07 maj 2010 13:44

På deres hjemmeside angiver de 3 år som garanti på deres motor.
Kuglelejer bliver slidt, og det var en af de ting, hvor jeg blev nødt til at skifte min krankboks på min "billige" elcykel efter et årstid.

Grunden til at det dit forhjul og ikke dit baghjul som først fik problemmer med kuglelejet, selvom de har kørt lige lang, er sikkert at kuglelejerne i motoren er af en mere blød stål art.

Jeg kender ikke din elcykel type, men hvis motoren er i baghjul, bliver det mere besværligt at skifte tandhjul, men ikke helt umuligt.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Levetid på motor

Indlæg af allancyklen » 08 maj 2010 11:48

Trist hvad er den nye du har købt for en ? jeg syntes ikke jeg kan se at de har den fejl model mere på deres side..
Men suk mange penge at miste...

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Levetid på motor

Indlæg af TrineLouise » 08 maj 2010 16:29

Jeg har idag været ude og hente en Marathon Electric - ved faktisk ikke hvad producenten hedder, da jeg ikke har fået en instruktionsbog med. Den er købt hos en Mosquito-forhandler. Det er en 9 AH - 36 V-cykel med 9 indvendige gear, batteriet under bagagebæreren som mange har idag.

Nej, Promovec er holdt op med at forhandle den model for nogle år siden. Har dog set den til salg hos Seniorland http://www.seniorland.dk/00004/ hvor de kalder den 'RETRO'.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Levetid på motor

Indlæg af allancyklen » 08 maj 2010 18:23

Ser lækker ud :

Marathon Electric L8 - Er topmodellen fra Pro-movec, med
det største og stærkeste batteri - 9 AH og 36 V - 324 Watt/timer.

fortæl om den når du har kørt lidt..

http://www.cykler.dk/pro-movec-marathon ... cykel.aspx

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Levetid på motor

Indlæg af TrineLouise » 08 maj 2010 21:14

Ja, det ligner den meget, men der er 9 gear og den har ikke LCD-display og 6 trin, bare trinløst gashåndtag. Forhandleren har faktisk sagt at han ikke forhandler Promovec mere pga de dårlige erfaringer, og har fortalt mig at det er folkene bag Raleigh og MBK der står bag denne cykel, men der står da www.marathon-ebike.com på den, og det peger jo på Promovec. Det er lidt mærkeligt, men jeg tror at cyklen er god nok.

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Levetid på motor

Indlæg af dk1 » 09 maj 2010 23:54

En motor anbefales at blive smurt og rengjort for hver 10.000km ifølge ProMovec.

ProMovec ejer Seniorland og sælger derfor de sidste Sprint modeller de har igennem deres egne forretninger. I princippet kunne du have købt en af disse modeller og brugt både motor og batteri som reservedel, og dermed have været kørende igen.

Marathon er også ProMovec's modeller fra 2008 hvor de havde den 9 gearede model i programmet.
Idag laver ProMovec elcykler for rigtig mange som f.eks Raleigh, Winter, MBK samt flere andre på det danske marked, men ikke mindst også til mærker i andre EU lande.

At en motor larmer behøver ikke at betyde at det er motor der er noget galt med, da det også kan være en dårlig forbindelse så motoren får "støj" fra sin controller og derfor snakker. Ofte er det dog typisk mangel på smøring eller selvfølgelig lejer der er slidte eller ødelagte af en eller anden grund.
Går ud fra at din cykelhandler har adskildt motoren, og dermed kan stille den rette "sygdomsbetegnelse". Syntes godt nok også 4000kr for en motor lyder dyrt, da han typisk kan udskifte indmaden uden at skulle bruge tid på dæk, fælg eller egere.

Besvar