Levetid på motor

Diskussioner om reservedele m.m.
TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Levetid på motor

Indlæg af TrineLouise » 10 maj 2010 08:52

Hm, synes jeg bliver mere og mere forvirret over producenter af el-cykler. http://øbro-cykler.dk/Info/Info+om+el-cyklen.html og andre skriver om H. F. Christiansen som leverandør af samme mærker af el-cykler?

Jeg føler mig da lidt snydt hvis jeg i virkeligheden har købt en 2 år gammel model, jeg har mest lyst til at sætte mig med hænderne for ørerne og råbe LA-LA-LA når jeg læser sådan noget. Tror bare jeg vil fokusere på at jeg har fået en ny cykel, som trods alt er noget lækrere end den gamle Sprint

Vedr. vedligeholdelse: På den gamle Sprint overholdt jeg alle servicekrav og den havde kun kørt ca. 7000 km da den blev 'aflivet'. Jeg tror jeg vil prøve om jeg kan få den nye cykel serviceret andetsteds, for jeg føler mig godt nok ikke helt tryg ved den forhandler selvom han er specialiseret i el-cykler. Han vil nu have 6-700 kr. pr. service, som han lægger op til skal foregå 2 gange om året. På 2 år skal jeg altså bruge ca 2500 kr. på service for at beholde min garanti (der står på fakturaen at garantien kan falde bort hvis dette ikke overholdes).

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Levetid på motor

Indlæg af dk1 » 10 maj 2010 20:32

HF Christiansen er Danmarks største cykelgrossist og sidder på rigtig mange mærker. HF ejer så en andel af firmaet ProMovec som står som en af de mest seriøse elcykelproducenter herhjemme og i udlandet, eller måske mere korrekt elcykeldesignere, da selve produktionen stadigvæk finder sted i Taiwan. (for at holde prisen nede)

Hvis en cykelhandler ikke har minimum en 10-12 forskellige elcykler at tilbyde i sin udstilling, så er han ikke specialist med mindre det er fordi der er udsolgt på landsplan......
Der findes desværre ikke ret mange der har erfaring og jævnlig/daglig arbejder med elcykler endnu.
Udvalget skal til for at kunne tilbyde et bredt udvalg af de forskellige typer elcykler til måde herrer og damer, da vi jo ikke alle har ens smag...

Årsagen til at jeg påstår at han ikke er specialist er at man skal arbejde jævnligt med elsystemerne, da man ellers ikke vil have ret mange chancer for at lave fejlfinding. Dertil er der et utal af forskellige elsystemer, som man kun kan få erfaring med hvis man arbejder med elcykler dagligt.

Din nye cykel er dog en populær model, så den skal du nok blive glad for.

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Levetid på motor

Indlæg af TrineLouise » 10 maj 2010 21:34

Aha, interessant info - nu tror jeg at jeg forstår bedre.

Tja, jeg har ikke meget fidus til ham min forhandler, så jeg er helt OK med at vi ikke kalder ham specialist.

Min nye el-cykel blev stjålet fra stationen idag, så nu er jeg uden cykel igen. Når forsikringssagen bliver afklaret kan jeg starte forfra med mine overvejelser om model, nu med bedre viden om markedet. Tak for alle input!

dk1
Indlæg: 464
Tilmeldt: 07 jun 2007 09:35

Re: Levetid på motor

Indlæg af dk1 » 10 maj 2010 23:16

Ej hvor er du da godt nok uheldig.

Der er et forum her på sitet hvor man kan skrive sin cykel ind med stelnummer etc.
Fatter ikke at de gider stjæle den cykel da de ikke kan få den til at virke, da den har tændingslås på det aflåste batteri. For at få den til at virke skal de ødelægge låsen og højest sandsynlig ud og købe et nyt batteri til den, hvilket de jo ikke gør.
Af samme årsag er den svært at omsætte som "varm" vare, da stelnummet jo hurtigt vil afsløre at den er varm.
Næste gang vil tyven sikkert tage en almindelig cykel eller en elcykel med "knap" tænding.

Håber du får din nye cykel uskadt tilbage eller en hurtig skadesbehandling.

