Side 1 af 1
Tuning af Yamahamotor?
: 10 dec 2016 13:20
af Willumsen53
Har købt mig en Batavus Stream med Yamahas PW-serie motor.
Motoren kører fantastisk, og trækker mig ubesværet op over bakker og gennem modvind.
Syntes dog, at 25 km/t er lige langsomt nok - særligt fordi jeg har god plads og 20 km til arbejdet - og vil gerne have den til at køre en 35 km/t.
Fra youtube kender jegmuligheden med at rykke føleren på bagstaget lidt frem samtidigt med at magneten fra baghjulet flyttes til pedalarmen.
Jeg kender også til de forskellige tuningsbokse til omkring 1.000 kr., man kan købe på nettet.
Kendetegnet for begge muligheder er desværre, at man ikke længere kan bruge sit almindelige display fsva hastigheds- og distancemålinger og måske heller ikke cadancemåleren. Jeg er med på, at man kan montere en separat cykelcomputer for at opveje denne ulempe.
Er der nogen her, der kender til tuningsmetoder, hvor man fortsat kan bruge sit display?
Det ideelle vil vel være, at få omprogrammeret motoren så den ikke stopper ved 25 km/t, men jeg har ikke set nogen, der gør det.
Andre gode ideer?
Re: Tuning af Yamahamotor?
: 11 dec 2016 20:36
af Cykelmikael
Overvej inden du går igang at alt hvad der hedder garanti forsvinder, køre du galt kan det gå grueligt galt, samt koste dig dyrt, store bøde, ingen forsikring vil dække, og måske fængelsstraf. Vil du køre stærkt på en elcykel, så overvej en model 45, der kan du tegne forsikring på dig og cyklen.
Re: Tuning af Yamahamotor?
: 12 dec 2016 10:04
af Willumsen53
Så har jeg rykket føleren på bagstaget lidt frem samtidigt med, at magneten fra baghjulet er flyttet til pedalarmen.
Det medfører, at hastighedsbegrænsningen er ophævet. Nu er det kun kadencen i 7. gear, der sætter begrænsning for hastigheden...
Desværre har denne tuningsmodel den skavank, at speedometeret ikke længere virker korrekt, så jeg ved ikke helt hvor hurtigt jeg cykler (skal have købt en ekstern cykelcomputer), men et kvalificeret bud er, at jeg nu typisk kører omkring 35-38 km/t. Den hastighed vælger jeg dog kun, når cykelstien og trafiksikkerheden er til det - heldigvis er det for det meste tilfældet.
Re: Tuning af Yamahamotor?
: 13 dec 2016 12:59
af arthur
Fængsel. Come on.
Jeg har købt en ghost chip, til min Bosch (aktive). Virker ok. Dog samme problem med display. Det viser 50% når hastigheden kommer over ca. 18 km.
Til at leve med. Men ja. der må være en der kan kalibrere.
Re: Tuning af Yamahamotor?
: 06 feb 2018 02:28
af kvikkamis
Hej ! Gamle tråd
Jeg ser lige dette og har meldt mig ind i dette fora(forum) fordi jeg er født nørd.
Jeg ønsker kun at skrive, fordi jeg finder interesse for det.
Jeg tror på lov og orden, samt stoler da på samfundet.
Men ! Ligge og kører med en motor SOM SKAL ØGE EN HASTIGHED....
OG !!!! Der pille ved, hvad fabrik har tiltænkt .....
Det er jo VANVID....
Hvorfor : fordi den vil jo prøve at opnå noget UOPNÅELIGT....
Mit råd : spar batteri OG TRÆD SELV I PEDALLERNE
Mvh.
Morten
Re: Tuning af Yamahamotor?
: 07 feb 2018 22:36
af Terminator
En Bosch prøver da ikke at opnå noget uopnåeligt.
Motoren der er sat til 25 km/t, er den samme som den der er sat til 45 km/t. Så jeg kan ikke se problemet.
Motoren øger jo ikke hastigheden som sådan, det er stadig dine ben der afgør hvor stærkt du vil køre.
Det er såmænd ligeså hårdt, eller faktisk hårdere (i hjælpetrin 1), at cykle 25 km/t som 35 km/t på en der har ophævet motorbegrænsningen.
Faktisk kan pulsen sagtens være højere på en der har fået ophævet begrænsningen, contra en med begrænsning, fordi du tager flere omdrejninger i benene.
Og pulsen kan også være højere på den uden begrænsning, contra en med begrænsning, selvom den med begrænsningen overstiger de 25 km/t (hvor du cykler uden hjælp). Jeg har testet det... men selvfølgelig er der forskellige scenarioer i det jeg skrev.
Ulempen ved at få ophævet begrænsningen er, at den bruger mere batteri på turene, da batteriet jo leverer strøm til alle de km du kører over de normale 25 km/t....
Re: Tuning af Yamahamotor?
: 08 feb 2018 10:44
af Thomas
Ja, som Terminator skriver, så er der faktisk flere studier der viser, at en elcykel får personen på cyklen til at arbejde med lidt højere puls.
Og det er jo ikke sådan at cyklen blot kører de 45 km/t uden at man hjælper den.
Personligt ville jeg vurdere at jeg kun ville komme 10 km frem (uden hjælpen) på den energi jeg bruger på mine 15 km til arbejdet.
På min egen cykel er det nærmest umuligt at komme over 30 km/t på flad vej ved egen hjælp, så bliver tit passeret af folk på racercykler. Det er meget tydeligt hvordan motoren slår fra ved ca. 28 km/t, dog lidt glidende, så relativt let at holde en hastighed lidt over 30 km/t, hvis man er kommet derop (ned ad bakke), men næsten umuligt selv at træde den derop.
Kunne min elmotor tunes let, så man kunne køre 40 km/t ville jeg gøre det, da man så kan komme hurtigere frem, hvor stierne/vejene tillader det.