Side 1 af 1

skift af batteri

: 01 mar 2011 02:36
af aspiranten
Generelle betragtninger åben for korrektioner af mere kompetente person Jeg har en el-cykel TMS dame model (batteri under sadlen) og har haft den i cirka 15 måneder 24 v 8 ah med en stærk motor på 180 W pr. opladning 25-35km oplyste Trend-Import Lunikave 30 Greve.Cyklen kører rigtig godt også uden motor. De 25-35 km med fuld styrke er vildt overdrevet.Hvad ville der ske,hvis man montere et batteri 36v 10 ah til kr 1499 Netcenter.dk.? De har dog også 24V 10 ah, men det ville vel kun forlænge kørertiden med 20%? Skulle jeg købe en ny el-cykel, ville jeg nok vælge Elvira Madigan 36v 10 ah eller den smarte,men ikke så kraftige Panther 24v11ah.Et lille lækkert batteri der næsten ikke vejer noget. Er der nogen medlemmer,der har en af disse el-cykler og hvor langt kan de køre med high-funktionen? Hilsen aspiranten

Re: skift af batteri

: 01 mar 2011 14:02
af dk1
Hvis du sætter et 36V batteri til din 24V batteri's cykel, vil den måske køre 50% hurtigere, men spørgsmålet er bare hvor længe....
Man kan ikke blande 24V og 36V komponenter normaltvis.....

Re: skift af batteri

: 02 mar 2011 12:38
af Vildkat
Jeg har ikke prøvet at køre på et 24volt med 36 volt batterier.

Jeg kan godt udtale mig om hvilken krafter vi har med at gøre.
I et 24 volt system med en 200watt motor, kan man beregne den indre modstand i motoren til R = P/ (UxU)=> R = (24x24)/200= 2.88 Ohm.
Den effekt som afsættes i samme motor ved 36V system bliver ved de 2.88 ohm, vil effekten blive
P=(U x U)/R => P=(36 x 36)/2.88= 450W. (Næsten 612Watt ved 42V batteri spænding).
Jeg kender ikke den indre modstand i controlleren, men er den for høj vil controlleren kunne tage skade, og motoren hurtigere slid ned, men hvordan overstyring påvirker motoren, må en af de folk som dyrker fjernstyret elflyvning svarer på. Jeg tror at motoren brænder sammen med tiden.