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Levetid på motor

Indlæg af allancyklen » 11 maj 2010 10:26

Jeg syntes det lyder som en noget utrolig historie. Først snydt med cykel så med at få den lavet
så med den nye der bliver stjålet næsten samme dag... du må være verdens mest uheldige menneske ?
Har du ikke kædelåst en helt ny elcykle til noget fast ?

TrineLouise
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 maj 2010 09:37
Kontakt:

Re: Levetid på motor

Indlæg af TrineLouise » 26 maj 2010 11:23

Ja, jeg har godt nok også været meget nede over alt det her kaos, føj hvor bruger man meget energi på at håndtere disse ting. Min el-cykel er jo min 'bil' som er et vigtigt led i min daglige transport til/fra arbejde. Men tak til alle her på forummet for god info og støtte.

Historien har dog fået en lykkelig ende. Jeg fik fuld erstatning fra forsikringen på den stjålne, 2 dage gamle el-cykel. Mit forsikringsselskab har en portal hvor man kan gen-købe sine stjålne ting med en klækkelig rabat. Det betyder at jeg nu har fået en nok endnu lækrere ny cykel, og der var pga rabatten plads til at jeg kunne købe diverse kurve, hjelm osv. som også forsvandt med tyveriet, uden at have penge op af lommen.

Nej, jeg havde ikke lænket cyklen fast, den gamle havde stået u-lænket på stationen i flere år uden problemer, så det fik jeg ikke lige ordnet til første dag jeg skulle bruge den - og så var den væk. Til den NYE nye cykel har jeg selvfølgelig fået en kraftig wirelås som supplement fra dag 1.

Jeg skriver lidt mere om genanskaffelsen på min blog: http://trinelouise.appelby.net/2010/05/ ... -el-cykel/

allancyklen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 09 okt 2009 19:33

Re: Levetid på motor

Indlæg af allancyklen » 26 maj 2010 11:40

Tillykke den er pæn.. og 7 gear .. så er det ud over stepperne og ALTID , ALTID låse
den fast til noget især når de er nye.. Verden er jo alave

ssj
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21 mar 2011 16:08

Re: Levetid på motor

Indlæg af ssj » 21 mar 2011 16:27

I næsten 4 år har jeg haft min Schwin cykel med protamium batteri og motor. Det elektriske har ikke fejlet noget, men nu er motoren begyndt at sige bankelyde når jeg træder i pedalerne og samtidig cykler ligeud eller ned ad bakke - når jeg kører op ad bakke forsvinder det stort set. I begyndelse var det ganske lidt, men nu er det efternånden blevet så højt, at det er pinligt.
Min lokale cykelhandler siger at det sikkert er batteriet, men samtidig erkender han at han ikke kender motortypen.

Er der nogen der har et godt råd eller 2.........

Vildkat
Indlæg: 824
Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Levetid på motor

Indlæg af Vildkat » 21 mar 2011 17:09

Jeg tror ikke at det batteriet, men en forklaring kunne være at et af dine kuglelejer i forhjulet, er gået i stykker. Er det en dygtig cykelsmed, kan han nok godt skifte det (jeg bliver i tvivl om forhjulet er standset sammen), ellers er det et nyt forhjul motor. Prisen vil jeg antage er omkring 1000kr.
Jeg bygger årsagen udfra at ved højere hastigheder presses kuglelejerne mere. Lidt ala en vaskemaskine med dårlige kuglelejer. Måske kan du observere om hjulet slår sig, ved højere hastigheder.

ssj
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21 mar 2011 16:08

Re: Levetid på motor

Indlæg af ssj » 21 mar 2011 17:35

Tak for dit hurtige svar. Det lyder mere logisk end forklaringen med batteriet. Jeg vil tale med cykelsmeden om det.

Jeg har tænkt lidt over det - er det nu kuglelejerne i hjulet det er galt med, når der ikke er nogen mislyd når jeg kører frihjul -altså helt uden at træde i pedalerne??
Senest rettet af ssj 22 mar 2011 18:07, rettet i alt 1 gang.

Besvar