Side 1 af 1

Holdbarheden

: 18 mar 2014 13:17
af wishbone
Hej Allesammen
når jeg kigger ud i vores indkørsel så står min gamle trædemølle derude og ruster på 14. år og hvergang den står i farezonen for at ryge til storskrald så får den lige lidt olie også er den køreklar igen :lol: :lol: .

det kan man jo ikke helt overføre til en el-cykel og den er jo sandsynligvis også dyrere i anskaffelse mellem 10-20.000 kr. nogen lidt dyrere, men hvad kan man forvente af holdbarheden, her tænker jeg på batteriet, ledninger, motor.

Hvad er jeres erfaringer holder de lige så længe som alm. cykler, er de nemme og billige at reparerer på?
klarer de nemt det våde og kolde efterår og vinteren med frost grader?

hvor længe holder den før man skal købe helt nyt igen, ved godt det ikke er en eksakt videnskab jeg vil bare gerne høre om jeres erfaringer.

Mvh .. Rene kühl

Re: Holdbarheden

: 18 mar 2014 23:31
af dk1
Nogen vælger jo at købe en supermarkeds cykel, og så til gengæld købe en ny hvert år. Ved at nogle MTB brugere gør det.
Der er meget forskel på det man køber, og hvad man skal bruge det til, og hvor godt der passes på cyklen. (Uanset om det er med elsystem eller ej)

Der er dog ikke nogen tvivl om at for elcyklers vedkommende, så er det batteriet der som regel skal fornys, for at forlænge cyklens levetid.
Vil tro at det er meget normalt at en elcykel måske har 2-3 batterier gennem sin levetid.
Hørte en idag der skiftede sit litium batteri efter syv år, hvilket må siges at være flot.

Men skal man køre året rundt i alt slags vejr inkl frost, så skal man nok ikke regne med mere end 3-5år på batterilevetiden.
Igen er der forskel på om man får 2 års reklamationsret, eller 3 års garanti på sit batteri.....
(2 års reklamationsret er købelovens krav, og 3 års garanti er den bedste batteri garanti jeg har hørt der tilbydes på elcykel batterier i DK)

Re: Holdbarheden

: 20 mar 2014 08:39
af Vildkat
Min brugeroplevelse er, at levetiden for en alm cykel, er den er alt længere end en el-cykel. Dels er der færre fejlmulighed, og de fejlmuligheder som der er, er kun mekaniske. Det som man får med en el-cykel er større komfort, man bliver mindre svedig, det er mindre surt at cykle langt og i modvind. Transporttiden mindre afhængig af vind forhold, hvilken kan have betydning. når man skal arbejde.
Ja, levetiden er begrænset for batteriet, og man kan sagtes købe en dyrere el-cykel, som måske kan holde i 5-7 år, men batteri kapacitet vil udvikle sig i mellemtiden. til eksempel så var batteriet for 14 år siden bly var på 42 volt og vejede 12kg. For 5 år siden var hovedparten 24Volt, og nu er hovedparten 36Volt med en vægt forbedring på 4-5 gange.

Jeg har ikke haft problemer med fugt, og min oplevelse om vinteren, er med forhjulstræk kan trækker motoren cyklen videre i snevejr.

Levetidserfaringer så har jeg købt en mustang/z-lite som blev omkring 4 år, hvorpå at batteriet var slidt ned, og det var svært skaffe nyt batteri. Dvs at driftudgiften var omkring 1.500kr per år, havde jeg købt en meget dyrere cykel, så skulle jeg kunne holde den gående i længere tid, hvilket kan være et problem med batteriet.
eg har så købt en anden el-cykel, hvor jeg kan se, at den kommer ikke til at holde i nær så mange år.